12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    computer space

Shutdown langer laten wachten op quiten apps

Ik heb best vaak dat ik shutdown kies, enter geef en wegloop, om dan een uur later te merken dat de Mac nog steeds aanstaat, met een venster “Firefox was unable to quit”, of “uTorrent was unable to quit” etc. Gekke is, de programma’s sluiten wel af, maar blijkbaar niet snel genoeg.
    Is er een sudotje o.i.d. om de tijd die OSX wacht wat op te rekken, naar bijvoorbeeld een minuut? Nu lijkt ie al na 5 seconde de brui aan te geven.

Bijdrager
    Sander

Het eerste wat in mij opkomt is: First world problem:P

Ik snap dat het lastig is (soms heb ik hier ook last van), maar er zit even niks anders op dan de programma’s eerst zelf af te sluiten, en dan pas je Mac.

Als je wil dat de programma’s openen wanneer je je Mac opstart, rechtsklik dan op het Dock-icoontje en kies ‘Open na inloggen’. (maar als je dit al wist, dan heb ik niks gezegd.:P )

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Maar dat is niet de oplossing.

Alles staat ergens opgeslagen. De tijd die OS X wacht verzint die niet zelf. Het staat ergens, en dus is het ook te veranderen.
    Ik sluit niet vaak af, maar het is toch irritant.

Als je de optie gebruikt om open programma’s opnieuw te starten, is dat gewoon weg.

Kiezen om ze bij het inloggen op te starten is iets heel anders. Ik wil het maar 1 keer, niet altijd…

Bijdrager
    koen

Of je schrijft een scriptje in Automator dat eerst alle apps afsluit, en dan je Mac.

Bijdrager
    Marius1976

Ik heb het vaak andersom. Dat ik op afsluiten klik, en dat ik denk: oh nee, dat wou ik juist niet. Een keycombi om dan het afsluiten alsnog te annuleren zou dan handig zijn (al zette hij het dan maar om in een terugkeer naar het inlogscherm ofzo)

Bijdrager
    SunKeeper

Je krijgt toch een keuzevenster?

Ik zou dan mezelf aanleren op dit punt niets te doen en weg te lopen. Als je dan nog iets te binnen schiet in de eerste minuut erna, dan heb je nog de tijd om afsluiten te cancelen en dat nog te doen.

Als je niets meer doet gaat die toch zelf uit. Als de apps niet ertussen blijven hangen zoals bij de TS maar gezien je opmerking heb jij er schijnbaar geen last van.;)

Bijdrager
    verwijderd-profiel
    koen op 03 februari 2014

Of je schrijft een scriptje in Automator dat eerst alle apps afsluit, en dan je Mac.

Dan zou dat script alle programma’s die due afsluit ook naar het bestand schrijven waar staat wat die gaat opstarten. Die de functie van @sunkeeper hierboven. (Afbeelding)

Bijdrager
    r.heijma

Maar waarom zou je willen afsluiten?

Bijdrager
    Verwijder

Om stroom te sparen (ik doe zelfs de stroom er helemaal af), om randapparatuur aan of af te koppelen, om mijn Mac te verplaatsen, omdat hij bij het opstarten dan weer helemaal fris is enz.

Alles staat ergens opgeslagen. De tijd die OS X wacht verzint die niet zelf. Het staat ergens, en dus is het ook te veranderen.

Ik denk dan OS X niet een bepaalde tijd wacht maar wacht tot de programma’s zichzelf hebben gesloten. Er zijn echter programma’s die zich niet aan de spelregels houden.

Niet als je Ctrl-Eject en Enter typt.

Bijdrager
    Verwijder

Misschien is dit iets: EZSwitch

Bijdrager
    SunKeeper
    Willemien op 05 februari 2014

Niet als je Ctrl-Eject en Enter typt.

Toch wel, want die Ctrl-Eject geeft het keuzevenster.
    Het is dan niet de bedoeling nog binnen 0,0001 seconde daarna op de Enter te hakken, want dat is puur iets wat men zichzelf heeft aangeleerd.

Dit gebeurt ook bij foutmeldingen en als je die mensen dan later vraagt wat er in de foutmelding stond weten ze het niet, omdat ze Ć¼berhaupt geen letter van de inhoud hebben gelezen.

Verder moet je altijd zelf weten wat je doet, maar die ‘stroombesparing’ is een illusie omdat je Mac tijdens de opstarttijd ruimschoots de energie verbruikt die het had gekost voor sluimerstand. Uit sluimerstand kun je namelijk direct aan het werk.
    Ook het herstarten voor het schone idee dient niet zoveel nut, het vertraagt alleen maar omdat iedere keer de informatie weer in het geheugen geladen moet worden. OS X kan prima zijn eigen geheugen opgeruimd houden en Mavericks comprimeert ongebruikte data in het geheugen om meer ruimte vrij te maken als dit vereist is.

Maar nogmaals, je eigen keuzes, ik plaats enkel de kanttekening.;)

Bijdrager
    Verwijder

Na Ctrl-Eject krijg ik “Weet u zeker dat u de computer nu wilt uitzetten?” en de knoppen Herstart, Sluimer, Annuleer en Zet uit. Enter doet Zet uit.

Hoezo kost opstarten meer energie dan in sluimerstand laten? Dat zal per Mac-model verschillend zijn en afhangen van hoeveel tijd hij per dag wordt gebruikt.

Kan ik mijn randaparatuur van de stroom afhalen en mijn Mac laten sluimeren?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.