26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Shmoo's weekend tip: Even rammelen met de Terminal 💪

Ik denk dat heel veel mensen deze irritatie onderhand wel kunnen dromen in macOS. Dat je in Finder of de Downloads folder op je Dock geen content in de thumbnails van de bestandjes kunt zien. Je ziet dan enkel het icoontje van het appje waar je dit bestand standaard mee opent. De content zelf in het bestand (preview) is nergens te bekennen.

Vroeger was de oplossing dan om Spotlight opnieuw te laten indexeren en dan stond je computer even 28 minuten te rammelen op de achtergrond om alles opnieuw te indexeren. Vervolgens was je computer een dag later weer alle content (cache) kwijt en zat je weer opnieuw met hetzelfde probleem. Je zou bijna denken dat developers bij Apple er geen kut van kunnen.

Totdat ik dit ontdekten. Even onderstaand commando in de Terminal app rammelen en dan ben je na een paar minuten klaar. Je zult zien dat alle content in de bestandjes weer zichtbaar worden.

sudo update_dyld_shared_cache -force

Ik heb geen flauw idee wat het doet maar het werkt voor mij prima en ben verlost van alle irritaties dat ik niet kan zien wat-wat-is en enkel spinners te zien krijgt.

Moderator
    Night

The Mac OS uses shared libraries, common routines that an app’s developer can make use of when creating apps. When an app is launched, the OS links the app to any shared libraries it needs to access.

The library linking information is stored in a cached file for quick access on subsequent launches of the app. That cached data can become corrupt over time, which results in the spinning beach ball whenever you launch the app.

Bijdrager
    KarelWillem

Shmoo op 3 maart 2018 om 18:03
    Ik denk dat heel veel mensen deze irritatie onderhand wel kunnen dromen in macOS. Dat je in Finder of de Downloads folder op je Dock geen content in de thumbnails van de bestandjes kunt zien. …

Nope. Kan me niet herinneren dat ik daar ooit last van heb gehad.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 3 weken geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik ook niet.

Bijdrager
    Pivni Pes

Als je de appel alleen maar voor op de fruitmand hebt, dan kom je ook zoiets niet zo snel tegen nee.

Ik heb aardig wat appels in de boom hangen omdat het besturing systeem een veel betere systeem is dan Windows, niet te weinig beter.
    Echter is het niet allemaal wat goud blinkt bij Apple en af en dan is het onvermijdelijk dat je wel een een fout woord roept naar de computer.
    Apple heeft soms zijn eigenaardigheden die je verstand ten boven gaan hoe ze dit bedacht kunnen hebben, wat Shmoo schrijft is er dus eentje van.

https://www.reddit.com/r/applehelp/comments/6fwcwx/what_does_update_dyld_shared_cache_mean_in/

Bijdrager
    Shmoo

Dat deze gegevens (afmetingen) ineens spoorloos raken in Finder dat komt zeker ook nooit voor, op jullie perfecte systeempjes toch?

Bovenstaand commando lost zo te zien ook dat probleem op want bij mij staan ze er weer overal bij terwijl ze voorheen meestal weg waren.

Bijdrager
    GoeieDag

Heel zelden zag ik het wel eens ooit bij iemand, en in dat bijzondere geval (let op de vele voorbehouden) loste een herstart het op.

Bijdrager
    Usain

Ah thanks, ik herstart eigenlijk alleen als een software update het verplicht.

Bijdrager
    KarelWillem

Shmoo op 4 maart 2018 om 13:46
    Dat deze gegevens (afmetingen) ineens spoorloos raken in Finder dat komt zeker ook nooit voor, op jullie perfecte systeempjes toch?…

Nee, inderdaad. Dat komt nooit voor.

Maar ja, ik heb een Hackintosh, dus dat telt niet.;)

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 3 weken geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Ome Kor

Volgens mij heb ik er wel last van, op de desktop zie ik bij plaatjes en documenten het default icoontje en niet de preview.

Helaas helpt de tip van Shmoo hierbij niet, ik krijg een heleboel errors te zien.

Zelfs schoon opstarten helpt niet, de icoontjes blijven zoals ze zijn. Way vervelender is het, dat soms het systeem “vergeet” wat het default programma is om een object te openen. Bijv. inplaats van Voorvertoning wordt Photoshop geopend met het plaatje waar ik op klikte.  Na een herstart is dit welliswaar opgelost, maar na verloop van tijd gebeurt het weer.

Moderator
    Night

@ome-kor: Probeer eens op te starten in safe mode (Mac herstarten met shift-toets ingedrukt gehouden), inloggen en dan gewoon herstarten.

