15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    scd

[Opgelost] Siri een email laten vervaardigen

Ik probeer met Siri een email te vervaardigen maar loop steeds tegen hetzelfde probleem aan:
    Wat ik doe is het volgende:
    ik hou de home knop ingedrukt om Siri te starten
    ik zeg: maak een nieuwe email
    Siri: “naar wie zal ik het versturen”
    ik zeg: xxxx yyy
    Siri: “wat is het onderwerp van de email”
    ik zeg: “onderwerp”
    Siri” “wat wil je in de email hebben staan”

En dan gaat het mis. Zodra ik begin met bijvoorbeeld, “Beste Peter” stop Siri onmiddellijk met het opnemen van wat ik wil dicteren en sluit het proces af en zeg “hier is het mailtje aan xxx yyy”, “wil je het versturen?”

Met andere woorden, je krijgt op het moment dat je de body van de email wil dicteren geen tijd om dat te doen. Zodra je begint te praten en ook maar een seconde pauze inlast, dan stopt dat proces.

Is dat een bug? Of zie ik iets over het hoofd?

Als ik handmatig een email aanmaak en het dicteren start door de cursor in de body van de email te zetten op het toetsenbord de microfoon aanklik, werkt het wel. Siri stopt dan pas met het opnemen van de tekst na een veel langere stilte. Maar met die werkwijze moet ik het hele proces van het aanmaken van de email eerst met de hand doen.

Inactief
    Anoniem

En als je de leestekens uitspreekt?

Dus: Beste Peter komma Hoe gaat het met jou vraagteken Met vriendelijke groet komma scd

Bijdrager
    scd

Nee helaas, dat maakt niks uit. Ook na het uitspreken van een leestekens springt ie onmiddellijk naar de volgende stap ?

Bijdrager
    Thoomas

De kunst is toch om alles sneller achter elkaar uit te spreken. Zodra je meer dan één seconde tussen de woorden laat stopt hij er inderdaad mee. Dus inderdaad snel achter elkaar uitspreken:

Beste Peter komma nieuwe alinea Hoe gaat het met jou vraagteken nieuwe alinea Met vriendelijke groet komma nieuwe alinea Thomas

Bijdrager
    scd

Nee, dat is geen optie. Als je dicteert of een email samenstelt moet je toch gewoon de tijd hebben/krijgen om even na te denken over wat je gaat zeggen (schrijven)? Bovendien: waarom kan het WEL als je handmatig het dicteren aanzet met het microfoon symbooltje?

Als ik niks gemist heb qua instellingen (en dat lijkt zo te zijn denk ik inmiddels zelf) dan beschouw ik dit als een bug/ongewenst gedrag. Ik zal er op het internationale Apple forum eens een boompje over opzetten. In ieder geval bedankt voor je meedenken!

Bijdrager
    Joid

als je handmatig het dicteren aanzet

Zie je jouw eigen woord ‘handmatig’? Dat is namelijk het verschil.

Bij dicteren middels Siri moet je gewoon op voorhand weten welke boodschap je wilt uitdragen. Dan werkt het.
    Maar in de praktijk is dat inderdaad niet te doen. Of het moeten korte, snelle antwoorden zijn.

Bijdrager
    wouwout

In engelstalige landen zijn emails tegenwoordig korte snelle berichten, paar zinnen, meteen to the point. Geen “beste peter”, geen alinea’s, geen “vriendelijke groet” etc. Dan werkt de Siri methode wel

Bijdrager
    scd

@wouwout: dat correspondeert niet met mijn ervaring. Email is email. De ene is lang de ander is kort. Landgrenzen doen niet terzake. Maar ook “korte, snelle” emails dicteren gaat vaker fout dan goed, probeer het zelf maar. De door mij genoemde Siri methode werkt gewoon niet.
    Wat jij beschrijft vind ik meer passen bij WhatsApp of Messages. Misschien heeft Apple het daar wel op gebaseerd. Feit blijft dat het niet werkt bij het opstellen van langere teksten, terwijl dat makkelijk op te lossen zou zijn in software.

