10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Christaiphone

Slechte kwaliteit PDF in Indesign CS5

Hallo,

Ik loop op mijn werk en priv├ę tegen het volgende probleem aan: Wanneer ik een website in Photoshop CS5 heb ontworpen en ik deze in een net overzicht wil presenteren aan de klant gebruik ik hier Indesign voor om een PDF bestand te maken.

Echter wanneer ik mijn ontwerp in Indesign plaats en deze als PDF/X-1a:2001 op heb geslagen zijn de afbeeldingen erg slecht en komt er een bruine gloed overheen. Ik heb de afbeeldingen als PSD en EPS proberen in te laden maar ze blijven van slechte kwaliteit wanneer ze eenmaal in de PDF staan. Ook heb ik bij de PDF instellingen de compressie aangepast van 300 naar 72 (zoals deze in Photoshop staat) maar het resultaat blijft slecht.

Hebben meer mensen hier last van? En weet iemand wat hier aangedaan kan worden? In Photoshop opslaan als PDF is geen optie omdat de PDF uit meerdere voorstellen (bladzijdes) moet bestaan.

Bij voorbaat dank.

Bijdrager
    rvanheukelum

Dan voeg je de PDF’s vervolgens toch samen? Ik zie je punt niet.

Verder vind ik het nogal knullig je site eerst in Photoshop te ontwerpen (zoals het hoort), maar dan de beelden te importeren in InDesign, en daarvandaan weer te exporteren naar PDF. Blijf zo dicht mogelijk bij je origineel … je psd bestand dus. Bewaar daar de pagina’s los als PDF en voeg ze samen in Voorvertoning.

Bijdrager
    Christaiphone

Bedankt voor je antwoord. Knullig of niet, zo word het binnen het reclamebureau gedaan waar ik werk. We gebruiken Indesign omdat je daar erg mooie presentaties mee kan maken. Ik heb nog niet zo lang een Mac dus had geen idee dat je in Voorvertoning PDF bestanden kan samen voegen. Ik wist dat zoiets ook kan met Adobe Acrobat maar dit programma heb ik niet.

Bijdrager
    Hansi2124

Een website maak je het beste met een programma wat daarvoor bestemd is, zoals een html-editor, of complete pakketten zoals iWeb.
    Zie voor meer info hierover dit topic.

Bijdrager
    Frankert

Waarschijnlijk moet je dit zoeken in je kleurbeheer van de Adobe pakketten.
    Daarin loopt het over van de kleurprofielen. Als de Mac en het CS5 pakket niet goed is geïnstalleerd heb je de mogelijkheid dat de beelden geschikt worden gemaakt met een bepaald profiel gerelateerd aan bijvoorbeeld drukken op een Amerikaanse rotatiepers, SWOP coated of Japans krantenpapier.
    In de map COMPUTER -> Bibliotheek -> Application Support -> Adobe -> Color -> Profiles -> Recommended zie je van alles staan. De juiste keuze die je moet maken hangt af van wat er binnen het bedrijf gebruikt wordt.
    Kleurbeheer is eigenlijk een beetje een stiefkindje binnen de software, terwijl het erg belangrijk is voor het eindresultaat. Als je vanuit Photoshop beelden voor internet maakt is sRGB de juiste keuze.

Bijdrager
    Ir.Bob

Zoals Frankert zegt, moet je het zoeken in kleurbeheer. En feitelijk in de conversie van RGB naar CMYK. PDF/X-1a accepteert alleen maar CMYK kleuren. CMYK moet je alleen maar gebruiken als er gedrukt wordt met offset techniek. In alle andere gevallen kun je beter bij RGB blijven. (Dus ook als je afdrukt op een inkjet ook al heeft de inkjet inderdaad CMYK inkten, een inkjet verwacht RGB input).

Nu weet ik niet hoe je de presentatie precies uitvoert, op beeld of geprint (inkjet of offset?). Maar voor alleen op het scherm volstaat het om uit te voeren met de standaard preset ‘smallest file size’. Als je print op inkjet gebruik dan de ‘high quality print’ preset. Indien er offset gedrukt wordt overleg dan met je drukker.

De laatste tip die ik je wil geven is dat je je toch even inleest in kleuren management. Het is als je de fundamenten begrijpt niet zulke ingewikkelde materie, maar wel iets waar je je altijd bewust van moet zijn als je grafische toepassingen gebruikt.

P.s. Ik vind het totaal niet knullig om beeldmateriaal voor een website te bewerken in PS en vervolgens een presentatie maken in ID; sterker nog IMHO is dat een professionele workflow. Zo gebruik je precies de programma’s waarvoor ze bedoelt zijn.

Bijdrager
    nookie
    Ir.Bob op 31 maart 2011

Zo gebruik je precies de programma\’s waarvoor ze bedoelt zijn.

Oh? Is Indesign gemaakt voor presentaties tegenwoordig?
    Mooie presentaties maak je in bijvoorbeeld Keynote.

Website presentaties pak ik iets anders aan. Het gaat om ”what you see is what you get”. Een pdf presenteren laat dat niet zien.

Beter is te pesenteren in de browserstructuur.

Ik zet de screenshots van een website ontwerp bijvoorbeeld in Dreamweaver onder elkaar. De map met de HTML + gelinkte screens uploaden en de url doorsturen naar de klant. Voor de klant is deze presentatie een 1 op 1 van de werkelijkheid hoe het er uit komt te zien als website in een browser structuur. Wat ik al zei, ”what you see is what you get”.

Bijdrager
    Ir.Bob
    nookie

Oh? Is Indesign gemaakt voor presentaties tegenwoordig?

Ja, een presentatie is namenlijk niet per definitie geprojecteerd door een beamer. Een presentatie kan net zo goed op een papieren vel zijn. Sterker nog een posterpresentatie is in wetenschappelijke kringen zeer gebruikelijk. En inderdaad daar gebruik je InDesign voor en geen Keynote.

Kortom je verondersteld dat een presentatie een Keynote is, of een functionele website in een browser laten zien. Er zijn echter meerdere vormen van presenteren denkbaar.

Bijdrager
    nookie

Daar heb je inderdaad gelijk in, een presentatie hoeft niet per definitie een Keynote te zijn. Dat was een ‘te kort door de bocht’ antwoord van mij. Voor een gedrukte/geprinte presentatie is Indesign daar het programma voor.

Maar een website presenteren in een browser blijft voor mij een 1op1 presentatie die de klant goed kan beoordelen. Een website kan je niet goed beoordelen op papier, maar wel in een browseromgeving.
    Een vraag zoals: ”Hoe komt het er straks uit te zien op een computerscherm” is een vervelende vraag tijdens een presentatie waar je 123 geen duidelijk antwoord op kan geven.

Bijdrager
    MouseMighty

Via Adobe Bridge al je kleurbeheer tussen de programma’s gelijk getrokken? Al gedacht aan afvlakking in PDF? Wat is het nut van PDF/X-1a:2001 als je een webontwerp (RGB!) moet laten zien? InDesign op RGB staan? Reclamebureau dat al eens goed nagedacht heeft over kleurbeheer opzoeken? Dus je maakt in PS een 300 dpi bestand en dat gaat dan naar 72 dpi in PDF? Logisch….

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.