17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Karlosax

Slideshow vertonen op homecinema

In iPhoto zijn mooie slideshows te maken die ik op een groter scherm wil vertonen.

Ik heb de iMac 24″ met een HDMI-kabel (mini-displayport-DVI-verloop) verbonden met m’n
    Marantz AV-versterker.
    Dit is helaas alleen beeld ,deze Mac ondersteunt geen HDMI.

Airport-express is een optie, maar dan moet ook nog airfoil geïnstalleerd worden.

Mijn idee is om de Marantz met airplay te upgraden, heeft er al iemand ervaring met deze
    oplossing en heb je dan nog steeds andere software nodig om het geluid uit de diavoorstelling
    hoorbaar te maken?

De insteek is om het geluid op een zo hoog mogelijke stereo kwaliteit weer te geven.

Bijdrager
    Maverick9898

AirPlay kan je gebruiken met een Apple TV of een Airport Express. Je kan inderdaad de Airport Express met AirPlay en Airfoil de diavoorstelling af laten spelen. Al lijkt me het simpeler om gewoon een kabeltje te leggen of staat het er te ver vanaf?

Geblokkeerd
    Anoniem

Maverick, er is tegenwoordig een uitbreiding voor Marantz apparatuur waardoor ze volledig AirPlay compatible worden. Zie ook de front page van OMT.

EDIT:
    Correctie, helaas is de Airplay module voor de Marantzes alleen voor muziek vanuit iTunes. Dus -niet- voor video.

Bijdrager
    Karlosax

Al lijkt me het simpeler om gewoon een kabeltje te leggen of staat het er te ver vanaf?

De buis zit al vol met HDMI-kabel daarom zoek ik naar de beste draadloze geluids-oplossing.

Correctie, helaas is de Airplay module voor de Marantzes alleen voor muziek vanuit iTunes. Dus -niet- voor video.

Video hoeft niet ik heb alleen nog het bijpassende geluid nodig…

Bijdrager
    MacSjon

Wat ik niet snap is dat je een kabl kunt trekken voor je mini-displayport-DVI-verloop, waarom trek je daarnaast niet gelijk een kabeltje voor je geluid? Je hebt dan veel meer mogelijkheden en hoef je niet te klooien met Airfoil.

Zelf zou ik gaan voor een optisch kabeltje tussen je Mac en de AV versterker want dan heb je ook nog eens geen last van storingen op de lijn.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik sluit me aan bij Sjon. Tevens omdat AirFoil e.d. ook voor vertraging zorgen. Wil jij dingen bekijken waarbij het geluid 0.5-2 seconden achterloopt? Ik niet:)

Bijdrager
    MacSjon
    cailin op 10 januari 2011

Tevens omdat AirFoil e.d. ook voor vertraging zorgen. Wil jij dingen bekijken waarbij het geluid 0.5-2 seconden achterloopt? Ik niet:)

Dat is de uitgebreide uitleg van “klooien met Airfoil”;-)

Een iets duurdere oplossing die ook goed werkt: een Apple TV aanschaffen. Dat is niet alleen handig voor je diavoorstellingen, maar opent een wereld aan mogelijkheden. Helaas worden deze andere mogelijkheden niet door andere Airplay systemen ondersteund (waar ik eigenlijk wel op gehoopt had).

Bijdrager
    Karlosax

Zelf zou ik gaan voor een optisch kabeltje tussen je Mac en de AV versterker want dan heb je ook nog eens geen last van storingen op de lijn.

De loze leiding die naar de kamer loopt heb ik al gebruikt voor de HDMI kabel en zit nu redelijk vol. (zelf de stekker er aangesoldeerd ,je wil niet weten wat een gepruts dat was.)

Misschien dat zo’n glasvezel draadje er nog in past maar ik zou niet weten hoe dat met stekker moet.(ook naderhand aanbrengen?)

Apple TV heb ik overwogen , behalve dat het een tamelijk dure oplossing is ben ik bang dat ik teveel aan resolutie zou gaan verliezen.

De reden om (geluid) draadloos te laten gaan, is dat Marantz is te upgraden met Airplay het delay probleem heb ik in deze onderschat.

Bijdrager
    MacSjon
    Karlosax op 10 januari 2011

De loze leiding die naar de kamer loopt heb ik al gebruikt voor de HDMI kabel en zit nu redelijk vol. (zelf de stekker er aangesoldeerd ,je wil niet weten wat een gepruts dat was.)

Misschien dat zo’n glasvezel draadje er nog in past maar ik zou niet weten hoe dat met stekker moet.(ook naderhand aanbrengen?)

Zo’n kabeltje is op zich niet zo heel erg dik en volgens mij is het aansluiten op een stekkertje ook geen probleem want het is slechts 1 ‘snoertje’. Vraag me wel af of dat los te verkrijgen is, maar het zou een optie kunnen zijn.

Hoe trek jij trouwens een kabel door een niet loze leiding? Dat lijkt me nog het lastigste, denk niet dat je zin hebt om je HDMI weer opnieuw te doen.

