7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    RW076

slimme apparatuur (stekkers, rookmelders, lampen etc) welke gebruikt de Appelaar

Ik ben benieuwd welke slimme spullen jullie gebruiken.
    Vroeger hete dat domotica, maar toen ik daar vandaag om vroeg werd ik heel raar aangekeken.

Kleine intro

Ik heb tegenwoordig een energie rekening waar drie gezinnen van kunnen leven, dus wilde eens kijken wel apparaat dit veroorzaakte. Mijn oude apparaatje om dit te meten deed het niet meer, dus ik wende mij tot het internet. Bij Amazon kwam ik iets tegen, het zag er uit als een stekker waar een stekker in kon tot zover bekend, maar er was toch meer aan de hand.

Lang verhaal kort, ik kwam via Amazon bij Philips en vervolgens bij homekit en daarna bij nog een merk uit. En heb inmiddels wat ik zocht, maar was erg geïnteresseerd in wat ik tijdens de zoektocht allemaal heb gevonden.

Zo op het 1e gezicht, lijkt deze business zich meer op android of amazon te richten, maar dat kan ook komen omdat Apple de Homepod hier nog niet heeft uitgebracht.

Homekit producten zijn hierdoor flink in de minderheid. Philips is een bekend merk, maar er ontbrak de mogelijkheid om bij hun slimme stekker het verbruik van het aangesloten apparaat te meten. Ook vertelde de winkel mij dat er bij Philips een hub nodig was en dat men dit inmiddels via bluetooth of wifi bij andere merken getackeld hebben.

De prijzen kunnen erg pittig worden (als je je even richt op homekit en wegblijft bij Alie), dus ik hoor erg graag jullie meningen, en laat me graag waarschuwen voor valkuilen en eventueel zaken waarvan jullie weten dat die er nog aankomen.

Ook OMT zou ik willen vragen hier eens een leuk topic voor op de frontpage van in elkaar te flantzen want help help help wat is er veel te krijgen momenteel.

Sleutelbeheerder
    Night

We bieden geregeld artikelen over HomeKit producten.

Bijdrager
    pruus

Allereerst zou ik een slimme meter gebruiken. Ik gebruik Google Home met een aantal home producten; LSC, Sonoff, Philip, Sonos, mini’s en nog meer. Alles aangestuurd door Google assistent. Ik heb meerdere systemen om te vermijden dan een weet wanneer ik een lamp aan doe. Met de nieuwe actions in Google assistent schakel ik alles deels automatisch en ook via spraak. Mij ervaring met Siri was niet positief. Voelde onnatuurlijk en erg veel hick ups. Nu draait alles erg goed. Ik ben nu tevreden met Google Home. HomeKit gaf mij te veel missers en te veel apparatuur die niet goed samenwerkte.

Bijdrager
    KarelWillem

Een slimme meter rechtstreeks in je meterkast is absoluut de beste optie om je energierekening te monitoren. Zou ik ook moeten doen, maar ik steek lekker mijn kop in het zand, en laat de boel fijn de boel. Soms WIL je niet alles weten. .;)

Verder is ook hier alles gekoppeld via Google Home.

En komt een boel bij AliExpress vandaan (sorry).

Lampen komen van Ikea en Philips (beide via de Philips Hue hub).

Verder veel Sonoff stekkers (voor de 3D printer, een klok, bijverwarming in de slaapkamer, niet slimme lampen op balkon en carport, etc.).

TV via Google Chromecast (automatische inschakeling bij streamen (ALLES gaat via de smartphones)).

Stereo via een Broadlink Universal Remote (die de infrarood afstandsbediening regelt).

Bijdrager
    gipsman

Ik heb enkele homepods geïmporteerd uit Duitsland, that’s it. En ja Siri is tricky, ook in het Engels. Wat energie betreft: overstappen naar goedkoper bedrijf, kan eindelijk gemakkelijk in België. Wellicht ook in NL.

Bijdrager
    Jorik

Ik heb in 2012 bij het betrekken van mijn nieuwbouw appartementje alle schakelaars voor verlichting niet laten installeren door de productontwikkelaar, maar zelf Fibaro Z-Wave dimmer/schakelaars geinstalleerd. Deze kun je gewoon met een pulsdrukker aan de wand bedienen voor aan/uit en om te dimmen. Maar een paar jaar later heb ik er een Z-Wave USB-stick gekocht en met een Raspberry Pi kan ik sindsdien ook elektronisch alle verlichting aansturen via het software-pakket Domoticz (gratis, open source). Even later kon ik daar het pakket homebridge (ook gratis en open source) aan toevoegen, waardoor sinds een paar jaar ik al mijn verlichting ook via HomeKit kan bedienen. Mijn Apple TV (4e gen.) zorgt ervoor dat alles ook buitenhuis aanstuurbaar is.

Afgezien van een paar keer wat problemen bij updates van de Domoticz software en/of de Raspberry Pi werkt dat eigenlijk heel soepel. Voor mij werkt Woning/Homekit op m’n Apple Watch en iPhone via Siri dus zeker 9/10 prima en als het een keer iets minder werkt, druk ik op de knop aan de muur :).

Ik vind het met name wel grappig om als ik bijvoorbeeld aan het koken ben en ik liever niet eerst m’n handen moet afspoelen om het licht in de woonkamer aan te kunnen doen, gewoon mijn pols optil en tegen mijn watch zeg: “Hey Siri, doe het licht in de Woonkamer aan”.

Bijdrager
    RW076

Kijk, dat zijn de leuke reacties.
    Komt ook wel aardig overeen met wat ik zelf zocht.
    Al had ik uiteraard gehoopt dat ik overdonderd zou worden met allemaal leuke verhalen zoals van @Jorik.
    Het lijkt wel of Apple de 1e boot een tikkie gemist heeft.

Ik heb inmiddels persoonlijk contact gehad met twee aanbieders die heftig adverteren met Amazon en Google en die geven ook aan dat ze best Homekit willen ondersteunen (en hun verwachting is dat dit best eens snel zo kan zijn) maar dat ze niet langer wilde wachten op Apple.

Apple is dus niet gek, raar, minder, etc maar is vooral langzaam (kan best om kwaliteitsbla zijn).
    Alleen vind ik de gok om voor merk googleamazon te gaan in de hoop dat dit googleamazonenhomekit wordt een tikkie risky.

Ga maar voor de Ali variant (5 voor de prijs van een of soms zelfs 6 of 8) voorlopig, in de hoop dat mijn huis niet af-fikt en geef de zwaardere euro’s wel uit als homekit op het doosje staat.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door RW076.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.