5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    ckafe

Sketchup renderen met Podium

Momenteel heb ik een proefversie van Podium om mijn Sketchup tekeningen wat op te fleuren. Helaas vind ik de ‘uiterst eenvoudige’ interface moeilijk te doorgronden. Is er hier iemand die me een beetje op weg kan helpen?
    De originele tekening (1) is in Sketchup nog steeds mooier dan die in Podium (2). Ik doe blijkbaar iets heel erg fout. Voordat ik tot aanschaf van de Podium-plugin overga wil ik graag eerst eens zien wat je er eigenlijk mee kunt. Mijn render-resultaten worden meestal veel te licht en je ziet ook geen materialen of texturen.

Bijdrager
    Buzz

Je moet een beetje spelen met de instellingen en defaults. Zoveel instellingen zijn er inderdaad niet. Het is voor mij weer een tijdje terug, maar misschien dat je een interior default hebt geselecteerd, waardoor je treintje overbelicht wordt. Als je geen textures ziet zou het ook kunnen dat je materiaal aan de binnenkant van de oppervlakken zit, maar het zou ook kunnen dat de textuur niet zichtbaar is omdat het overbelicht is.

Bijdrager
    ckafe

Misschien ben ik wat te gulzig geweest met het invoegen van extensies, maar inmiddels drie avonden verder heb ik nog geen flauw idee hoe ‘Eye dropper’ werkt en hoe je (free) texturen op een object krijgt. In ieder geval bedankt voor het meedenken Buzz_D. Hieronder een screenshotje van een aantal vensters waarvoor ik gelukkig over een tweede scherm kan beschikken. Dat alle te verkrijgen tutorials in het Engels zijn, werkt helaas ook niet erg bevorderend op mijn leercurve.

Bijdrager
    Buzz

Ik zie dat je “clay” hebt aanstaan. Uit de handleiding (http://www.suplugins.com/supodium-v2.php):

d. Clay is where textures are ignored and the entire model is rendered in the default, front face color of SketchUp – like a clay model.

Dat vinkje moet je dus eerst maar eens uitzetten. Ik denk dat dat heel erg helpt.

Bijdrager
    ckafe

Oke Buzz_D bedankt maar weer. Inmiddels ben ik erachter dat voor mijn doel Keyshot (vroeger Hypershot) beter geschikt is. Ik ben namelijk meer bezig met ontwerpen van producten dan met architectuur. Hierbij een rendering van Hypershot een aantal jaren geleden. Toen heb ik het programma een jaartje geleased voor 100 euro. De brilhouder voor bij de douche, want dat is het, is helemaal virtueel en staat zogenaamd op mijn bureau. Dit programma werkt een stuk intuïtiever dan Podium.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.