Sleutelbeheerder
    Night

Van mij wel, van Siri kennelijk niet. Ik denk persoonlijk dat de Siri inderdaad meer bedoeld is om een snelle reactie te geven. Voor meer uitgebreide mails wordt kennelijk van je verwacht dat je dat gewoon netjes in de Mail app uittypt.

Bijdrager
    scd
    Night op 30 juli 2017

Voor meer uitgebreide mails wordt kennelijk van je verwacht dat je dat gewoon netjes in de Mail app uittypt.

Wederom, nee.
    Het gaat er nou juist om dat je wél normaal kunt dicteren wanneer je met je cursor handmatig in de body van een nieuw emailbericht gaat staan en het microfoon symbooltje links van de spatiebalk gebruikt. Op die manier krijg je van Apple +/- 40 seconden de tijd. Waarom daar wel, maar via Siri -> email niet? De te maken emails blijven hetzelfde…

Sleutelbeheerder
    Night

Misschien had ik in mijn post dit moeten toevoegen: …uittypen of dicteren.
    Die functionaliteit staat helemaal los van Siri.

Bijdrager
    Thoomas

Oké na wat uitzoekwerk heb ik de oplossing gevonden. Siri geeft je onbeperkt de tijd als je de Home-knop continu ingedrukt houdt tijdens het uitspreken van een commando. Dit werkt alleen als je Siri echt activeert, dus niet als je je reeds een commando hebt gegeven en Siri na dat commando opnieuw automatisch gaat luisteren. Dit betekent dus dat je niet kan zeggen ‘Stuur een email naar mezelf’, waarna Siri vraagt wat er in de e-mail moet staan, je moet alles in één commando uitspreken.

Hoe ik het werkend heb gekregen:

1. Druk vanaf het homescreen of het lockscreen de Home-knop ingedrukt en houdt deze ingedrukt.
    2. Je kan nu het commando uitspreken. Om in één commando een volledige mail incl. afzender en onderwerp te laten verzenden, kan je het volgende zeggen: Stuur een e-mail naar mijzelf thuis (of: Stuur een e-mail naar [email protected]) met als onderwerp Test en als bericht Beste Peter komma nieuwe alinea Hoe gaat het met jou vraagteken nieuwe alinea Met vriendelijke groet komma nieuwe alinea Thomas
    3. Laat de Home-knop los als je helemaal klaar bent. Tijdens het spreken kan je net zo lang pauze houden als je wilt, zolang je de Home-knop maar ingedrukt laat.

EDIT: Je kan tóch wel Siri ook bij tussentijdse commando’s onbeperkt laten luisteren. Druk in dat geval de Home-knop in (en houdt deze ingedrukt) voordat Siri de kans heeft om automatisch het luisteren naar een nieuw commando te activeren. Dus als je bijv. zegt: “Stuur een e-mail” zal Siri vragen “Naar wie zal ik het versturen?”. Druk dan voordat Siri klaar is met deze zin uitspreken direct op de Home-knop (en houdt deze ingedrukt) zodat bij het inspreken van het volgende commando je weer onbeperkt de tijd hebt (totdat je de Home-knop weer loslaat).

Sleutelbeheerder
    Night

Goed werk @Thoomas(y)

Bijdrager
    Joid

Die tip had ik idd ooit eens eerder gezien @Thoomas. Goed dat je hem nog even herhaald.

Echter de basis van deze tip is ook weer dat je handmatig de standaard werkwijze van Siri overruled.

Siri is geen secretaresse die keurig wacht tot jij klaar bent, in tegenstelling tot de dicteerfunctie die op MacOS en iOS zit. Bij dicteren is er namelijk sprake van enkel eenrichtingsverkeer. En Siri is er juist voor directe respons. Het is ontworpen als een gesprekspartner.

Zolang Siri geen commando snapt als: “Sit back and listen” kan datgene wat @scd steeds verlangt simpelweg niet. Softwarematig kan het zeker, maar het heeft dus te maken met de wijze waarop het is ingericht.

Bijdrager
    scd

@thoomas ?? da’s goed gevonden. Bedankt!

@joid
    goed samengevat. Ik ga een feature request bij Apple neerleggen. Wie weet ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.