15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Jos Opel

Slimme postbus

Ik heb een slimme postbus op mijn iMac gemaakt, waarin automatisch de mail van een bepaalde groep contacten geplaatst wordt. Nu wil ik alle mail die ik aan deze groep verstuur ook in deze postbus laten plaatsen. Echter als ik mijzelf lid maak van de groep komt ook de andere voor mij bestemde (algemene) mail in deze postbus. Hoe omzeil ik dit?

(ik weet dat ik de vraag eerder heb gesteld, maar er werd zo weinig gereageerd dat ik het nog maar een keer probeer)

Bijdrager
    tarun

Je zou de voorwaarde “Bericht staat niet in post” > je inbox kunnen toevoegen.

Bijdrager
    Jos Opel

Hallo Tarun, ik begrijp je niet helemaal. Misschien kun je het iets uitgebreider beschrijven. Het gaat dus om een mailtje van mij aan de groep. Ik zou mijzelf evt. lid van de groep kunnen maken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een slimme postbus is geen echte postbus, maar een filter dat alle berichten laat zien die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Als dat bijvoorbeeld is dat mailtjes van een bepaalde contactengroep erin komen te staan, en je zet jezelf ook in die groep, ja, dan zullen ál je mailtjes in die postbus staan — ook die, die je niet aan die groep gestuurd hebt.

Ik kan alleen geen manier verzinnen waarop je de door jouw gewenste sortering kunt bereiken zonder extra dingen te moeten doen, want je kunt in Mail blijkbaar geen gegroepeerde regels toevoegen, en ook kun je niet sorteren op of de geadresseerde een hele groep is.

Bijdrager
    tarun

Met die regel die ik voorstel kan je volgens mij mails uitsluiten die in bv je inbox binnenkomen. Probeer het eens zou ik zeggen.

Bijdrager
    Jos Opel

@ Tarun en Jakko, bedankt. Ik merk net dat het zelfs niet mogelijk is om mijzelf lid van de groep te maken. Ik ga het proberen met een tweede emailadres. (speciaal voor de groep)

Bijdrager
    koen

Kun je geen filter maken waarbij je selecteert *naar* wie je een mailtje stuurt?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    tarun op 24 maart 2017

Met die regel die ik voorstel kan je volgens mij mails uitsluiten die in bv je inbox binnenkomen.

Dan houd je nog dat alle berichten die je ooit verstuurd hebt, naar wie dan ook, meegenomen worden door de slimme postbus — en ook berichten die aan jou geadresseerd zijn, maar die je in een andere (niet-slimme) postbus dan Inkomend hebt staan.

koen op 25 maart 2017

Kun je geen filter maken waarbij je selecteert *naar* wie je een mailtje stuurt?

Dat kan, maar alleen adressen en geen groepen uit je contacten. Dit is denk ik omdat, wanneer je een bericht aan een groep adresseert, Mail die groep automatisch vervangt door de e-mailadressen van de leden, in plaats van voor zichzelf de groep als geadresseerde aan te houden.

Bijdrager
    tarun

Is dit een oplossing?:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik vermoed dat dat precies is wat Jos al heeft, en als je zelf geen lid bent van die groep, dan krijg je dus dat je eigen berichten niet in de map staan, terwijl als je wel lid bent, ál je berichten in de map komen, ook al heb je ze niet aan die groep gestuurd. Wat het nodig heeft, volgens mij, is „Ontvanger is groep” — niet „Ontvanger is lid van groep” want dan pakt hij ook mailtjes die je naar maar één groepslid hebt gestuurd en niet naar de hele groep. Maar zoals ik hierboven zei: dat zal niet gaan omdat Mail een groep behandelt als een korte manier om meerdere adressen tegelijk in te vullen, niet als een ding op zich.

Bijdrager
    Jos Opel

Klopt Jakko, alhoewel ik ook die individuele mailtjes naar een groepslid in de postbus zou willen hebben. Maar ik heb nog geen oplossing en probeer het met 2 mailadressen te regelen.

Bijdrager
    tarun

Is er niet een trefwoord dat in alle mails terugkomt? B.v. de naam van groep? Je zou dat als aanvullende voorwaarde kunnen toevoegen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Eigenlijk is dit een goed voorbeeld van waarom mailing lists (grotendeels verdrongen door webforums) zo handig zijn: één adres waarnaar je alles stuurt, en de list-server stuurt dat dan door aan alle leden van de mailing list. Je kunt dan eenvoudig sorteren op het adres van de mailing list en hebt niet te maken met meerdere adressen, je eigen mailtjes die je niet terugziet, mensen die maar naar één persoon antwoord sturen, enz.

Bijdrager
    Jos Opel

Ik heb een oplossing bedacht. Ik heb in een, bij de groep horende handtekening, een speciaal teken verwerkt (bijvoorbeeld # of ~. Vervolgens mijzelf uit de verzendlijst gehaald en bij de slimme postbus behalve de voorwaarde “afzender is lid van”, “geheel bericht bevat……#” ingevuld. Nu kan er een enkel bericht tussendoor glippen als er een # instaat.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Goed idee:) Ik zou zelf dan alleen wel een teken pakken dat niet makkelijk te typen is, anders heb je bijvoorbeeld kans dat iemand je een mailtje stuurt waarin # op z’n Engels gebruikt wordt voor „aantal” of „nummer” in een mailtje dat niks met de groep te maken heeft, waardoor het bericht toch in de map te vinden zal zijn. Wat rondneuzen door de emoji en symbolen (te vinden in het menu Wijzig) is misschien handig hiervoor.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.