18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    kawouter

Slome 5 jaar oude macbook

Hallo allemaal,

Ik heb een 5 jaar oude macbook waar ik eigenlijk nog erg tevreden over ben.
    Nu merk ik alleen de laatste tijd dat deze langzaam begint te worden. Ik heb al het een en ander door gelezen en het enige wat ik eigenlijk tegen kom is om alles opnieuw te installeren. Nu heb ik, helaas, de software allemaal niet meer dus dat is geen optie. Hieronder wat gegevens van de macbook:

13-Inch half 2007
    Processor 2,16 GHz Intel Core 2 Duo
    Geheugen 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM
    Videokaart Intel GMA 950 64 MB
    Serienummer W8723B82YA3
    Software Mac OS X Lion 10.7.3 (11D50b)

De gegevens die uit SMART Utility komen:

Power on hours: 9426

Total errors: 1
    Last error type: Interface CRC Error
    Last error time: 8125

Dat is wat ik weet. Er zijn niet echt programma’s die veel CPU vragen. Meeste zitten rond de 3% en loopt af naar 0.

Ik heb nog 29 van de 120 gig van de harde schijf over.

Heeft iemand een idee hoe ik hem weer wat sneller kan maken? Hij was vroeger namelijk een stuk sneller.

Ik hoor graag van jullie.

Mvg Wouter

Bijdrager
    RobApple

Ram geheugen van 2 GB naar 4 GB / 2 x 2 GB upgraden.

Bijdrager
    jf

Kan dat wel?

Bijdrager
    RobApple

*Apple officially supports 2 GB of RAM, but third-parties have been “unofficially” able to upgrade it to 3 GB or 4 GB of RAM (it can hold 4 GB but cannot fully utilize the memory beyond 3 GB due to the same limitation that impacts the “Late 2006” MacBook Pro line).

Bijdrager
    Dave123

Ja zeker, maar ik zie dat dit een late 2006 model is, ivm met de cpu speed 2,16 ghz is.
    Je kan er 4 GB ram installeren, maar osx zal maar 3 gb ram zien.

Bijdrager
    Haike

Die machine is van week 23 2007 volgens het serienummer, en kan volgens datzelfde serienummer 4GB hebben.

Bijdrager

En optioneel kijken naar een SSD? Als je niet zoveel geheugen nodig hebt zijn deze nog redelijk betaalbaar.

Bijdrager
    Haike

:slant: sinds wanneer is SSD redelijk betaalbaar? Daar start hij hoogstens iets sneller van op, daarna win je niks aan snelheid. Lijkt me een dure oplossing die niet gaat werken.

@kawouter,.. Draai je eens in de zoveel tijd weleens “schijfbevoegdheden”? dat wil nog wel eens winst opleveren.

Bijdrager
    Bijdrager
    Haike

Tja,.. op diezelfde site heb je voor dezelfde prijs, een conventionele WD van 1000GB. Blijf ik SSD toch wel heel erg aan de prijs vinden…

Bijdrager
    Raddie

Op mijn (iets minder oude) iMac heeft extra geheugen erbij pluggen wonderen gedaan. Daarnaast is bovenstaande tip over herstellen van de systeembevoegdheden waarschijnlijk waardevol. Je moet niet vergeten dat de systeemsoftware en programma’s vaak met iedere update ook meer van de computer vragen, waardoor een “oudere” computer trager gaat reageren. Dat hoeft niet alleen de CPU te zijn. Welke programma’s draai je zoal?

Bijdrager
    guide506

@kawouter: in navolging van Haike.. misschien even PRAM resetten?

Bijdrager
    jf

Uiteindelijk gaat het natuurlijk wel om een computer van vijf jaar oud. Zelfs een mac komt dan langzamerhand de grenzen van zijn kunnen tegen. Je draait nu bijvoorbeeld Lion, dat vraagt echt wel wat van je mac. De minimum vereisten zijn 2GB geheugen en een intel core2duo processor, dat heb je dus beide net. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ie niet meer zo snel is als vroeger.

Ik wist even niet zeker of je kon upgraden naar 4GB (onze MBP early 2007 kon maximaal 3GB benutten, ook al plaatste je er 4), maar dat schijnt dus te kunnen. Dat is in ieder geval al weer een stap. Net als inderdaad het herstellen van de schijfbevoegdheden (onder hulprogramma’s, schijfhulpprogramma), als je dat al niet deed. En ja, ook een clean install kan helpen, kun je de programma’s die je niet meer hebt niet gewoon backuppen?

Een SSD is eigenlijk meer een hobbyproject, helpt zeker, maar qua kosten (zeker als je het niet zelf kunt) kom je dan in de regionen terecht dat het misschien interessanter is om te gaan sparen voor een nieuwe MBP. Zeker ook omdat het maar de vraag is hoe lang je er nog echt plezier van gaat houden.

Bijdrager
    MBPuser
    kawouter op 29 augustus 2012

Ik heb een 5 jaar oude macbook waar ik eigenlijk nog erg tevreden over ben.

Stop er dan gewoon 2x2GB in en je kan weer ff door.. :thumbsup:

Bijdrager
    kawouter

thnx allen!

ik ga eens kijken naar een 2x2GB update. Ik dacht dat 2 gb de max was. Ik heb em gekocht met 1gb en ik heb er al een keer 1 gb bij gezet. Kan iemand mij toevallig vertellen welk geheugen ik moet hebben?

Over de programma’s die draaien kan ik heel kort zijn, dat zijn nu alleen nog maar Safari en Firefox. Verder doe ik er eigenlijk niks meer mee omdat ik op mijn werk met een veel snellere iMac werk. Puur voor thuis internet gebruik is hij nu.

Thnx allemaal voor de adviezen.

mvg Wouter

Nog even een aanvulling:

Op de site van apple over vervangen of aanvullen van geheugen kom ik dit tegen:

2 GB PC2-5300 DDR2 667 MHz RAM MacBook (medio 2007)
    MacBook (eind 2006)
    MacBook (13-inch)

Ze geven dus aan dat 2GB het max is wat er in kan. Betekent dat 2GB in totaal of 2GB per sleuf?

Mijn vriendin heeft een Pro van een paar maanden oud met 2x 2GB maar dan met 1333 MHz DDR3.
    Ik heb zelf 667 MHz en DDR2. Past dat op elkaar? Dan kan ik even testen met de geheugen kaarten uit haar Pro namelijk.

Bijdrager
    kawouter

En zelf een grotere harde schijf installeren? Zou dat nut hebben? Als ik toch bezig ben?
    Die dingen kosten me de kop niet. 500 gig ofzo. Is toch een flinke upgrade.

Ik ga dan ook even kijken welke ik dan moet hebben.

Bijdrager
    Haike

Nee dat past absoluut niet, dat van jou is volgens mij 200 pins en dat van haar is 204 pins

HD kan natuurlijk, apple zelf werkt op het moment in de laptop veel met Toshiba je kunt via het apple menu en dan “over deze mac kijken wat er bij jou in ligt.

Bijdrager
    jf

Er zijn her en der wel geheugen configurators te vinden op de websites van leveranciers van geheugenmodules, waar je soms zelfs je serienummer in kunt vullen en het juiste type en mximaal te plaatsen geheugen automatisch wordt opgezocht. Bij de meeste komt naar voren dat je probleemloos 4 GB zou moeten kunnen plaatsen. Eventueel zou je ook naar een winkel toe kunnen gaan en gewoon als voorwaarde stellen dat het geheugen wel moet werken.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.