23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    arie1

Slimme radiatorknoppen

Hoi,

Sinds kort woon ik in een appartement met stads/blok verwarming. Dit betekent dus dat ik zelf geen thermostaat heb. Wil ik het warm hebben draai ik de radiatorknoppen open, moet het kouder laat/draai ik ze dicht. Er is dus ook geen mogelijkheid tot het instellen van een schema. Hierom zat ik te denken aan het aanschaffen van slimme radiatorknoppen. Nu heb ik de volgende 3 opties gezien:
    1. Netatmo
    2. Tado
    3. Eve Thermo

Is er iemand die ervaring heeft met een van bovenstaande (of met andere) slimme radiatorknoppen?

Groetjes,

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  Pete.Z. Reden: Verplaatst uit OMT subforum

Bijdrager
    erwinde

Ik gebruik al geruime tijd de Eve Thermo knoppen. Die werken probleemloos en zijn eenvoudig via Homekit aan te sturen. Het enige ‘nadeel’ is dat er, zoals bij alle ‘slimme’ thermostaat-knoppen batterijen in moeten. Je moet dus zeker altijd een setje reserve batterijen op voorraad hebben. De Eve applicatie waarschuwt wel ruim van te voren dat de batterijen bijna leeg zijn. Je hebt dan zeker nog een week om ze te vervangen. De Eve knoppen doen ook elke dag eventjes de kraan open en dicht, om te voorkomen dat ze vast gaan zitten door kalkaanslag.

Hou wel in de gaten dat je een Apple TV4 (of een iPad met iOS 10 of hoger permanent aan de oplader) als homekit hub in thuis moet hebben om de knoppen aan te sturen als je niet thuis bent en als je timers wilt gebruiken. Het is bv erg handig om met behulp van geofencing de verwarming al in te schakelen als je een paar kilometer van huis bent en automatisch uit als je weggaat. Vanaf iOS 11 gaat dat ook goed als er meerdere personen in huis wonen (bv verwarming gaat uit, als de laatste persoon het huis verlaat)

Als je het plastic adaptertje, dat bij de Evo’s in de doos zit, nodig hebt voor jouw radiatoren dan zou ik die meteen vervangen door een metalen exemplaar. Bij mij was een van de plastic meegeleverde adapters al snel stuk. Uiteraard viel dat onder garantie, maar ik er voor gekozen meteen maar een metalen adapter te monteren. Bij veel radiatoren is overigens geen adapter nodig en passen de knoppen direct.

De Tado heb ik heel even in huis gehad. Helaas bleek, ondanks de informatie die ze aan de tussenhandel hadden gegeven dat er Homekit ondersteuning zou zijn, dat niet het geval. Pas na aanschaf vond ik een briefje in de doos dat de Homekit ondersteuning nog enige tijd op zich zou laten wachten. Na contact met Tado bleek dat ze het gewoonweg nog niet door de keuring bij Apple hadden gekregen en dat ze dus geen Homekit ondersteuning konden bieden op dat moment. Dat was voor mij reden om de Tado set retour te sturen en te kiezen voor de Evo knoppen in combinatie met een Honeywell Lyric thermostaat. Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en ga ik er vanuit dat Tado zijn zaakjes inmiddels op orde heeft.

Als je een heel groot huis hebt met veel beton, kan het feit dat de knoppen draadloos worden aangestuurd misschien nog een uitdaging zijn. Bij mij (2 verdiepingen + zolder) werkt het probleemloos door het hele huis. Elgato heeft een bluetooth range expander aangekondigd, maar ik heb het ding nog nergens ook echt gezien.

Succes met kiezen!

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  erwinde. Reden: typefout hersteld

Bijdrager
    bcgraaf

Zelf gebruik ik sinds een half jaar Tado. Voor 5 verschillende zones met 5 slimme knoppen, 2 thermostaten, 1 extensie kit en de HomeKit bridge. Tot nu toe erg tevreden over Tado. Voordeel van Tado vindt ik dat ze via een mesh Network werken. Dus als de bridge te ver weg hangt voor 1 apparaat gaat het signaal via een andere apparaat. De intergratie met HomeKit werkt tot nu toe goed maar hoop dat dat met de komst van iOS 11 nog beter wordt. Sinds kort hebben ze ook openraam detectie en hierdoor wordt de verwarming een bepaalde tijd (welke je zelf kan kiezen) uit gezet in die zone. Daarnaast werkt geofencing via de Tado app ook goed, ook als er meerdere personen in huis zijn deze voeg je makkelijk toe aan de woning in de app.

Bijdrager
    micat13

Ha,

Zelf heb ik de netatmo thermostaat in samenwerking met het weerstation.
    Werkt perfect. Ook met home kit ondersteuning (ATV4 en of Ipad als hub)

Ik zit echter met smart te wachten op de radiator knoppen. Deze zouden ergens in oct2017 beschikbaar zijn.

