7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Geitekaas

Sinds kort rare drafts in mijn maDrafts in Mail

Beste mensen,

Sinds kort heb ik in mijn map Drafts in Mail iedere keer van deze rare drafts staan. Ze zijn verder leeg en alleen maar op 1 e-mailadres. Iedere dag een stuk of 4/5. (her)kennen jullie dit? Is dit een soort virus? Volgens Mawarebytes is alles in orde. Voor de goede orde: Ik heb ze dus niet zelf opgesteld en ik heb ze in de trash gegooid en vanuit daar wordt die dagelijks geleegd.

Maar ik maak me dan toch een beetje zorgen…. Paranoide dat ik ben.

Bijdrager
    Pietje13

Ik wil je niet op de kast jagen, maar feitelijk gezien is de enige manier dat drafts in jouw mailbox komen alleen mogelijk als iemand anders (iemand in de zin van een persoon of programma) toegang heeft tot jouw mailbox (dan wel mailboxwachtwoord). Aangezien je malwarebytes uitsluit is een programma het waarschijnlijk niet en zou het kunnen zijn dat iemand anders in jouw mailbox kan.

Paar vragen dan wel opmerkingen:

1: Gebruik je het wachtwoord van je mail adres ook bij andere dingen? Zo ja kijk eens op https://haveibeenpwned.com en voer daar je e-mail adres in. Als jouw mail adres ooit is betrokken bij een datalek is er een kans dat hij daar bij staat.

2: heb je two factor authentification aan bij je mailbox? Zo nee: bij “Paranoide” (zoals je zelf aangeeft) mensen kan het geen kwaad dat aan de zetten. Zo ben je er zeker van dat jij de enige bent met toegang tot de mailbox

3: een tipje: je mail wachtwoord aanpassen kan sowieso geen kwaad. Kijk eens of het dan nog gebeurd.

Bijdrager
    Geitekaas

Waarom zou je mij in hemelsnaam op de kast jagen? Neen hoor, dank je voor je input en ik ga dat vanavond allemaal eens rustig proberen!

Ik geloof niet dat ik mijn emailwachtwoord bij andere dingen gebruik. Maar het is wel al heeeeeel oud:-) Begin jaren 90 nog. En two factor auth staat uit… Genoeg werk te doen dus!

Sleutelbeheerder
    Night

Goede stappen.

Verder: Zijn het bekende mailadressen (zoals die yahoo.com adressen)? Mail heeft wel vaker problemen gekend met de drafts folder.

Bijdrager
    Pietje13

Haha nou niet op de kast jagen in de zin dat het misschien wel veel onschuldiger is dan ik schets (zoals Night hierboven aangeeft), maar je pakt het goed op! Als je wachtwoord al van begin jaren 90 is zal je e-mail adres dat misschien ook zijn (@ilse.nl, @versatel.nl @casema.nl, @planet.nl, @kpnmail.nl etc.) en dan is 2 factor authentification wellicht niet mogelijk. Bij alle “grote jongens” als hotmail, gmail, icloud, yahoo etc kan dat wel. Mocht jouw provider dat niet ondersteunen zou ik inderdaad wel je wachtwoord aanpassen.

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken, 1 dag geleden door Pietje13.
    Bijdrager
    Geitekaas

Nou ik heb gekeken of 2 factor authentification op casema account mogelijk is en ik heb er niets over gevonden. Wel heb ik gelijk het emailadres en alle wachtwoorden aangepast die iets te maken hebben met belangrijke accounts.
    Nu krijg ik trouwens wel een hele rare naam te zien bij mijn eigen e-mailadres als ik dat invul bij mijn eigen Mail.

Dat Dutcher Cassella heb ik nog nooit gezien of van gehoord. Misschien komt dat van een eerder gestuurde spam? Dan weet ik wel hoe ik die moet weghalen bij Previous Recipients.

Het ziet ernaar uit dat jullie weer eens een uitstekende vraagbaak zijn geweest voor mijn probleem. Dus dank je wel allemaal! Ik meld me als ik toch opnieuw die vervelende berichten zie in de map Drafts en inderdaad zijn ze allemaal van yahoo.

Bijdrager
    Geitekaas

Updateje: geen rare drafts meer sinds ik jullie adviezen heb opgevolgd! Dank allemaal voor de moeite.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.