30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    addyboy

Site’s van (figuratieve) kuntstenaars

Hallo allemaal,

ik heb wat inspiratie nodig voor de site van mijn moeder. Mijn moeder maakt olieverfschilderijen en nu heeft ze een grote klus voor me. Ik moet al haar dia’s scannen, en dus haar collectie digitaal maken (voor onder andere printwerk). Verder maak ik daarbij ook haar site en gebruik ik de dia’s die ik heb gescaned voor op de site. Ze wil een simpele site, maar ze geeft me weinig hulp met wat ze wil. Daarom hoopte ik op wat inspiratie van andere sites die ik dan aan haar kan laten zien en haar in die manier kan sturen naar wat ze wil.
    Het liefst zou ik voorbeelden zien van figuratieve kunst.

Heeft iemand wat mooie sites? Ik heb al rondgekeken op sites al screenspire maar daar vind ik niet zo iets specifieks.

Alvast bedankt, Ad

Bijdrager
    MacBeer

Hier zul je veel websites van figuratieve kunstenaars vinden.

Bijdrager
    freshface

Dus het gaat eigenlijk over het presenteren van werk.

Dit vindt ik een mooie site: http://iso50.com/ (met mooi werk)

Portfolio

Als ik er nog goede tegenkom dan post ik ze.

Bijdrager
    addyboy

bedankt :). Alle sites die als voorbeeld kunnen dienen zijn natuurlijk welkom :).

Ik ben er nu achter gekomen dat mijn moeder wel een soort van huisstijl heeft (op de uitnodigingen en pr dingen) dus die kan ik tenminste combineren met de site. Nu moet ik alleen nog aan een goede opbouw denken.

Bijdrager
    vriesela

Dit is de site van Dutch-Illustration.com, met links naar zo’n 100 websites met werk van illustratoren.

Bijdrager
    ENell

Wel een origineel idee om kunstwerken op een site te zetten. Beter goed gejat dan slecht bedacht zeg ik altijd.

Bijdrager
    MacBeer
    ”ENell”

Wel een origineel idee om kunstwerken op een site te zetten. Beter goed gejat dan slecht bedacht zeg ik altijd.

Que?

Topicstarter wil een portfoliosite voor het werk van zijn moeder maken… da’s een lastige klus en hij bekijkt zo hoe anderen dit aanpakken. Snap niet wat daar ‘gejat’ aan moet zijn?

Bijdrager
    ENell
    ”MacBjorn”
    ”ENell”

Que?

Topicstarter wil een portfoliosite voor het werk van zijn moeder maken… da’s een lastige klus en hij bekijkt zo hoe anderen dit aanpakken. Snap niet wat daar ‘gejat’ aan moet zijn?

Het lijkt wel verdacht veel op wat Cosmopollitan heeft verzonnen. Precies vandaag. Een klein uur na zijn bekendmaking en waar de topicstarter ook aanwezig was.

Bijdrager
    STEVEJ0BS
    ”ENell”
    ”MacBjorn”
    ”ENell”

Que?

Het lijkt wel verdacht veel op wat Cosmopollitan heeft verzonnen. Precies vandaag. Een klein uur na zijn bekendmaking en waar de topicstarter ook aanwezig was.

dat viel mij inderdaad ook op. ik dacht laat maar zitten anders wordt het hele forum weer gek.

Bijdrager
    Syndic

Wat ik nog veel verdachter vind is dat jij én Cosmopolitan beiden student Marketing zijn en beiden uit Wassenaar komen :sealed:

Bijdrager
    Syndic

Tis weer tijd voor een paar IP-bans :?

Bijdrager
    MacBeer

BUSTED!!! :lol:

De topicstarter heeft echt niks gejat. Het idee van Cosmopolitan was ook niet echt ‘nieuw’ te noemen. Maar dat staat hier compleet los van.

Bijdrager
    STEVEJ0BS
    ”MacBjorn”

BUSTED!!! :lol:

De topicstarter heeft echt niks gejat. Het idee van Cosmopolitan was ook niet echt ‘nieuw’ te noemen. Maar dat staat hier compleet los van.

