5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    P3t3r

…SL spaces in Yosemite?…

Beste Yosemite OMT gebruikers,

Ik heb natuurlijk eerst het forum afgezocht naar mijn “probleem”, maar vond hoofdzakelijk onderwerpen die met Maverick te maken hebben en niet met Yosemite 10.10 die ik nu op mijn iMac gebruik. Mijn probleem is dat ik van Snow Leopars kom en dat ik heel veel gebruik maakte van SL Spaces: op 1 desktop mijn webbrowser en met een simpele muis beweging naar de linker onderhoek naar een nieuwe lege desktop voor bijvoorbeeld Word.

Ik heb Spaces wel ontdekt in Yosemite maar toch is dat niet hetzelfde effect als in SL: in 10.10 wordt bijv. je browser weg geduwd maar je kan dus NIET twee programma’s op twee desktop-spaces-schermen “open” laten staan.

Iedere tip is meer dan welkom, ik ben echt aan SL Spaces methode gewend geraakt…

Dank!,
    P3t3r.

Bijdrager
    bbqwerty

Als je op f3 toets drukt, zie je een overzicht van je ‘spaces’ in de bovenkant van je scherm.Ga vervolgens met je muis naar de rechter bovenhoek, je ziet dan een nieuw bureaublad ontstaan. Klik hierop en je hebt twee ‘spaces’ om in te werken.

In deze spaces kan je verschillende programma’s zetten. Als je vanuit 1 van deze spaces een programma op full screen zet, zal deze worden weergegeven als een aparte ‘space’ als je weer op f3 drukt.

(ik gebruik zelf nooit f3, ik heb het zo ingesteld dat ik als je met 4 vingers omhoog swiped, je dit overzicht krijgt.)

Succes met wennen;)

Bijdrager
    iep

Via Mission Control loopt het nu allemaal zoals bbqwerty het al beschreven heeft. Je kunt door slepen van een venster een nieuwe desktop aanmaken. Je kunt vensters ook naar bestaande desktops verslepen. Het kan dus best zijn dat je programma over meer dan 1 desktop is verdeeld. Een fullscreen programma wordt overigens ook als desktop gezien maar deze is dan beperkt tot alleen dat programma.

Er zijn dan ook maar 2 dingen die echt anders zijn: het is niet los meer maar met Expose samengevoegd tot Mission Control (die levert je dan ook de birdseye view; een betere zelfs want je ziet desktops, fullscreen apps en je vensters) en je kunt vooraf niet zo eenvoudig programma’s op een bepaalde desktop vastzetten (je moet eerst de desktop maken, dan programma daaraan koppelen).

Om tot slot een echt antwoord op je vraag te geven: nee het is niet mogelijk om in niet-Snow Leopard versies de Snow Leopard manier van werken met spaces/desktops te verkrijgen. Je zult in dit geval ofwel terug moeten naar Snow Leopard ofwel wennen aan de nieuwe manier van werken. Gelukkig is deze nieuwe manier sinds Lion (de opvolger van Snow Leopard) niet meer veranderd. Ik verwacht ook niet dat dit de komende tijd nog gaat gebeuren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    iep op 14 november 2014

Er zijn dan ook maar 2 dingen die echt anders zijn

Drie: je kunt de bureaubladen niet meer in een raster rangschikken maar alleen naast elkaar. OK, tweeënhalf dus, want of dit iets is wat je gaat merken hangt natuurlijk vooral af van hoe je gewend was de bureaubladen ten opzichte van elkaar neer te zetten.

Bijdrager
    iep

Ah, die was ik inderdaad al vergeten. Je kunt inderdaad geen desktops boven of onder je zetten, alleen naast elkaar. Dat kan de navigatie iets makkelijker maken (in de toetsenbord voorkeuren van OS X kun je een sneltoets instellen die je meteen naar een bepaalde desktop brengt).

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.