8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Muziekfan

SL server: SMB vanaf CentOS niet meer mogelijk

Vanaf het moment dat ik upgrade SL server naar ML server heb uitgevoerd, kan ik vanaf mijn CentOS Linux machine geen verbinding meer krijgen met mijn ML server.
    Voorheen nooit een centje pijn, nu meldt Linux ‘unkown filesystem type’.
    Iemand toevallig ervaring mee?

Bijdrager
    johnkeates

Bij het mounten gewoon het cifs bestandssysteem meegeven. Beide systemen gebruiken gewoon Samba, dus het moet prima samen werken.

Bijdrager
    Muziekfan

Dat dacht ik ook, maar ik krijg het absoluut niet meer aan de praat. De hele man pagina van mount nog een paar keer van voor naar achter doorgelopen, zonder resultaat.
    Ik heb een paar automounts gedefinieerd in /etc/fstab op de Linux server en die doen het niet meer en ook handmatig mounten werkt niet. (Error -22)
    Ik bekijk nu maar even hoe NFS op te zetten op ML server. Apple heeft in al haar wijsheid hier geen GUI meer voor, maar ik weet inmiddels dat de exports in /etc/exports staan.

Bijdrager
    johnkeates

Ik dacht dat je daar dat NetInfo appje voor kon gebruiken, om ook exports te maken. Zit tegenwoordig verstopt in CoreServices.

Kan je misschien in de samba logs kijken op zowel je server als client? En heb je de commandline SMB browser op linux al geprobeerd?

Daarnaast heeft netatalk goede AFP support, misschien dat dat de moeite waard is. Lijkt me ook sneller dan SMB/CIFS.

Bijdrager
    Muziekfan

Het wordt alleen maar vreemder.
    NFS instellen was makkelijk, vanaf mijn Mac werkstation kon ik direct een NFS export benaderen, maar wat ik vanaf CentOS ook probeer: geen succes.
    Dan de dubbelcheck: server opstarten vanaf back-up schijf met 10.6.8 server.
    Resultaat: alles werkt direct weer goed.
    @johnkeates: netatalk is geen optie, hierdoor wordt een Linux machine een AFP server. Bedoeling is echter juist dat de Linux machine een twee mappen (shares) mount die zich op een Mac server bevinden.

Welk protocol ik ook probeer: AFP, SMB, NFS, met de combinatie ML server en CentOS is het een no-go.
    Dat betekent voor mij momenteel terug naar SL server.

Iemand nog een idee?

Bijdrager
    johnkeates

met netatalk krijg je ook de mount_afp binaries dacht ik:) Dat krijg ik als ik netatalk packages op Debian installeer.

Edit: dat is trouwens wel een FUSE fs dacht ik, zou je ook naar kunnen kijken… denk trouwens dat het probleem onstaat op je CentOS server, niet op OSX. Kijk ook naar SSHFS, via FUSE weer, dan kan je in elk geval mounten… Let wel op dat je de ‘allow other users’ flag aanzet als je hem via de CLI mount. Werkt natuurlijk ook in fstab.

Bijdrager
    Muziekfan

@johnkeates: mount_afp zit gewoon standaard in de kernel, dus daarvoor is netatalk niet nodig.
    Verder is het vreemd dat het met SL server gewoon werkt.
    FUSEfs kende ik nog niet, maar het doet me eerlijk gezegd nog exotisch aan, maar dank voor de tip.

Bijdrager
    readefries
    johnkeates op 25 augustus 2012

Beide systemen gebruiken gewoon Samba, dus het moet prima samen werken.

Sinds Lion maakt Apple gebruik van een eigen implementatie van Windows File Sharing, aangezien de licentie van SAMBA doordat ze een andere licentievorm hebben genomen.

Hierdoor ondersteund de Mac geen Windows 95 file shares meer, maar alleen het hedendaagse SMB2 protocol.

Wellicht dat dit niet aanstaat op CentOS en dan wordt het lastig verbinden…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.