Is je HDMI kabel wel een volledige kabel, of heb je een DVI => HDMI kabel getrokken? Als het een volledige HDMI is dan zou je dus alleen iets moeten hebben dat audio over diezelfde lijn toevoegt bv vanaf usb. Zou je even moeten Google’n of daar iets voor is. Misschien iemand hier op het forum met een briljante oplossing?

Karlosax op 10 januari 2011

Apple TV heb ik overwogen , behalve dat het een tamelijk dure oplossing is ben ik bang dat ik teveel aan resolutie zou gaan verliezen.

gelijk heb je hoor want het zou gewoon moeten kunnen zonder. Zelf heb ik sinds een paar dagen een Apple TV aangesloten op mijn Marantz en ben er erg blij mee. Foto’s zien er wel goed uit, maar zeker niet zo strak als op de iMac zelf. Bij een diavoorstelling is dat wel minder storend als dat je foto’s gaat bewerken.

Bijdrager
    MacSjon

Wel iets gevonden:
    http://www.supermediastore.com/product/u/apogee-dvi-to-hdmi-converter-spdif-optical-toslink-coaxial-input-output?

http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=3570

Beide duur of heel duur. Ik lees overal dat je om DVI + audio wilt omzetten naar HDMI dat het echt samengevoegd moet worden en niet dat er gewoon een snoertje extra gebruikt word voor geluid (zoals dat ‘vroeger’ ging met composiet kabeltjes).

Een losse optische kabelplug heb ik niet zo snel kunnen vinden…

Geblokkeerd
    Anoniem

Vergeet dat maar. Glas lassen is even heel wat anders dan een plugje solderen. Ik vind’t al heel wat dat je HDMI hebt zitten solderen.

Bijdrager
    Karlosax

Wel iets gevonden:
    http://www.supermediastore.com/product/u/apogee-dvi-to-hdmi-converter-spdif-optical-toslink-coaxial-input-output?
    http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=3570

Ik heb ze bekeken de eerste zou betaalbaar zijn maar is niet (meer) leverbaar en aan de review te zien maar beter ook…
    De tweede ziet er strak uit en de specs liegen er niet om, maar inderdaad de prijs hè.

Glas lassen is even heel wat anders dan een plugje solderen.

Ik heb hier over na zitten denken, misschien te kort door de bocht,maar als je de de kabel op een geschikt punt zou doorsnijden en dan doormiddel van een krimpkous weer aan elkaar zet, zou dit kunnen werken?
    Er hoeft per slot van rekening alleen maar licht doorheen en geen fysisch contact te bestaan.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ahahaha!:D

Nee vergeet dat maar! Hahaha:)

If anything is glas juist -moeilijker- dan koper. Het is niet “maar licht”, het is ongelooflijk moeilijk. Ik heb het over glas lassen omdat twee glasvezels perfect met elkaar versmolten moeten worden. Of de alignment moet perfect zijn, zoals waar een Toslink plug voor zorgt.

Edit:
    Vergis je niet. Het is met glas niet een kwestie van effe kijken of het lampje aan of uit gaat. Nee, dat moet minstens een miljard keer per seconde gebeuren (denkend aan bijvoorbeeld 1gbit glas).

Bijdrager
    Karlosax

Ik was wat aan het googlelen om converters te vinden die en kwaliteit hebben en ook betaalbaar zijn,
    Zo ben ik via Amazon.com op Kanex uitgekomen,die een verloopje hebben van mini displayport+optisch audio naar HDMI.(gevoed door USB) zelfs met 5.1 surround ondersteuning!
    Reviews hiervan zeer wisselend van lovend zolang het werkt tot bagger.

Tot mijn verbazing kwam ik een vergelijkbaar verloopkabel-adaptor tegen van Dr.Bott notabene in de Applestore…

Iemand al ervaring mee?

of is ie hier nog te kort voor op de markt?

Bijdrager
    Karlosax

Dr.Bott ( adapter kabel Pro) Mini displayport naar HDMI met optical sound bij de Mac dealer besteld

Na drie maanden wachten is de kabel eindelijk bij A-Mac aangeleverd.

Kan nu alles wat op de iMac te zien en te horen is op mijn HomeTheatre vertonen.

Werkt perfect, ik had nu pas echt de gelegenheid om m’n soldeerwerk te checken met het stereo

geluid er nu ook bij.

Bijdrager
    Karlosax

Betrouwbaarheid nihil ?

Is het dan toch waar dat je dit kabeltje beter niet kunt kopen ?

Vier maanden na aankoop in totaal misschien vijf uur gedraaid en het werkt nu niet meer!

Het lampje van de voeding brandt nu niet meer en dus geen beeld en ook geen geluid.

De verbinding naar de HDTV gecheckt met het eenvoudige adapter kabeltje (zonder geluids functie)
    en dan is er wel beeld.

Morgen maar terug naar de winkel.

Bijdrager
    Karlosax

Gisteren een nieuwe Dr. Bott kabel meegekregen in de

aMac shop, de defecte was voor reparatie opgestuurd.

En ziedaar, heb nu weer beeld en geluid op m’n TV.

Nu maar afwachten of dit exemplaar wel betrouwbaar is.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.