13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    bare_nature

Slechte kwaliteit bestanden iTunes

Hallo,

Hebben jullie het ook wel eens gemerkt dat niet alle bestanden afkomsting van de iTunes Store even goed zijn wat kwaliteit van het geluid betreft? Zelfs na het upgraden met iTunes Plus blijft de kwaliteit beneden alle peil (met onder meer ruis).

Valt hieraan wat te doen? Het is allezins niet te wijten aan mijn MacBook. Het probleem ligt bij de iTunes Store.

Groeten,

BN

Bijdrager
    deSpaanseRente

Dat is een alombekend feit, en ligt idd aan de Music Store, en is ook oa de reden waarom ik nooit via de music store muziek zou kopen. Een geluidskwaliteit geëncodeerd met AAC met 128 bps vind ik sowieso al uitermate ondermaats.

Bijdrager
    Double_UK
    ”Lord_spianoman”

Dat is een alombekend feit, en ligt idd aan de Music Store, en is ook oa de reden waarom ik nooit via de music store muziek zou kopen. Een geluidskwaliteit geëncodeerd met AAC met 128 bps vind ik sowieso al uitermate ondermaats.

Is helemaal niet een ‘alombekend feit’.
    Het materiaal op de iTMS wordt gecodeerd van de oorspronkelijke opnamen (in tegenstelling tot die Russische sites die ze coderen vanaf CD’s)

Het kan dus voorkomen dat materiaal, aangeleverd door de muziekmaatschappijen niet altijd van de allerbeste kwaliteit is (een analoge kopie van een moederband bijv.)

Zelf heb ik helemaal geen problemen met de geluidskwaliteit (AAC 128).
    En kan me voorstellen dat de geluidskwaliteit van iTunes Plus (256 bps) bijna niet te onderscheiden is van de oorspronkelijke opnamen (luister maar eens naar de preview van ‘Time’ van Pink Floyd).

Bijdrager
    error
    ”Double_UK”

Het materiaal op de iTMS wordt gecodeerd van de oorspronkelijke opnamen

Eh… da’s niet echt waar. Platenmaatschappijen, labels, artiesten leveren hun waren over het algemeen via iTunes Producer. Dit programma wordt gebruikt om muziek te encoderen naar Apple Lossless (de conversie naar lossy 128 of 256 kbps doet Apple volgens mij zelf).

iTunes Producer kan importeren van een cd of van lossless bestanden (aiff/wav/apple lossless). Er zullen vast wel een paar labels zijn geweest die een andere bron hebben gebruikt dan de (consumenten) cd… maar heel vaak wordt gewoon de cd geimporteerd. De iTunes Store verkoopt zelfs ook nummers waar kleine storingen in zitten zoals je die vaak tegenkomt bij audio cd’s (check bijvoorbeeld Girlfriend Is Better). Het is echt een fabeltje dat alle iTunes Store content afkomstig is van de originele master tapes.

Voor huistuinenkeuken-gebruik is de 128 kbps encodering i.m.h.o. heel goed.

@bare_nature: geef eens een voorbeeld van een kwalitatief slecht nummer in de iTunes Store…

Dat je overigens geen verschil hoort tussen de ‘oude’ versies en de nieuwe iTunes Plus versies komt zeer waarschijnlijk omdat Apple dezelfde Apple Lossless bron heeft gebruikt. Labels hoeven voor iTunes Plus niet opnieuw hun waren aan te leveren.

Bijdrager
    deSpaanseRente

En is dus bijgevolg

helemaal wel een alombekend feit.
    Voor hier wat de wijsneus wordt uitgehangen.

Bijdrager
    petitmal

Twee keer langere stukken gekocht waar harde tikken in zaten: ik heb ze er zelf uitgeknipt (met een soundeditor) en nu zijn ze prima. Volgens de itunes store was dat niet mogelijk: digitale hakken in de muziek.
    Ook heb ik een keer van een album een song half gekregen, hetgeen ook volgens de store-piepeltjes niet kan…

Bijdrager
    bare_nature

Het nummer waarover ik het heb is ‘C’est mon bateau’ van Jo Lemaire. Ik ben niet zeker of dat in de iTunes Store van Nederland beschikbaar is. De storing is allezins overduidelijk en begint na een kleine minuut. Het is geen muggenzifterij. De storing is … storend.

Met geen enkel ander nummer heb ik overigens problemen van deze aard ervaren en ik ben dan ook erg tevreden over de iTunes Store.

Ik vroeg me enkel af of Apple hier aandacht aan besteed als ik dit meld.

BN

Bijdrager
    error
    ”bare_nature”

Ik vroeg me enkel af of Apple hier aandacht aan besteed als ik dit meld.

Soms, heel soms… meestal niet. I keb driemaal een ‘klacht’ ingediend, eenmaal een paar euro retour gekregen. Ze zeggen dan dat je het over een week of twee nogmaals moet kopen, maar ik ken gevallen waar het probleem dan nog steeds aanwezig is, zoals bij dat nummer van de Talking Heads.

Bijdrager
    1984
    ”error”
    ”Double_UK”

Het materiaal op de iTMS wordt gecodeerd van de oorspronkelijke opnamen

Eh… da’s niet echt waar. .

De nieuwe iTunes Plus winkel van Apple is binnen een week al onder vuur komen te liggen. De digitale winkel slaat de persoonsgegevens van klanten in de muziekbestanden op. Meer

Inactief
    Anoniem

@1984: niet meteen berichten klakkeloos overnemen. Als je even wat commentaar gelezen had, dan wist je dat iTunes dit altijd al gedaan heeft… het staat gewoon in de ID3-tag. Niks geheimzinnigs aan.

De nieuwsorganisaties wachten allemaal op een reactie van Apple, maar de PR-afdeling is natuurlijk in het weekend gesloten.:?

Bijdrager
    1984
    ”Zakske”

De nieuwsorganisaties wachten allemaal op een reactie van Apple, maar de PR-afdeling is natuurlijk in het weekend gesloten.:?

Een woordvoerder van Apple wijst de kritiek van Lohmann echter van de hand,[size=9:5bd8eef04c] volgens hem worden de nummers ook in de normale iTunes nummers met DRM voorzien van onversleutelde gegegevens.[/size:5bd8eef04c] Bron:?

Bijdrager
    CaDoc

Nou ik heb er niets op tegen dat mijn gebruikersnaam in de tags komt. Ik heb die muziek immers voor mezelf gekocht. Het gaat me er alleen maar om dat ik ook later deze nummers af kan spelen op de Google Music Station of wat ik over een jaar of 10 dan gebruik voor mijn muziek.

Inactief
    Anoniem

Grappig dat Nederlandse persberichten het hebben over een reactie van “een woordvoerder van Apple”, maar in de Amerikaanse pers daar niks over terug te vinden is.:?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.