7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    RobinJans

Silverlight Macbook Pro oververhitting?

De situatie is als volgt;

Ik sluit mijn Macbook Pro (2015, retina) aan op mijn Samsung 27″ extern scherm en sluit de Macbook.
    Op deze wijze kijk ik via itvonline.nl van KPN live TV, echter, na een aantal (5 tot 10) minuten beginnen de fans van de Macbook Pro keihard te loeien. Dit probleem doet zich ook voor als de Macbook open blijft. Na half uur / uurtje TV kijken is de achterkant van de macbook bloed en bloed heet, en vind ik het persoonlijk onverstandig om verder te kijken vanwege de hoge temperatuur (?).

De Macbook is verbonden via HDMI en het probleem doet zich alleen voor als de site in fullscreen modus staat. Naar mijn idee is het gebruik van Silverlight door KPN het probleem (?). Heeft er iemand enig idee wat er hier aan de hand is en of ik dit gewoon kan negeren of dat er een oplossing is?

Alvast bedankt!

Sleutelbeheerder
    Night

Kijk in Activity Monitor welk proces zoveel van de processor vergt.

Bijdrager
    RobinJans

Bedankt voor je reactie,

In fullscreen is het process “Silverlight (Safari Internet plugin)” het meest CPU intensief met waarden rond de 70%, gevolgd door “Safari Networking” met 4%. De andere processen zijn niet heel hoog (minder dan 2%).

In niet fullscreen modus is Silverlight, met de KPN site aan, rond de 27%.

Sleutelbeheerder
    Night

70% is niet overdreven hoog; pas als boven de 90% komt wordt er serieus warmte geproduceerd.
    Kun je kijken of dit hoger wordt als de fans gaan draaien?

Verder kun je met iStats Pro eens kijken hoe heet e.e.a. wordt.
    CPU Tjmax = 105°C , GPU Tjmax = 100°C op i3, i5, i7 processors. (bron: intel)

Bijdrager
    TheBigZ

Tip: vergeet Silverlight. Kijk gewoon TV op een TV.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Goed advies, ware het niet dat je niet altijd de keuze hebt. Dat van KPN ken ik niet, maar als je bijvoorbeeld bij Videoland films wilt kijken moet je SIlverlight installeren, of Chrome gebruiken (en in mijn geval werken ze allebei niet meer en weet de helpdesk zo te zien ook niet meer dan de eigen helppagina’s aangeven, dus dat proefabonnement zal niet verlengd worden).

Bijdrager
    Buzz

Het is geen vreemde situatie, en geen echt probleem. Video decompressie vergt wat van de CPU en het is normaal dat op een MacBook dan de ventilatoren aangaan.

Het is inderdaad geen ideale situatie om tv te kijken, maar dan meer vanwege het geluid van de ventilatoren dan vanwege de temperatuur.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.