9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    riji

SIP uit OF terug naar Yosemite voor XtraFinder?

El Capitan geïnstalleerd, maar wil XtraFinder niet missen.
    Sta dus voor de keuze: SIP uitzetten of teruggaan naar Yosemite?
    (heb zowel El Capitan als Yosemite USB-installer)
    Wat raden jullie mij aan?

Moderator
    Night

Aangezien EC pas in zijn eerste versie zit zou ik zeggen: wacht minstens met EC totdat versie 10.11.1 uit is. Met een beetje geluk is dan ook een update uit van XtraFinder, zodat je twee vliegen in één klap slaat: Je hebt een systeem waaruit de meeste bugs inmiddels verwijderd zijn én de meeste softwareontwikkelaars hebben de tijd gehad hun software te updaten naar een versie die EC-compatible is.

De SIP uitzetten alléén om XtraFinder te kunnen draaien is niet zo slim, aangezien dat een belangrijke beveiligingslaag is in EC. Nu Apple steeds populairder is geworden, is dat natuurlijk bij de makers van malware etc. niet onopgemerkt gebleven. Zij zullen dus in steeds grotere mate hun pijlen gaan richten op OSX. Met alle gevolgen van dien.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    riji

OK, downgraden: gewoon de Yosemite USB-installer uitvoeren?
    Ik heb ook een TimeMachine van net voor de upgrade: is het dan nuttig om een clean install te doen en directe daarna de backup terug te zetten?

Ik heb ook nog gedacht dat het misschien mogelijk zou zijn om SIP partieel uit te schakelen, zodat XtraFinder kan.
    Ik vond hierover dit artikel:
    http://apple.stackexchange.com/questions/208478/how-do-i-disable-system-integrity-protection-sip-aka-rootless-on-max-os-x-el

en zou dit command het juiste kunnen zijn?
    csrutil enable –without fs

of dit
    csrutil enable –without debug

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  riji.

Bijdrager
    KarelWillem

Ehm, waarom downgraden naar Yosemite?
    Dan heb je géén SIP, én een lagere systeem-versie.

Als je het gewoon uitzet, heb je alleen géén SIP. Lijkt me net efkes wat eenvoudiger.:)

Bijdrager
    GoeieDag

Je kunt SIP uitzetten, XtraFinder installeren en SIP weer aanzetten, toch?

Bijdrager
    KarelWillem

Nee.:)

Wil XtraFinder werken, dan zal het uitgeschakeld moeten blijven.

Bijdrager
    riji

Ehm, waarom downgraden naar Yosemite?
    Dan heb je géén SIP, én een lagere systeem-versie.
    Als je het gewoon uitzet, heb je alleen géén SIP. Lijkt me net efkes wat eenvoudiger.:)

Dit lijkt inderdaad het eenvoudigst, mits we er zeker van zijn dat SIP enkel een toevoeging is van EC en geen uitbreiding of wijziging is van een vroegere bescherming in Yosemite.

Het is verder geen gemakkelijke vraag, maar toch zit ik nog met de vraag of een partieel uitschakelen van SIP met bovenstaand command dan geen betere aanpak zou zijn?

Moderator
    Night

Zelfs mét SIP uitgeschakeld werken nog steeds enkele functies niet in XtraFinder. Vandaar dat mijn advies was om bij Yosemite te blijven voorlopig.
    Heb je de update naar EC al uitgevoerd en kan je met de missende functies leven, dan is het (partieel) uitschakelen van SIP inderdaad de makkelijkste optie.

Bijdrager
    riji

Ik ben teruggegaan naar Yosemite met deze instructies: https://support.apple.com/kb/PH18846?locale=nl_NL&viewlocale=nl_NL
    Lijkt heel eenvoudig.

Ik hoop dat er nog een oplossing komt voor het gratis XtraFinder, maar ik vrees van niet.
    Ik denk dat Apple van de algemene hetze rond beveiliging gebruik maakt om zijn eco systeem nog meer af te sluiten om nog meer winst te maken:
    weldra kunnen we nog enkel een app uit hun winkel gebruiken.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.