13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    OMT-fan

Slaapstand problemen

Heb mijn 27 inch 5K iMac late 2015 (24Gb intern) altijd aanstaan.

Maar de laatste tijd krijg ik steeds als de Mac uit slaapstand moet komen een strandbal te zien en kan ik progs nauwelijks meer afsluiten of de Mac uitzetten. Ook is de Mac dan zeer traag bij het openen van sommige progs.

Ik moet dan de aan/uitknop ingedrukt houden totdat de stroom is weggevallen.

Catalina al opnieuw geïnstalleerd.

Schijfhulpprog EHBO en HDT laten niets verkeerds zien. Malwarebites ook niet.

Als ik vervolgens opstart met een PRAM-reset werkt alles weer perfect….. tot aan de volgende slaapstand.

Volgens de Mac-reparateur lijkt het de Fusiondrive te zijn, en zou een Tb-SSD een betere optie zijn. Er zit een nu 2Tb Fusiondrive in

Iemand een idee?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door OMT-fan.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Noteer eens het tijdstip waarop je de Mac uit de sluimerstand haalt en het vervolgens niet goed gaat.

Open als het weer goed gaat daarna het programma ‘console’. En bekijk daarin eens het system.log bestand of selecteer in de kolom links “Mac van…”.

Bekijk vervolgens de regels bij het genoteerde tijdstip. Grote kans dat je daar iets verdachts ziet staan dat voor de vertraging zorgt. Vaak zijn dat terugkerende regels.

Bijdrager
    OMT-fan

Dit is een deel van (alleen) de regels die geel of rood getypeerd zijn.

Wat heel vaak voorkomt in de lange lijst is returned unexpected error 1

En soms de “rood” gemerkte regels.

Verder zegt mij dit allemaal weinig, kan ik hier wat uit distilleren?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door OMT-fan.
    Bijdrager
    fnk

Gebruik je Retrospect?

Daar kwam ik bij dit draadje wat tegen https://www.retrospect.com/en/support/kb/macos_full_disk_access

Bijdrager
    OMT-fan

Nee, weet niet wat dat is maar staat niet op de iMac

Bijdrager
    McPim

Idee: zet ‘activiteitenweergave‘ open gesorteerd op de 2e kolom (hoogste CPU gebruik). Wat zie je bovenaan staan en met hoeveel % CPU als je Mac uit de slaapstand komt en traag is?

Bijdrager
    OMT-fan

De bovenste 3 items verspringen in %.

Maar vooral  ReportCrash schommelt van 6% naar 32% en alles daartussen.

Weet niet precies wat dat is maar de naam klinkt onheilspellend!

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door OMT-fan.
    Bijdrager
    McPim

Op zich zijn dat geen percentages die je Mac supertraag maken, er moet iets anders aan de hand zijn. Dat het ReportCrash proces bezig kan wijzen op een andere app of proces dat steeds opstart en vervolgens crashed (‘ReportCrash’ is het Apple proces dat hiervan een logbestand maakt). Zie je in je Console bij ‘Crash Reports’ iets heel veel keren vermeld staan?

Verder zou je als test een schoon gebruikersaccount kunnen aanmaken en kijken of het daarin ook gebeurt (wel uitloggen uit je gewone account).

Bijdrager
    OMT-fan

Schoon account aangemaakt en ga kijken.

Bijdrager
    MrBelloNLD

Niet meer laten slapen…., alleen beelscherm wel uit laten gaan, rest wakker houden (of echt uitzetten als je lange tijd niet nodig hebt)

Bijdrager
    McPim

Dat is symptoombestrijding, geen oplossing ­čśë.

Bijdrager
    OMT-fan

Heb alles losgekoppeld, alleen bluetooth muis en toestsenbord aan.

Catalina opnieuw geïnstalleerd.

Lijkt goed te gaan, verdenk een USB heb van de problemen.

tijdje uittesten zo.

Bijdrager
    OMT-fan

Ik denk dat het probleem is verholpen.

De USB hub vervangen en de Fusiondrive voorzien van cleanisnstall en via TM teruggezet.

Snelheid is (voorlopig??) weer helemaal terug

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.