Laten we er aub over op houden.

Bijdrager
    Syndic

Eerst op tenen gaan trappen en dan netjes vragen er aub over op te houden :?

Je kan wel merken dat het weertje wat minder is… mensen gaan zich weer vervelen achter hun schermpjes :sealed:

Bijdrager
    STEVEJ0BS
    ”Syndic”

Eerst op tenen gaan trappen en dan netjes vragen er aub over op te houden :?

Je kan wel merken dat het weertje wat minder is… mensen gaan zich weer vervelen achter hun schermpjes :sealed:

Hou erover op. Ik weet dat je een IPban wilt uitlokken.

Discussie gesloten. Hou dit forum gezellig.

Bijdrager
    Syndic
    ”Cosm0politan”

Discussie gesloten. Hou dit forum gezellig.

[size=9:cc24f6775a]En wie is er begonnen dan? Ik hou maar m’n mond en ga wel verder met nuttiger zaken…[/size:cc24f6775a] :sealed:

Bijdrager
    addyboy

Huh? Ik snap het even niet. Ik maak een portfolio site voor mijn moeder. Dat is dus een site voor een persoon. Gewoon een opdracht. Nu wil ik kijken hoe andere dit aanpakken en verschillende sites aan mijn moeder laten zien. Op deze manier wil ik langzamerhand tot de beste oplossing te komen. Waar komt dan het “jatten” vandaan, ik moet tenslotte zelf een eigen site maken met eigen structuur?:?

Bijdrager
    MacBeer

Niks aan de hand addyboy.

Bijdrager
    addyboy
    ”MacBjorn”

Niks aan de hand addyboy.

:)

”vriesela”

Dit is de site van Dutch-Illustration.com, met links naar zo’n 100 websites met werk van illustratoren.

Wow er staan best veel goede illustratoren op deze site. Misschien vind ik er wel niets ter inspiratie maar voor mij is het alsnog leuk :).

Ik dat ik trouwens wel langzamerhand uit ben over wat ik ga doen. De verdeling wordt werken, biografie en contact. Werken heeft dan nog als onderverdeling exposities, portretten en tekeningen.

Wat ik trouwens leuk vind bij de site van MacBjorn is dat hij meteen zijn werk laat zien en geen fratsen. Mijn moeder wil ook een site met veel beeld en weinig tekst, die rustig is en waar alle focus op de beelden zelf wordt gelegd. Dus ik denk dat ik er al redelijk uit ben hoe het eruit komt te zien (ik zit alleen nog te twijfelen over het navigatiesysteem bij schilderijen).

Het enige wat ik me wel afvraag, mijn moeder wil dat als je op de plaatjes klikt het uitvergroot wordt in een nieuw venster. Hier wordt de afbeelding (als het nodig is) gecentreerd, en krijgt een zwarte/bijpassende achtergrond. Probleem is echter, tot hoe groot zal ik deze plaatjes uitvergroten (rekening houdend met wat de gebruiker het fijnst vind, en de bandbreedte ook natuurlijk wat), en moet er een watermark op (ivm auteursrecht)? Want de sites die ik nu heb bekeken geven niet zo’n hoge resolutie, maar dat is iets wat bij mijn moeders schilderijen juist gewenst is.

Iemand ideeën hierover?

Bijdrager
    MacBeer

Het is belangrijk dat een gebruiker direct een beeld krijgt van het werk, vandaar dat ik ook meteen open met een nieuw beeld.
    Ik zou zeer zeker géén zwarte rand tonen om het beeld in een pop-up. Zwart slaat de kleuren van het getoonde beeld dood. Beter maak je het venster op precies de afmetingen als het schilderij. Kunstenaars (en vooral fotografen) hebben er een handje van om een beeld in een zo groot mogelijk venster met zoveel mogelijk ruimte eromheen te tonen, net zoals een passe-partout. Maar dit is internet en het passe-partout idee werkt op het internet niet echt.