Bijdrager
    plonserd

Hoe werkt dat dan juist in jouw geval Erwinde? Je thermostaat staat gewoon heel de tijd aan op de hoogste temperatuur die je denkt nodig te hebben, maar je bedient gewoon elke radiator apart met zo’n Eve? Ik heb ook interesse in zo’n systeem omdat ik het wel makkelijk zou vinden om op m’n werk alvast de verwarming in de woonkamer aan te zetten, of vanuit de zetel tegen Alexa te kunnen zeggen dat ze de verwarming in de slaapkamer al wat harder zet. Ik hoef helemaal geen slimme thermostaat, maar wel slimme draaiknoppen. Het is dus niet zo dat ik hier een noeuwe thermostaat voor moet installeren?

Bijdrager
    arie1

Dank voor de berichten. Aangezien ik een AT3 heb en een iPad mini 1 valt Eve Thermo af. Wil graag de radiatoren van afstand kunnen bedienen namelijk. Blijft de keus dus tussen Tado en Netatmo. @micat13 op deze site staan de knoppen van Netatmo al wel te koop:

Voor de duidelijkheid zowel Tado als Netatmo radiaotrknoppen kunnen schema’s maken en zijn buitenshuis benaderbaar zonder AT4/iPad?

Bijdrager
    bcgraaf

Tado is bereikbaar van buiten het huis alleen via de Tado app en niet via HomeKit (in jouw situatie)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  bcgraaf.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  bcgraaf.

Bijdrager
    micat13

@arie1 Ik zie het! Dit is dan nieuw, 2 weken geleden kon je ze nog niet kopen!

Bijdrager
    arie1

Ik heb inmiddels en keus gemaakt en het startpakket van Tado besteld. Zojuist nog een mooie review gelezen op tweakers. Hoop dat het gaat bevallen. Dank voor alle reacties!

Bijdrager
    T-sec

Ik heb al langere tijd de Honeywell Evohome thermostaatkranen en die werken eigenlijk best goed. Ook de AAA batterijen in de thermostaatkranen houden het al meer dan een jaar uit, terwijl het niet eens high-capacity batterijen zijn.

Het enige nadeel in sommige situaties is dat de thermostaatkranen op de radiatoren achter een gordijn zitten waardoor er een snellere/andere warmteopbouw rondom de thermostaatkraan is en deze sneller de ingestelde temperatuur denkt te hebben bereikt.
    Honeywell lost dit op door losse draadloze ruimtethermostaten welke zowel in verbinding met de draadloze radiatorkraan als met de controller en gateway in verbinding staan. Hiermee wordt deze ruimtethermostaat de ‘master’ in de bewuste ruimte waarmee een meer reële temperatuur wordt gemeten.

De Honeywell Evohome systemen zijn (nog) niet compatible met Apple’s Homekit maar de app werkt daarentegen gewoon simpel en goed.

Bijdrager
    Floris De Munck

Ik heb ook Honeywell en ben zeer tevreden. De opmmerking ivm de gordijnen en zo klopt. Zie dat je er ook een centrale thermostaat per kamer aan kan zetten als dat nodig is. Kleine tip bij Honeywell kan het bedieningsapparaat ook als thermostaat fungeren. Zo heb ik het in de living opgelost.

Bijdrager
    Serena

Ik heb geen stadsverwarming, maar wel een vraag over slimme knoppen.
    Kan ik ze toch installeren in combinatie met een Nest?
    Op de bovenverdieping staat in principe de verwarming uit, maar op de studeerkamer heb ik hem graag wel soms aan.
    Als ik gewoon de cv in huis aan heb staan, werkt zo’n knop dan ook?
    Ik overweeg de Eve Thermo.

Bijdrager
    computer space

Hoe goed is het blok geisoleerd? Als het nieuw blok is, met RC van boven de 4,0 m2K/W, dan zou ik lekker van die traditionele thermostaatknoppen plaatsen. Op 20 graden instellen en verder vanaf blijven.

Bijdrager
    micat13

Mijn Eve thermostaat knoppen zijn geleverd (bij de buren) dit weekend eens installeren!

Ik zal over gebruik en verwarming weinig kunnen zeggen. Dit ivm weer, de verwarming is al 2mdn niet aan geweest:-)
    Maar Testje is altijd mogelijk natuurlijk

Bijdrager
    T-sec
    Serena op 07 september 2017

Ik heb geen stadsverwarming, maar wel een vraag over slimme knoppen.
    Kan ik ze toch installeren in combinatie met een Nest?
    Op de bovenverdieping staat in principe de verwarming uit, maar op de studeerkamer heb ik hem graag wel soms aan.
    Als ik gewoon de cv in huis aan heb staan, werkt zo’n knop dan ook?
    Ik overweeg de Eve Thermo.

Daar zijn thermostaatkranen, slim of analoog juist voor bedoeld. Warmte geven waar het nodig is en niet onnodig veel warmte vragen voor ruimten waar het niet nodig is.

Als je een normale C.V. installatie hebt dan zitten er op de radiatoren of simpele open/dicht draaiknoppen of handmatige thermostaatkranen.
    Een ‘slimme’ thermostaatkraan werkt in principe het zelfde, alleen middels een intern motortje wat de klep open/dicht stuurt, zodat je hier niet zelf aan hoeft te draaien.
    Daarom lijkt het mij dat het in jouw geval ook prima moet lukken. Onderzoek wel eerst of de aansluiting van de huidige kranen overeenkomt met de aansluiting van de slimme thermostaatkranen. In mijn geval moesten er overal nieuwe aansluitingen opgezet worden omdat het nog oud was.

