13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    5150

Simpele admin app voor de ZZP’er

Ik ben op zoek naar een simpele administratie app voor iPad, iPhone en Mac waarvan de content ook makkelijk met een accountant gedeeld kan worden. Waarom simpel? Ik heb niet zo veel boekhouding bij te houden maar wil de administratie wel overzichtelijk hebben zonder tussen Numbers (facturen, uren, debiteuren, inkomsten & uitgaven) en PDF expert te moeten switchen en ik wil het makkelijk met de accountant kunnen delen.

Naast mijn vaste baan verricht ik enkele dagen per maand als ZZP’er werkzaamheden voor enkele opdrachtgevers, ik lever geen goederen. Ik stuur per opdrachtgever 1x per maand een factuur en deze wordt een maand later betaald. Ik heb weinig zakelijke kosten waarvan alleen telefonie iedere maand weer terug komt. De rest komt meestal maar 1x per jaar voorbij.

Ik vraag mij af of er een simpele app bestaat waarin ik deze gegevens makkelijk en overzichtelijk kan verwerken en delen met degene die uiteindelijk de jaarlijkse aangifte doet zonder al te hoge kosten voor aanschaf of abonnement. De inkomsten zijn namelijk voor de “extraatjes” de kosten wil ik graag in proporties houden.

Ik hoor graag of iemand  suggesties heeft voor goede apps of is het beter om een paar goede sjablonen te maken en te blijven werken met Numbers en een goede PDF reader?

Alvast bedankt..

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door 5150.
    Bijdrager
    EagerB0bNerd

Met het aantal transacties wat jij doet kan je eens kijken naar de gratis optie van moneybird

Gebruik het zelf niet maar collega’s die het wel doen zijn enthousiast. Die gebruiken de betaalde versie. Vooral het invoeren (fotograferen of mailen) van bonnetjes en inkoopfacturen wordt als voordeel genoemd. Boekhouder is er ook blij mee.

Zelf gebruik ik Harvest, maar dat is geen boekhouding maar timetracking en facturatie. Inkoop (facturen, bonnen, BTW) doe ik in Numbers.

Bijdrager
    Marc

Zelf zeer tevreden gebruiker van Moneybird, de gratis versie lijkt ideaal voor jouw gebruik, mocht het op ten duur meer worden zijn de upgrades ook heel schappelijk qua prijs.

Bijdrager
    Shmoo

Staan we op de markt? 🤭

Bijdrager
    Sama

Ik gebruik al jaren iCash. Erg gemakkelijk te gebruiken en bestanden kunnen via Exelbestand naar de accountant gestuurd worden.

Bijdrager
    Max_G

Ik zou gewoon met Google Docs (spreadsheet) werken. Je kunt je facturenbestand of zelfs elke factuur delen met met je boekhouder. Daarvoor hoef je alleen maar eenmalig je boekhouder toegang te geven tot het bestand of map.
    .
    Twee goede boekhoudprogramma’s: e-Boekhouden en Acumulus.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door Max_G.
    Bijdrager
    Shmoo

Volgens mij beginnen we op een pad te raken. Spreadsheets! Daar worden accountants over het algemeen heel erg blij van, niet van fancy programma’s met een sausje en een leercurve. Hou het zo simpel mogelijk voor deze mensen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Goede boekhoudpakketten hebben koppeling met software van de boekhouder. Is minder werk dan gegevens uit spreadsheets halen.

Verder zal de boekhouder doorgaans wat meer willen zien dan alleen een spreadsheet met wat getallen. Denk aan verkoop- en inkoopfacturen, bonnetjes, bankafschriften, eventuele loonstrookjes en toeslagen etc. Verder ben je met spreadsheets zelf ook een hoop tijd kwijt, met name bij het invoeren en organiseren. Mijn collega met moneybird fotografeert elk bonnetje al in de winkel met haar mobiel en facturen die ze per mail krijgt stuurt ze door naar moneybird. Die worden dan automatisch herkend, ingevoerd en  in de administratie gedaan.  Ikzelf zit eens per kwartaal een stapel bonnen op mijn bureau op volgorde te leggen en te nummeren, rekeningen uit de e-mail en “my account” op diverse websites te vissen en handmatig in een spreadsheet te tikken.

Bijdrager
    TheBigZ

EagerB0bNerd op 23 november 2019 om 23:43

Mijn collega met moneybird fotografeert elk bonnetje al in de winkel met haar mobiel en facturen die ze per mail krijgt stuurt ze door naar moneybird. Die worden dan automatisch herkend, ingevoerd en  in de administratie gedaan.

Bij ons op het werk gebruiken ze daar SAP Concur voor. Dat is waarschijnlijk niet echt bedoeld voor gebruik door een kleine zelfstandige, maar wellicht zijn er vergelijkbare apps voor het MKB/ZZP.

https://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categorie/21/travel-management/sap-concur-het-meest-te-winnen-in-het-mkb-segment

Bijdrager
    Moi

Wij gebruiken een online portal, maar ze hebben ook verschillende apps die meteen integreren met de portal. Handig in gebruik!

https://www.getgekko.com/nl/

Er is een gratis versie en een betaalde van €10 ex btw.

Bijdrager
    Frank

Ik gebruik al een aantal jaar Economacs; best aardig boekhoud programma dat niet al te moeilijk is. Kost een paar tientjes.

Bijdrager
    polansky

Gebruik al jaren gewoon excel.

Laat je niks wijsmaken door de verkopers.
    Als jij het goed kunt vinden met je accountant en je het spreadsheet goed bijhoudt komt alles gewoon goed.

Bijdrager
    5150

Bedankt voor de info…, ik ga zeker moneybird bekijken en Getgekko ziet er ook wel goed uit. Ik vraag me wel af of zo’n koppeling met de bank gaat lukken als je geen zakelijke rekening hebt. Ik heb namelijk niet zoveel transacties per jaar en vindt een zakelijke rekening een beetje overkill.

Een andere optie is om alles gewoon in Numbers (of over te stappen op Excel) te blijven doen, ik zal het ook voorleggen aan degene die mijn jaarlijkse aangifte doet.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.