Ga ook niet met watermerken frunniken. Dat is echt onzin. Als je moeder perse niet wil dat mensen haar plaatjes (die zowiezo niet geschikt zullen zijn voor publcatie in druk) op hun hd willen downloaden dan moet ze helemaal geen internetsite nemen. Plaatjes worden op internet gejat… zo is het.
    Zorg ervoor dat de pop-ups niet té groot zijn. Groot genoeg om het beeld goed te kunnen zien en klein genoeg om misbruik te voorkomen. Ik zou ze zeker niet groter als 700 pixels maken bijvoorbeeld.

Bijdrager
    addyboy

bedankt macbjorn, zeker een goede tip:)

edit: hmm nog even met mijn moeder besproken. Ze wil dat de pop-ups groot zijn, en het maakt haar niet zo veel uit als er dan toch misbruik van gemaakt wordt.. En die extra 5 euro per maand wil ze dan ook wel betalen.

Bijdrager
    Henque
    ”MacBjorn”

Maar dit is internet en het passe-partout idee werkt op het internet niet echt.

Ben ik niet helemaal met je eens MacBjorn, een passe-partout dient om rust te creeren en af te zonderen van z’n omgeving en te zorgen dat het ene beeld niet concureert met het andere.
    Zo’n (vergelijkbare) rust-ruimte om het werstuk zou ik ook adviseren op zo’n website.

”addyboy”

maar ze geeft me weinig hulp met wat ze wil.

Mooi toch.. dan kun je een eigen invulling geven. Maak’m zoals je’m voor jezelf zou maken, maar houd het doel voor ogen.

Als je een beeld wilt laten zien (schilderij van je moeder) daar draait het om.., hou de site sober en eenvoudig, dan komt het werkstuk het beste tot z’n recht.
    zoiets misschien?

[size=9:108d14726c]ps zelfs m’n eigen site vind ik te druk, maarja m’n prioriteiten zijn (gelukkig) weer verlegd naar schilderen[/size:108d14726c]

Bijdrager
    addyboy

Ik ben zelf ook nog aan het twijfelen over een passe-partout effect. Ik ga denk ik een kleine passe-partout maken en een inzoomsysteem zodat mensen het detail goed kunnen zien. Dit maak ik dan in flash en in deze manier kunnen de plaatjes minder snel “misbruikt” worden.

De site wordt trouwens redelijk sober en donker, het enige waar ik me nu nog zorgen over maak is het “gallery” gedeelte waar ook een hele simpele back-end moet voor mijn moeder (die echt a-technisch is). Maar daar ga ik denk ik hulp voor vragen voor een vriend van me die goed in PHP is. Want met textpattern en wordpress is het volgens mij niet echt fijn om een gallery op te bouwen? (iemand ervaringen daarmee, ik heb allebei tot nu toe nog niet gebruikt omdat het niet nodig was)

mooie werken btw:)

Bijdrager
    freshface

Flash en xml is the solution.
    Je laad dan alle info extern in en het editten van content is piece of cake.

Je kan dan later textpattern de xml laten genereren.
    Dan kan je mama zelf de afbeeldingen uploaden via TP en die maakt dan de nieuwe XML file.

Bijdrager
    freshface

Als je voorbeeldbestanden omtrend xml en flash moet hebben dan hoor ik het wel.

Bijdrager
    addyboy
    ”konijn”

he klinkt heel goed :).. een paar voorbeeldbestandjes zouden wel heel mooi zijn:)

Bijdrager
    hansenonline
    ”konijn”

daar ben ik ook wel in geïnteresseerd!

Bijdrager
    freshface
    Bijdrager
    MacFly

http://www.brantt.be/

Goede kunstenaar & mooie site !!

Bijdrager
    addyboy
    ”MacFly”

http://www.brantt.be/

Goede kunstenaar & mooie site !!

leuk idee, maar dit past echter totaal niet bij wat ik zocht.. Toch bedankt:)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.