12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

Slikken de nieuwste iMacs plus-CD-R’s?

Slikken de nieuwste iMacs plus-CD-R’s? Mijn bolletjes slikt alleen min-CD-R’s. Heb ik dat probleem nog steeds als ik overschakel naar de nieuwste iMac?

Bijdrager
    JBStudio

Ik denk dat je -DVD en + DVD bedoelt….. nieuwe macs geen probleem. Sterker nog ik heb betere ervaring met +DVD…

Groet,
    JBStudio

Bijdrager
    csteelooper

Uhm… Ik denk dat je DVD+R’s bedoelt. Ja, de nieuwe iMacs slikken die zonder problemen… De drives in de nieuwe (Intel) iMacs lezen de volgende formaten media: CD-Audio, CD-ROM, CD-R/CD-RW, DVD-R/DVD-RW, DVD-R DL, DVD+R/DVD+RW, DVD+R DL. Bij mijn weten lusten ze zelfs DVD+RW DL en DVD-RW DL, maar die formaten zijn zo zeldzaam dat ik ze niet heb kunnen testen. Ik weet niet zeker of ze ook DVD-RAM lusten, want ik heb zelf geen DVD-RAM media in huis. Ik heb die disks wel nodig voor bepaalde functies van m’n DVD-recorder, dus als ik meer info heb zal ik die hier neerzetten.

Binnen de CD-standaard is nooit sprake geweest van een format war, dus CD-R is CD-R, CD-RW is CD-RW, etc. Zoiets als CD+R bestaat niet. De iMacs kunnen tegenwoordig wel zonder problemen met extra capacity disks overweg (CD-R80, CD-R90, etc.).

Bijdrager
    shakey

Dank jullie wel! Het is prettig niet meer te hoeven letten op welk format CD je aanschaft voor je iMac.

Bijdrager
    JBStudio

DVD

Bijdrager
    shakey

O ja, ik neem aan dat heztelfde verhaal geldt voor de DVD-R’s en de DVD+R’s? De nieuwste iMacs zullen dan ook wel overweg kunnen met DVD+R’s?

Bijdrager
    csteelooper

Ik wil niet vervelend zijn, maar je hebt het al de hele tijd over DVD’s als je de verschillende formaten bedoelt. DVD’s in ALLE formaten (wellicht m.u.v. DVD-RAM) worden probleemloos geslikt door de iMacs; CD’s bestaan maar in één formaat (tenzij je logische indelingen (CD-XM, CD Mode 1/2, CD Extra, etc.) meetelt. Zoiets als CD+R bestaat niet; er is alleen CD-R; het koppelteken in deze term is niet meer dan een koppelteken… Confusing, I know, but try to remember…
    Als de formaten een probleem vormen voor je en eventueel een reden zijn om een nieuwe iMac aan te schaffen, dan kun je dat zónder problemen doen. Schijfje in de drive en gebruiken maar. Klaar is Klara.

Bijdrager
    Dr. Maddox
    ”shakey”

Dank jullie wel! Het is prettig niet meer te hoeven letten op welk format CD je aanschaft voor je iMac.

Zolang je DVD drive niet kapot gaat..:?

”slashtiger”

CD’s bestaan maar in één formaat

R of RW tellen we niet mee in dit geval toch?! :roll:

Bijdrager
    shakey

@ Slashinger: Inderdaad, ik bedoelde DVD-R’s en DVD+’s. Sorry voor de verschrijving en de verwarring die hierdoor ontstond.

Bijdrager
    csteelooper
    ”Dr.
    ”shakey”

Zolang je DVD drive niet kapot gaat..:?

”slashtiger”

CD’s bestaan maar in één formaat

R of RW tellen we niet mee in dit geval toch?! :roll:

Hehehe… Nope, die tellen we nu even niet mee… Het gaat hier erom dat er nooit een format war is geweest over verschillende fysieke soorten CD-R(W)’s….

Bijdrager
    MacX

Als je DVD’s gaat branden hoef je dus geen rekening meer te houden met de brander in je Mac, dit geldt echter niet voor alle apparatuur waar je deze DVD wilt afspelen. Hoewel de meeste moderne DVD spelers de meeste formaten inmiddels wel ondersteunen zijn de spelers van enkele jaren terug nog wel kieskeurig, in dat geval is het dus nog altijd oppassen geblazen.

Bijdrager
    JBStudio
    ”MacX”

Als je DVD’s gaat branden hoef je dus geen rekening meer te houden met de brander in je Mac, dit geldt echter niet voor alle apparatuur waar je deze DVD wilt afspelen. Hoewel de meeste moderne DVD spelers de meeste formaten inmiddels wel ondersteunen zijn de spelers van enkele jaren terug nog wel kieskeurig, in dat geval is het dus nog altijd oppassen geblazen.

Dat heeft inderdaad met formaten te maken (divx, mpeg, mp3,wma enz enz), maar een gebrande schijf van zowel DVD-R als DVD+R als bijvoorbeeld UDF, maakt voor de stand alone speler niks uit of dit + of – R is. Dat ie het niet af kan spelen is de speler z’n probleem….:)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.