12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    v.waegemakers

Sjablonen in Mail

Hi,

Vroeger kon je met mail hele leuke uitnodigingen versturen door een van de sjablonen te kiezen en personaliseren met foto’s. Dit heb ik al een tijdje niet meer gedaan maar kan deze functie nu nergens meer vinden.

Zie ik iets over het hoofd?

Groeten,

Vincent

Bijdrager
    nnsa

Die zijn inderdaad sinds Mojave verdwenen.

Er zijn wel apps te koop met een soortgelijke functie. Zoek maar eens in de app store op Stationary Mail.

Bijdrager
    v.waegemakers

Wel balen want die functie was echt heel handig. Ik ga even shoppen in de app store. Thnx voor de tip!

Bijdrager
    v.waegemakers

Jammer dat deze tegen betaling is. Waarom zou Apple deze feature eruit hebben gehaald? Mail was hierdoor onderscheidend van outlook. Dan maar zelf wat in elkaar knutselen.

Bijdrager
    Shmoo

Omdat het bijna niet te doen is om dat soort mailtjes naar iemand anders te sturen zonder complicaties. Dat is moeilijk uit te leggen maar het verzenden van dat soort mailtjes is extreem gecompliceerd vanwege de de manier hoe dit allemaal opgemaakt dient te worden.

Zal mij ook niets verbazen als het Stationary Mail gebeuren niet meer zal werken in Mojave. Doe dus eerst even onderzoek daar naar wanneer je iets gaan kopen, of het ook echt wel werkt in Mojave.

Bijdrager
    nnsa

Shmoo heeft helemaal gelijk. De enige app die nog (goed) werkt is Mail Designer van Equinux.

Bijdrager
    Baas

Verhelderend!

Versturen via MailChimp leert wel een “mooie” mail op. Dus het lijkt wel te kunnen. Raar dat zoiets dan niet binnen een eigen mail kan. Ik ben gewoon ge├»nteresseerd in een hele korte uitleg, waarom dat niet kan.

Groet,

Joost

Bijdrager
    nnsa

@baas, het is geen enkel probleem om prachtige emails via html-opmaak te produceren, maar ik denk dat Apple dat niet meer wil, omdat je hier ook allerlei ‘onzin’ lees malware tussen kan stoppen. En Apple wil niet dat dat via hum mailapp wordt verzonden.

Bijdrager
    Shmoo

Het is extreem moeilijk om mailtjes als HTML opmaak te verzenden omdat het niet officieel HTML is wat je dan moet verzenden. Alle stijlen (opmaak) moet je inline gaan implementeren omdat stylesheets (waar dat normaal in zit) niet supported zijn. Je kunt in mailtjes geen resources van een server laden. Denk aan dit soort meldingen.

Via dit linkje kun je goed zien wat je wel en niet moet doen.  Als je gewoon eens naar Color & Background gaat (groen) En je kijkt dan bij background, background-color en background-image. Dat zijn drie ongeveer dezelfde dingen die iemand zou kunnen gebruiken om enkel een achtergrond te stijlen van hun mailtje. Kijk dan eens met hoeveel clients je al rekening moet houden. Dit is alleen een achtergrond. Laat staan als je afbeeldingen in je content gaat toevoegen. SVG bestanden zijn niet supported wat in de browser wel allemaal mogelijk is. Fijn als je met Retina displays werkt, in Mail werkt dat niet. Voor iemand die ervaren is met websites bouwen in een HTML email maken al een klus waar hij minimaal 2 dagen mee bezig is.

https://www.campaignmonitor.com/css/

DAAROM zijn er diensten zoals MailChimp. Die zijn gebouwd om nieuwsbrieven te verzenden en verzamelen ook data zodat ze beter de juiste mailtjes naar iemand kunnen sturen. Het is echter geen dienst waar je even een verjaardagskaart voor oma in maakt.

Wat MailChimp doet is het zet bepaalde templates neer als blauwdruk – templates waarvan zij weten dat dit voor 80 of 90% goed zal aankomen. Daarna mag jij binnen de marges van die templates bepaalde content toevoegen. Vooral afbeeldingen en teksten, links of rechts een solide kleurtje aanpassen maar veel meer stijlmogelijkheden moet je ook niet gaan doen.

Los daarvan is het systeem ook nog intelligent genoeg om te bepalen dat Pietje in jouw abonnementen 9/10 keer zijn mailtjes leest op een Android Mail client. Dan krijgt Pietje automatisch jouw opgemaakte mailtje in een heel ander format dat Henkie die altijd zijn mailtjes leest in Apple Mail.

Dat is het verschil.

Bijdrager
    nnsa

Wellicht een leuk ‘knutsel’ alternatief is PicMonkey (gratis en betaald).

Bijdrager
    SvS

Precies hetzelfde als wat bij iWeb gebeurde. Wie herinnert dat zich nog? Er zijn teveel verschillende systemen en apparaten waar men rekening mee moet houden om het goed en gelijk toonbaar te houden en ook het responsive mogelijk maken. Apple wilt blijkbaar richten op andere innovaties en verbeteringen.

Bijdrager
    Baas

Dank voor de leerzame informatie!

Ik ben begonnen met websites maken met iWeb. Ging heel fijn, baalde dat Appel ermee stopte, maar vond een alternatief waar ik erg blij van werd: RapidWeaver. Zo ging het ook met  fotoboeken maken binnen Foto. Eerst balen dat het niet meer van Apple was, nu met Mimeo een beter alternatief wat naadloos werkt met Foto.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.