12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    applet

Slimme afspeellijst vraag “1 Song per album” (opgelost)

Ik heb eens rondgeneusd in de zoekfunctie….zag wel eerder de vraag maar was geen antoord op gekomen…

Hier komt ie:

Ik wil dus een ” shuffle” lijst van een Genre waaruit 1 nummer per album in de lijst wordt gezet, geheel willekeurig

Vervolgens wil ik dat deze iedere keer ververst wordt

Hebben jullie daar een oplossing voor?

En ten tweede, wordt ” aantal keer afgespeeld ook ge-update van iPod naar iTunes?

Bijdrager
    Granny Smith

het eerste weet ik helaas niet

het tweede is JA

Bijdrager
    applet

Thanks Granny!

Da’s heel mooi want dan kan ik in ieder geval in een slimme afspeellijst ervoor zorgen dat de lijst zichzelf ververst door “afgespeeld” op 0 te zetten in de query.

Echter, vraag 1 blijft, kan ik de slimme afspeellijst nog slimmer maken door mijn eerste vraag (zie eerste post) als criterium toe te passen?

Bijdrager
    Moode

Ik heb de mogelijkheden nog even bekeken, maar ik zie het somber voor je in. Ik denk niet dat het mogelijk is om te zorgen dat hij van elk album één nummer uitkiest.

Bijdrager
    Elstar

Met slimme afspeellijsten kun je het volgens mij wel vergeten.
    Misschien dat er scripts zijn die dit kunstje kunnen flikken: kijk eens rond bij Doug Adams.
    Eén nummer per album heb ik er niet gevonden, maar één nummer per artiest wel.
    Misschien dat er hier een script-goeroe je kan helpen om dat script aan te passen.

Oh eh… je iTunes staat toch wel op een mac?

Bijdrager
    applet

hmm….de slimme afspeellijst is dan helaas niet zo slim als ik dacht….
    Ik zal eens checken voor scripts op de site Elstar

Enneh, ja iTunes draait bij mij op een iBook:-) die tweede vraag van me stelde ik omdat 1 mijn iPod aan de sap hing, en ik te lui was om het checken, eerlijk is eerlijk;-)

Mocht ik resultaat hebben plaats ik de oplossing hier. Daar moet toch iets op te vinden zijn lijkt me

Bijdrager
    Leander

Hieronder staat een aangepast Doug Adams script (One Song From Each Artist In Playlist” for iTunes) nu omgebouwd (twee scriptwoorden veranderd…ahum) tot: One Song From Each Album In Playlist” for iTunes

[code:1:fcaadeb423]
    (*
    "One Song From Each Album In Playlist" for iTunes (edited version)
    Formerly known as: "One Song From Each Artist In Playlist" for iTunes

written by Doug Adams
    [email protected]

v1.0 jan 22 2005
    — initial release

Get more free AppleScripts and info on writing your own
    at Doug’s AppleScripts for iTunes
    http://www.malcolmadams.com/itunes/
    *)
    tell application "iTunes"

— get selected playlist and source
    try
    set thisPlaylist to view of front window
    set thisSource to container of thisPlaylist
    on error
    display dialog "You must select a Playlist first." buttons {"Cancel"} default button 1 with icon 2
    end try

— for dialog
    set srcname to "iTunes"
    if kind of thisSource is iPod then set srcname to "iPod"

— advise about main library if selected
    if class of thisPlaylist is library playlist then
    display dialog "You have selected the " & srcname & " main library. Processing this many Artists could take several minutes…" buttons {"Cancel", "Procede…"} with icon 2
    end if

display dialog "One moment to gather info…" buttons {""} giving up after 2

— get Artist names
    with timeout of 30000 seconds
    try
    set allArts to (album of tracks of thisPlaylist)
    on error n
    display dialog (n & return & return & "My advice: Select another Playlist.")
    end try
    end timeout

— get discrete list of Artists in the Playlist
    set allArts to my get_discrete_list_of(allArts)

— get name for new Playlist from user
    set newPlaylistName to text returned of (display dialog "Enter a name for the new " & srcname & " Playlist:" default answer "")

— make new Playlist; if it already exists, clear the tracks
    if not (exists playlist newPlaylistName of thisSource) then
    set newPlaylist to make new user playlist at thisSource with properties {name:newPlaylistName}
    else
    set newPlaylist to user playlist newPlaylistName of thisSource
    delete tracks of newPlaylist
    end if

— init
    set theseTracks to {}

— this is the routine that gets a single track
    — from each of the Artists
    with timeout of 30000 seconds
    repeat with anA in allArts
    set the end of theseTracks to (a reference to (some track of thisPlaylist whose album is anA))
    end repeat

