17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    zzid

site schalen a.d.h. resolutie

Hallo,

Is het nu mogelijk om een site te schalen afhankelijk van de resolutie waarin iemand de site bekijkt.:?

Wat ik bedoel is dat als je een site maakt voor 800×600 zien mensen met 1280×1024 normaliter kleiner.
    Wat ik eigelijk zou willen is als mensen met 1280×1024 de site benaderen de site dan meegeschaald is zodat plaatjes en fonts groter zijn
    :P

Bijdrager
    sarasin

##

Bijdrager
    Syndic

Zoiets kan je heel mooi doen in Flash. Bij je publish settings kan je aangeven of je movie ‘scaleable’ moet zijn of niet. ben zelf trouwens een groot voorstander van sites met een vaste breedte :D

Bijdrager
    zzid

Flash is mooi maar de eis/wens van mijn opdrachtgever is dat het een html site is.
    Het is een hitec bedrijf maar hun doelgroep is de installatiebranche (koeltechniek)
    Het meeschalen met de res. vinden zij hitec.

Zou een oplossing zijn dat :
    Ik bouw ereen voor 800×600 deze is ook nog goed zichtbaar op 1024×768 en ik bouw ereen voor 1280 x1024 die dan ook weer goed zichtbaar is voor 1600×1200
    en dan middels een script detecteren wat voor resolutie mensen hebben:?

@syndic Bedoel je nou dat het dus niet schaalt?

Bijdrager
    Brak Mak Morn

Een oplossing is om de navigatie en dergelijke vaste elementen in flash te maken en de content in html, eventueel met een javascriptje die de schermresolutie detecteert en daar een stylesheet aanhangt…

Bijdrager
    roelboekel.nl

voorbeeld:
    www.vvconzelo.nl

Kijk je even naar de css en de bron code, weet je meteen hoe het moet;)

Heb je meer vragen mag je ook even persoonlijk contact opnemen.

Roel

Bijdrager
    zzid

bedankt voor jullie reakties. Daar flash niet een optie is ga ik eens spitten in die link van Roel..

tenks:roll:

Bijdrager
    tennapel
    ”zzid”

Flash is mooi maar de eis/wens van mijn opdrachtgever is dat het een html site is.
    Het is een hitec bedrijf maar hun doelgroep is de installatiebranche (koeltechniek)
    Het meeschalen met de res. vinden zij hitec.

Zou een oplossing zijn dat :
    Ik bouw ereen voor 800×600 deze is ook nog goed zichtbaar op 1024×768 en ik bouw ereen voor 1280 x1024 die dan ook weer goed zichtbaar is voor 1600×1200
    en dan middels een script detecteren wat voor resolutie mensen hebben:?

De taak van de webdesigner is om de klant duidelijk te maken dat sommige zaken niet zo’n goed idee zijn. Scalen in HTML is een duidelijke ‘no-no’, en flash vinden ze niet aanvaardbaar, ergo: niet scalen.

Welke oplossing je ook kiest, het is een ramp met cross-browser, cross-platform uitwisselbaarheid, je valt de gebruiker lastig met een website die niet functioneert zoals je zou willen, hoe ga je in hemelsnaam om met textzoom (zoals in Safari, Mozilla en Opera) etc. etc.

Als je de gebruikers niet wilt wegjagen dan niet doen. Als dat schalen perse moet gebruik dan een technologie die het mogelijk maakt: flash.

Bijdrager
    zzid

De taak van de webdesigner is om de klant duidelijk te maken dat sommige zaken niet zo’n goed idee zijn. Scalen in HTML is een duidelijke ‘no-no’, en flash vinden ze niet aanvaardbaar, ergo: niet scalen.

Je hebt hier een punt, toch werkt t bij Roel best. :?.
    De doelgroep is windows/MIE vanaf versie 4.
    Hmm, ik denk dat ik toch maar het ontwerp zo aanpas (zoals het hoort) dat de site op verschillende res. te bekijken is en het zwaartepunt op 1024×768 leg.
    :roll:

Bijdrager
    tennapel
    ”zzid”

Hmm, ik denk dat ik toch maar het ontwerp zo aanpas (zoals het hoort) dat de site op verschillende res. te bekijken is en het zwaartepunt op 1024×768 leg.
    :roll:

50% van de gebruikers heeft een resolutie van 800*600.

Verder is de keus tussen een flexibel en een vast ontwerp (macosx.nl is bijv een flexibel ontwerp – tekst schuift mee met de grootte van het venster — nu.nl is een vast ontwerp — de kolom met tekst is altijd een aantal pixels breed. onafhankelijk van de venstergrootte).

Bijdrager
    tennapel
    ”zzid”

Je hebt hier een punt, toch werkt t bij Roel best. :?.

De site van roel scaled helemaal niet, die is gewoon flexibel. Dat is iets heel anders!

