22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Maxime

Slimme mappen

Ik loop al een tijdje te prutsen, want ik wil iets voor elkaar krijgen, waarvan ik dacht dat het wel zou moeten lukken met MacOSX!

Ik heb een slimme map aangemaakt, en ik wil dat in deze map bestanden komen waarvan de naam begint met ‘FT’, ‘LA’, ‘GS’, ‘NL’, ‘EN’ en nog wat van die tweeletterige ‘codes’.
    Maar, tot nu toe lukt het me alleen om één zo’n afkorting tegelijk te gebruiken, dat betekent dat ik meerdere slimme mappen aan moet maken, terwijl ik alles in een map wil.

Daar komt nog bij dat de mappen apart ook nog niet perfect werken, ik heb bij ‘soort’ document geselecteerd, maar er staan ook nog afbeeldingen en andere niet-documenten bij?

Wie helpt mij m’n mappen ordenen?

Anoniem

Je kunt zoveel trefwoorden en soorten documenten aan een Slimme map toewijzen als je wilt… gewoon rechts op de + klikken.

Bijdrager
    Buzz

Nee, in Tiger kan dat juist nog niet volgens mij. Als je extra criteria toevoegt met het “+” knopje, dan moet elke file aan al die criteria voldoen. En bestandsnamen die met “FT” beginnen beginnen per definitie niet met “LA”, etc.

Het schijnt dat deze functionaliteit wel in Leopard gaat komen.

Bijdrager
    computer space

Voor deze constructie is een OF clausule nodig. Dat kan nog niet met slimme mappen. Hopelijk wel in Leopard!

Anoniem

Wat achterlijk… dergelijke dingen kan een Slimme afspeellijst in iTunes prima.

Bijdrager
    Maxime

Goh, had toch echt verwacht dat dat wél zou kunnen.
    Tegenvaller, nu snap ik helemáál het nut van die slimme mappen niet meer.

Bijdrager
    Buzz

Spotlight vind ik erg handig, maar de slimme mappen gebruik ik inderdaad niet omdat ik de interface te weinig flexibel vind.

Je zou moru eens kunnen proberen als je dat soort functionaliteit nodig hebt en niet op Leopard wil wachten.

Bijdrager
    mekker

met automator zou je het zo kunnen doen

Bijdrager
    Buzz

Mijn Frans is niet al te best, maar worden dan niet alle bestanden van hun originele locatie naar die map verplaatst, Mekker?

Volgens mij krijg je daar ongelukken van als je niet uitkijkt. Een slimme map is juist zo slim omdat ie de bestanden op hun oorspronkelijke plaatsen laat staan.

Bijdrager
    Maxime

Welk risico zie je daarin? Volgens mij is dat juist wat ik wil.
    Nu staan de documenten her en der op m’n computer,
    en ik wil ze in één map. (Hoeven geen kopiën te zijn)

Bijdrager
    mekker

yep klop, was ff snel in elkaar gedraaid om te laten zien dat je op deze manier verschillende items kan selectereren. het verplaatsen kun je vervangen door een spotlight commentaar en hier een inteligente map voor maken

Bijdrager
    Buzz

Het gevaar is dat er files op je systeem kunnen staan die aan de criteria voldoen, maar waarvoor het nodig is voor de goede werking van het systeem of applicaties dat ze in hun juiste map staan. Als één of meerdere files door zo’n Automator actie worden verplaatst kan het heel moeilijk zijn om te achterhalen waar de files vandaan kwamen om de boel te herstellen.

Zeker als je op 2-letterige codes gaat zoeken is de kans heel groot dat er allerlei andere files worden gevonden die ook aan je zoekopdracht voldoen, maar die je niet verplaatst wil hebben.

Bijdrager
    iPodder

Ik zie een slimme map als een map die objecten weergeeft die aan de opgegeven criteria voldoen. Daadwerkelijk staan ze in andere mappen, niet in de slimme map. Zo hou je je huidige bestandsstructuur. Als je alle bestanden wil hebben waar het woord paard in staan heb je die zo makkelijk bij elkaar.
    Nog mooier zou zijn als je de mogelijk heid heb om te kiezen. OF Mac OS X laat de bestanden in de map zien en laat ze in de orginele map staan. OF de bestanden worden de map geknipt of gekopieerd. Ben benieuwd wat in Leopard zit..

Bijdrager
    Petje
    ”mekker”

met automator zou je het zo kunnen doen

en nu in het nederlands…

Bijdrager
    Buzz
    ”iPodder”

Nog mooier zou zijn als je de mogelijk heid heb om te kiezen. OF Mac OS X laat de bestanden in de map zien en laat ze in de orginele map staan. OF de bestanden worden de map geknipt of gekopieerd. Ben benieuwd wat in Leopard zit..

Ik weet wel zeker dat dat in Leopard hetzelfde zal zijn als in Tiger.

De bestanden in een slimme map kan je natuurlijk altijd nog met de hand verplaatsen of verwijderen. Maar op dat moment ben jij degene die de verantwoordlijkheid neemt om mogelijk het systeem of je applicaties te verprutsen en is het niet een ongewenst bij-effect van Spotlight of Automator.

Bijdrager
    mekker
    ”Petje”

en nu in het nederlands…

kom op petje zelfs als je geen frans op school hebt gehad moet je in staat zijn dit te begrijpen:D

Bijdrager
    computer space

Of kun je ook slimme mappen nesten?

slimme map A bevat alles met PR
    slimme map B bevat alles met TX
    slimme map C bevat alles van map A en B

Resultaat:
    slimme map C bevat alles met of PR of TX!

Bijdrager
    mekker
    ”Martiniman”

…..slimme map C bevat alles van map A en B

ik krijg map C niet voor elkaar:oops:
    het blijft of A of B niet beiden, wat zie ik over het hoofd?

Bijdrager
    Buzz

Dat kan ook niet zo volgens mij. Spotlight heeft geen criterium “staat in slimme map …” voor zover ik het heb bekeken.

Of zie ik ook iets over het hoofd?

Bijdrager
    computer space

Zal wel niet kunnen omdat een slimme map geen echte map is maar een bestand met een scriptje.

Bijdrager
    Maxime

Helaas, tekortkoming! En raar dat ze zoiets niet verbeteren in Leopard (volgens Buzz dan)
    er zijn vast wel meer mensen die zoiets goed kunnen gebruiken?

Bijdrager
    Buzz

Ho ho, Spotlight zal wel verbeterd worden in Leopard. Je zal dan met “AND” en “OR” slimmere slimme mappen kunnen bouwen.

Maar een slimme map zal natuurlijk een representatie blijven van bestanden die elders op het systeem staan, om te voorkomen dat per ongeluk de structuur om zeep wordt geholpen. Dat is dus allerminst een tekortkoming.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.