Ook is het zo dat je niet zonder meer op elke radiator in huis een slimme thermostaatkraan kan zetten, daardoor kan het gebeuren dat de C.V. ketel wel wordt aangestuurd maar te minimaal om al zijn gegenereerde warmte kwijt te kunnen. Daarvoor kun je een by-pass laten installeren door een installateur, maar je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de badkamerradiator altijd helemaal open te laten staan. Dan kan de C.V. hier zijn overtollige warmte altijd kwijt. Voordeel: kost niets extra aan hardware en de badkamer is altijd lekker warm.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  T-sec.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  T-sec.

Bijdrager
    Serena

Bedankt voor je antwoord.
    Kreeg op een ander forum te horen dat het niet zal werken.
    Nu weet ik het niet meer!!!
    Wie heeft een gewone cv en dit ook geïnstalleerd?

Bijdrager
    bcgraaf

@serena in combinatie met een Nest zal dit niet werken. De nest stuurt namelijk de ketel aan. Als je slimme thermostaat kranen van Tado (of een ander merk) installeert hebben deze knoppen geen connectie met de ketel. Als het beneden al op temperatuur is en je geeft een commando aan een slimme thermostaat knop gaat deze wel open alleen stroomt er geen warm water door de buizen.

Voorbeeld wat wel werkt en niet:

Niet:
    Nest in combinatie slimme thermostaat knoppen

Wel:
    BV Tado thermostaat knoppen incl een Tado ruimte thermostaat.

Het is wel verstandig om dan de overige ruimtes ook uit te rusten met slimme thermostaat knoppen (of analoge thermostaat knoppen) anders ben je alsnog de rest van het huis verwarmen als er 1 kamer met slimme knop vraagt om warmte.

Bijdrager
    Floris De Munck

Als je het installeert moet het inderdaad op alle radiatoren (bij mij enkel niet in de hal en in een toilet, daar stonden al gewone thermostaatkranen en die staan op anti vorst). Voor de kostprijs moet je het niet doen. Een mooie kraan kost snel zoveel als 1 kraan van Evo Home. Het beste is dit te laten doen (dan zijn de tussenstukken zeker juist) en die installateurs krijgen zo’n hoge kortingen dat het bij mij op hetzelfde neerkwam als ze op het internet kopen en zelf installeren …
    Of ik de kostprijs er ooit uit krijg? Geen idee maar ik denk het wel want ik moet ze toch af en toe op afstand afzetten omdat ik het vergeten was, ’s morgens verwarmen we niet meer de living (60m2) en de kamers stoppen met verwarmen op de gevraagde temperatuur en de gevraagde tijd. Een bijkomend voordeel is dat de gewenste ruimte ook sneller opwarmt omdat er geen zinloze energie in de andere ruimtes wordt gepompt. Alleen voor het comfort zou ik het al terug installeren.
    1 nadeel: we worden soms wakker als de motor in de slaapkamer draait. Als het echt koud is buiten gebeurt dat dus ook af en toe ’s nachts.

Bijdrager
    Serena

Duidelijk! Ik dacht, als de verwarming in huis aanstaat kan ik fijn oo die kame d

Bijdrager
    Serena

Duidelijk! Ik dacht, als ik de verwarming aanstaat kan ik die dijn op de kamer de temperatuur regelen als ik daar iets moet doen. Normaalgesproken staat hier de knop dus op dicht.
    Helaas, dan blijf ik het wel met de hand doen.

Bijdrager
    T-sec

Dat is hét grote nadeel en de grote beperking van de mooie Nest thermostaat. Hij is niet koppelbaar met slimme radiatorkranen.
    Hoe kan 1 thermostaat in huis de temperatuur in meerdere ruimtes beheersen? Niet, dus veel te beperkt en echt heel jammer.
    Hier een kort vergelijk van de Nest en de Evohome: https://www.emerce.nl/nieuws/handson-honeywell-evohome-vs-nest

Bijdrager
    MatMac

Houd je er wel rekening mee dat als je een aantal weken weg bent en je hebt de router uitgezet, op het moment dat de batterijen van de thermostaatkraan leeg zijn er geen melding komt en vervolgens de radiator vol open gaat, zeker met stadsverwarming of collectieve cv appartementen kan dat extra verwarmingskosten veroorzaken en zinloos warmteverlies..

Bijdrager
    joram

Let wel even op de je radiatorknoppen een drukpin hebben, en geen vierkante draaipin. De radiatoren in mijn huis hebben allemaal zo’n vierkante draaipin, en daar bestaan vooralsnog geen slimme radiatorknoppen voor.

Dus met zoiets zit je goed, en met deze niet. Er zijn ook geen verloopjes voor, dus je zou in het geval dat je de vierkante heb ’t hele onderdeel moeten vervangen. Ik heb er zelf ook heel lang naar zitten zoeken, dus ik wilde je even waarschuwen:)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.