9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Brozz

Slow SMB performance vanaf een Mac naar Linux

Hallo,

Ik ben bezig met het aanmaken van een Linux/Samba file server voor een aantal Mac gebruikers.
    Nu connecten we naar de server met behulp van het SMB protocol alleen blijft de performance wat hangen.
    Als wij verbinding maken met een windows laptop komen we netjes aan de 112MBps.
    Doen wij dezelfde actie met een Mac komen we niet boven de 70MBps uit.
    We hebben al van alles getest en ook over het AFP protocol maar de snelheid blijft hetzelfde.

Heeft er misschien iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt,

Bijdrager
    Marioscube

Ook ik haal van Mac naar (Debian) Linux nooit meer dan ca 60-70 MB/sec (Megabyte per seconde) met lezen en schrijven.
    De werkelijk gehaalde snelheid is mede afhankelijk van de snelheid van de processor op zowel Mac als (Debian) Linux server.

Als ik de gigabyte verbinding vol wil trekken, dan gebruik ik NFS.

Maar alleen bij het oversturen van echt veel data (vele Gigabytes) maakt het eigenlijk veel uit in “wacht”tijd.

Bijdrager
    Brozz

Bedankt voor de snelle reactie.
    Ik heb een NFS server opgezet om te testen wat dit deed wat snelheid betreft.
    Helaas blijven de snelheden hetzelfde en allemaal op 70MBps hangen.
    Het begint er toch meer op te lijken dat dit echt iets is wat bij de Mac zelf ligt vrees ik.

Wij werken hier altijd met Photoshop bestanden van minimaal 2GB dus de performance moet zo hoog mogelijk liggen.
    ik vrees dat de enige optie de gehele snelheid verhogen is door een 10GB/sec connectie te maken om echt snelheid te verhogen.

Bijdrager
    MelvinCornelissen

De overdracht is zo snel als de zwakste schakel, bottleneck is veelal nog het volume (IOPS) en vervolgens het netwerk. Een 10GBe gaat je niet helpen als je volume dat niet aankan. Gebruik je SSD of HDD als opslag?

Pay peanuts get monkeys.

Bijdrager
    Brozz

Ik zal nog een kleine toelichting geven.
    Ik ben op dit moment een volledig nieuwe server op aan het zetten die zo hoog mogelijk moet zijn in performance.
    Wat hiervoor nodig is maakt eigenlijk niet veel uit als de uiteindelijke performance maar goed is.
    Op dit moment word er gebruik gemaakt van een Mac Mini met een SAN eraan gekoppeld over thunderbolt.
    De performance hiervan is ook niet goed.

Dus we zouden dan gaan voor een 10GBe netwerk opstelling met SSD opslag.
    Het openen van Photoshop bestanden van 2GB duurt momenteel te lang.
    Dit is met een gebruiker redelijk te doen maar niet als je met 8 personen op de server aan het werken bent.

Op dit moment lijkt het alsof de mac de zwakste schakel is aangezien dit op een Windows laptop wel beter werkt.

Zoals je ziet is de disk ook niet echt druk bezig.
    De disken die nu worden gebruikt zijn 15K SAS disken dus die moeten ook redelijk wat kunnen hebben.

Bijdrager
    Marioscube

Mijn kleine (niet wetenschappelijke) test:

– Bestand ca 8 Gb (on caches uit te sluiten) op een gigabit LAN

– Windows naar Mac (Samba) = ca 60MB/sec

– Mac naar Debian Jessie server (Samba) = ca 50 MB/sec [niet al te snelle 2.5″ HD in de server]

– Debian Jessie naar Mac (mini met SSD) (NFS) = ca 100 MB/sec

Mijn conclusie: NFS is snel, Samba onder OSX is relatief traag

Bijdrager
    Brozz

Ik kwam eigenlijk met AFP, NFS en SMB op 70MBps vanaf de Mac naar de Linux Samba server.
    Dit geld ook voor bestanden vanaf de server naar de Mac kopieren.
    Op een Windows laptop op dezelfde kabel word 112MBps behaalt (netwerk max)
    We hebben alleen nog geen ander OS geprobeerd omdat ik denk dat dit niet het probleem is.
    Momenteel maak ik gebruik van Ubuntu server 16.04.

Bijdrager
    MelvinCornelissen

Welk OS gebruik je op de Macs?

Bijdrager
    Brozz

Ik gebruik hiervoor de laatste update op een MacBook Pro 13″ uit 2015.
    Ik heb het ook met een andere Mac getest met een oudere OS versie en kwam op hetzelfde resultaat.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.