— copy tracks to the new Playlist
    repeat with aTr in theseTracks
    duplicate aTr to newPlaylist
    end repeat
    end timeout

set view of front window to newPlaylist

— Wanna play now?
    set opt to button returned of (display dialog "Done!" buttons {"Thanks", "Play New Playlist", "Shuffle and Play"} default button 2)
    if opt contains "Shuffle" then
    — shuffle ‘em up
    repeat 7 times
    set shuffle of newPlaylist to false
    set shuffle of newPlaylist to true
    end repeat
    end if
    if opt contains "Play" then
    play newPlaylist
    end if
    –else, you done
    end tell

— sub-routine to get individual names from the list, no dupes
    to get_discrete_list_of(list1)
    script a
    property list1ref : list1
    end script

set list2 to {}
    script b
    property list2ref : list2
    end script

repeat with i from 1 to length of list1
    set this_item to item i of a’s list1ref
    considering case
    if this_item is not "" and this_item is not in b’s list2ref then set end of list2 to this_item
    end considering
    end repeat

return b’s list2ref

end get_discrete_list_of
    [/code:1:fcaadeb423]

Bijdrager
    Elstar
    ”Leander”

(twee scriptwoorden veranderd…ahum)

Nou ja. Ik ben al een jaartje op zoek naar een script dat “gemiddelde rating per album” kan maken. Ik heb al aan bestaande scripts gesleuteld, zonder resultaat. Sterker nog: ik heb een script zo aangepast, dat mijn mac vastliep. Ik ben dus wat voorzichtig geworden met script. Als je me verder wilt en kan helpen: Graag!

Maar Applet: dat script van Leander doet al een deel van het werk. Het produceert een domme playlist met maar 1 nummer per album. Het kan ook een shuffle-lijst maken.

De rest van het werk kan gedaan worden door een slimme afspeellijst.

Bijdrager
    applet

Haha Leander!!

Ik heb zojuist precies hetzelfde gedaan!! Ikke helemaal trots dat ik mijn eerste scriptje heb gemaakt….ben je me toch voor in de post:wink:

en overigens, precies hetzelfde gedaan als jij, van het bestaande scriptje artist vervangen door album.
    Maar goed, ik vind mezelf nog steeds heel wat met mijn programmeerkunsten!

Goed, hoe heb ik het nu opgelost:

1) Slimme afspeellijst gemaakt met:
    Genre (1 of meer)
    Afgespeeld = 0

2) Deze nieuwe slimme afspeellijst selecteren in iTunes

3) Het nieuwe albumscript draaien

En klaar!
    Het script draait alleen de query voor de geselecteerde afspeellijst.

Nu moet ik nog wel de queries los van elkaar draaien, dus eerst de afspeellijst om nieuwe ” = 0 ” tracks te kiezen. Maar wellicht dat automator deze taak voor me uit kan voeren, ga ik effe checken.

Bedankt voor jullie hulp!

Bijdrager
    applet

zoals hierboven al aangegeven….jullie halen de woorden uit mijn mond

Hopelijk kunnen jullie er ook iets mee:-)

Elstar, nu heb ik inmiddels 1 ervaring met applescript, dus op die wijze kan ik je niet helpen.

Maar toen ik je vraag zag dacht ik meteen aan een workaround waar je misschien iets meer mee kan…
    Je kan je lijst wellicht naar excel exporteren, daar gemiddelde Rating per album in laten berekenen en weer importeren naar je tags? in veld opmerkingen of iets dergelijks?

Ik bedoel maar, gemiddelde ratings per album zal niet per keer significant grote veranderingen aantonen.
    Dus wellicht een klusje om 1 x per jaar te doen of 2 keer per jaar waardoor dit geen continue berekening hoeft te zijn binnen een script van iTunes

Ik weet echter niet of de mogelijkheid bestaat binnen applescript en iTunes/tags op deze gegevens te importeren.

Omslachtig….maar misschien kun je er iets mee

en heb je iTunes script goeroe Doug al eens gemaild als suggestie?

Bijdrager
    Leander

@applet:
    Wanneer je steevast dezelfde naam aan de playlist geeft wanneer je het script laat draaien, dan overschrijft hij steeds de bestaande oude versie. Hierdoor krijg je steeds opnieuw geshufflede (wat een woord) songs per album (of naar keuze zelfs geshufflede songs per geshuffled album. Variatie alom.
    Ja, ik hou wel van variatie dus ga ik dit script zeker ook gebruiken.:D

@Elsstar:
    Lijkt me inderdaad een moeilijk klusje waar ik ook niet zo 1-2-3 een pasklaar antwoord op heb.

Bijdrager
    applet

tja, goeie shuffle he?

Hij leek me eigenlijk zo voor de hand liggen dat ik het met alleen een slimme playlist kon oplossen.

Ideeen genoeg, nu de uitvoering nog met scripts en dergelijke

@Elstar
    , mocht je hulp nodig hebben in het berekenen van je gemiddelde Ratings per album in Excel, kun je me een berichtje sturen en maak ik een berekening voor je.
    Plaats je vraag even in een nieuwe post en beschouw ik mijn vraag als opgelost

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.