Bijdrager
    Ome Kor

Helaas, dat helpt niet. Dat bedoelde ik met schoon opstarten.  Sorry, ik kon even niet op de juiste naam komen.

Moderator
    Night

Met Onyx kan je ook je dylib caches herstellen. Dit is per versie van OSX verschillend, zie de download pagina)

Cleaning > User > Quicklook

en

Automation > dyld’s shared cache + LaunchServices

Of

Maintenance > Rebuilding > bovenste 4 opties

Bijdrager
    Shmoo

Ben je wel ingelogd met een Admin. account? Dit werkt alleen als je met je Root gebruikersaccount (hoofdaccount) bent ingelogd.

Bijdrager
    Ome Kor

Ja, ik was inderdaad met de beheersaccount ingelogd. Ik zal Onyx eens proberen, thanks.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 3 weken geleden door  Ome Kor.

Bijdrager
    Ome Kor

Onyx heeft inderdaad geholpen, thanks Night.

Beter niet waar….  ;-)

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 3 weken geleden door  Ome Kor.

Moderator
    Night

Yep. Zo hoort het te zijn:-)  Als het goed is moeten nu ook je problemen met de default opening app voorbij zijn.

Bijdrager
    Shmoo

Dan gaat het een tijdje goed. Dan open je Voorvertoning om een PDF te bekijken en dan is de bedoel daarna weer corrupt.

Moderator
    Night

Open de de Sketch app eens met de rechtermuisknop (kies ‘show package content’ > Content > Library > Quick Look) en kopieer de 2 modules naar je ~/Library/Quick Look folder. Scheelt dat al iets?

Bijdrager
    Shmoo

Diarree Sierra – dat OS dat je systeem naar nieuwe hoogten zou moeten brengen.

De nieuwe technologie in macOS High Sierra maakt je Mac betrouwbaarder, veelzijdiger en sneller dan ooit. Hij is klaar voor nog meer innovaties. En je haalt nog meer uit de functies en apps die je dagelijks gebruikt. Dit is macOS op het allerhoogste niveau.

Onder de gewone Sierra had ik hier nooit in zo’n extreme vorm last van. Oké de afmetingen van jpg en png bestandjes stonden er vaak niet bij of de ene keer wel en de andere keer niet. Herstarten of Spotlight opnieuw laten indexeren (wat herstarten ook veroorzaakt) en dan deed alles het weer. Het is nu wel echt irritant aan het worden.

Moderator
    Night

Heb jij Onyx al geprobeerd (en dan álle stappen)?

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>Night op 5 maart 2018 om 11:51</p>
    Open de de Sketch app eens met de rechtermuisknop (kies ‘show package content’ > Content > Library > Quick Look) en kopieer de 2 modules naar je ~/Library/Quick Look folder. Scheelt dat al iets?

Op dit moment gaat het mij niet om Sketch – kijk naar het voorbeeld. Dat Sketch bestandjes in deze (Downloads folder Rasterweergave) niet inhoudelijk zichtbaar zijn zal mij niet zoveel boeien want dat is toch allemaal zeer klein maar plaatjes/afbeeldingen zoals .png en .jpg dat is een heel ander verhaal.

Wanneer ik naar Finder ga en daar in de Sketch folder mijn .sketch bestand niet kan inzien is wel een probleem maar niet in deze weergave.

En jouw oplossing had ik ook al gevonden nog voordat ik deze openingstopic maakte. Levert ook niets op want je moet je dingen echt die corrupte cache zien te doorbreken. Er is iets een app of zoiets dat de cache corrupt maakt.

Moderator
    Night

Zou kunnen, of gewoon slecht geïmplementeerd in HS.

Bijdrager
    GoeieDag

Gebruik je misschien een extra Finder, of plugin’s voor de Finder o.i.d.?

Bijdrager
    SvS

Geldt dit ook voor deze:

?? En dit blijft dus dag of 2 goed, voordat alles net zo slordig is als bij Shmoo’s laatste schermafdruk? Ik rommel niet graag in Terminal, voor ik overtuigd ben. Hier dit van Indesign op zowel HS als op Sierra.

Bijdrager
    Pivni Pes

@svs, Het is mogelijk dat er een verband in zit en ik begrijp dat het voor de een minder fijn is om over te gaan naar een terminal actie dan voor de ander.
    Zelf ben ik vaak wel blij met terminal.
    Maar los daarvan is de tip van Shmoo, met deze commando forceer je alleen maar een update van je cache.
    Hier kan eigenlijk niets aan fout gaan.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.