Bijdrager
    Syndic

Volgens mij worden sites die flexibel zijn en sites die daadwerkelijk scalen wel vaker door elkaar gehaald…

Bijdrager
    zzid

Ze bedoelen flexibel begrijp ik na ze zoeven gesproken te hebben.
    Ik had die twee verschillende zaken niet in de gaten omdat het voor mij nieuw is.:?

Bijdrager
    macetaria

Het is een eeuwige discutie op welke resolutie je een site nu moet afstemmen. Ook het al dan niet doen meeschalen (wordt hier ‘flexibel’ genoemd) van de omkadering staat ter discutie.
    Als je een dynamische site hebt kan je opteren om de gebruiker zelf het formaat te laten kiezen. Ik heb dit met m’n eigen site gedaan ( http://www.3sign.be ).

Ikzelf vind het wel te verdedigen om een site niet flexibel te maken (afhankelijk van de inhoud). Meestal lezen smalle kolommen veel vlotter, ook op het scherm.
    Voor sommige zaken (zoals dit forum) is een flexible opzet dan weer wel noodzakelijk.

Bijdrager
    zakalwe
    ”macetaria”

Als je een dynamische site hebt kan je opteren om de gebruiker zelf het formaat te laten kiezen. Ik heb dit met m’n eigen site gedaan ( http://www.3sign.be ).

Ikzelf vind het wel te verdedigen om een site niet flexibel te maken (afhankelijk van de inhoud). Meestal lezen smalle kolommen veel vlotter, ook op het scherm.

Maar vooral verwacht je van de ontwerper dat deze heeft nagedacht over hoe zijn site bij verschillende gebruikers weergegeven wordt en hoe hij zijn inhoud het beste kan structureren en weergeven.

ter illustratie:
    Je geeft je site als voorbeeld van ‘de keuze aan de gebruiker laten’, echter je functioneel ontwerp dwingt de gebruiker tot extra handelingen om je informatie te bekijken. Zonder dat daar een praktische noodzaak voor is.

Je gebruikt een knopje genaamd “>> more >>” om de gebruiker te behoeden voor een overvloed aan informatie, tenminste, dat denk ik als ik voor het eerst op de site kom. Wat schetst mijn verbazing als in de meeste gevallen het drukken op “>> more >>” slechts enkele regeltjes extra tekst oplevert. Informatie die gemakkelijk in de enorme leegte eronder zouden passen (op mijn scherm tenminste).

Ik denk dat het niet moet gaan over al dan niet dynamische of statische layout van je site maar om een intelligent ontwerp… Een site die zich aan zal passen aan de beschikbare omgeving en deze maximaal gebruikt, juist om je bezoekers/gebruikers zo goed mogelijk te kunnen bedienen.
    Het bereiken hiervan is natuurlijk niet gemakkelijk, maar daar ligt juist de uitdaging. Het op het volgende niveau brengen van het web…;)

Bijdrager
    macetaria

@zakalwe:
    ik geef je geen ongelijk hoor, maar het is altijd wat. De ene wil dat de site op 800×600 mooi zichtbaar is (wat mijn site wel perfect doe als je niet vergroot), de andere zegt dat 1024×768 de standaard is, dus wil het groter (want hij heeft een groot scherm)…
    Ik weet wel dat de meeste klanten van me een 17″ of groter hebben maar die toch op… 800×600 zetten:(

Over die >>more>> valt de dicusieren, er is inderdaad niet veel meer als je er op klikt. Ga ik eens bekijken. Eigenlijk heb je helemaal gelijk.
    (maar de foto’s worden uiteengetrokken bij meer tekst, en dat vond ik niet zo mooi. Slech argument hé;) )

Ik zeg niet dat mijn site het ideale ontwerp is hoor, het is gewoon een mogelijkheid om wel te schalen. Ik zelf heb 2x 21″ TFT dus voor mij is bijna geen enkele site te groot. Maar fullscreen surfen vind ik dan ook weer niet zo prettig.
    Verder hoeft niet alles altijd vol te staan, toch?

Misschien is dit allemaal een beetje offtopic. het komt er op neer dat er voorstanders en tegenstanders zijn van elke aanpak.

Bijdrager
    i3enhur

Het schrijven voor het web is ook niet onbelangrijk…

Toch?

Misschien is dit allemaal een beetje offtopic. het komt er op neer dat er voorstanders en tegenstanders zijn van elke aanpak.

Mee eens…maar opdrachtgevers vergeten vaak ook dat ‘alles kan’ niet betekent dat ‘alles’ MOET…

Ik stel altijd de vraag: Wat wil je? Of het nou print, video of web is…Wat wil je communiceren? Wat heb je te vertellen?

Het gaat hier tenslotte over taal…daar wordt nog wel eens aan voorbij gegaan.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.