24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    sytrusze

Shazam app voor audio bestanden

Bestaat er een soort van Shazam app die de audio bestanden op je mac doorzoekt? Ik heb bijvoorbeeld meerdere audiobestanden met verschillende titels, niet dezelfde bestandsgrootte etc maar wel dezelfde nummers. Zou fijn als ik kan zoeken naar dezelfde “duplicates” ondanks dat ze verschillende meta-waardes hebben.

Bijdrager
    sedikit

Eerste hit met Google (“shazam for mac”)……

https://apps.apple.com/nl/app/shazam/id897118787?mt=12

Bijdrager
    KarelWillem

Doorzoekt Shazam de audio-bestanden op je Mac dan sedikit? .;)

Hij zoekt dus iets wat herkenning kan doen op basis van vergelijk van audio-bestanden.

Dus: bestand A is hetzelfde nummer als bestand B, ondanks dat de titel en andere kenmerken anders zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    sedikit

“Bestaat er een soort van Shazam app die de audio bestanden op je mac doorzoekt?” Dan is het woord Shazam verkeerd gekozen. Shazam luistert alleen maar.😊

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>sedikit op 28 mei 2020 om 09:21</p>
    “Bestaat er een soort van Shazam app die de audio bestanden op je mac doorzoekt?” Dan is het woord Shazam verkeerd gekozen. Shazam luistert alleen maar.😊

Dat is ook de bedoeling, een “luister” software die de rest van de audio bestanden scant 😜

Wat @karelwillem zegt klopt helemaal 👍🏻

Bijdrager
    sedikit

Uit nieuwsgierigheid heb ik ook gezocht naar software zoals je bedoelt. Maar ik ben bang dat die niet bestaat. Dat zou in mijn ogen een wonder zijn (maar dat vind ik al gauw! 😊).

Bijdrager
    KarelWillem

sedikit op 28 mei 2020 om 09:21
    …Dan is het woord Shazam verkeerd gekozen. Shazam luistert alleen maar…

Een app die scant, luistert, en dan resultaat geeft.

Een ‘soort van Shazam’ dus.

Maar ik ben inderdaad bang dat het in dit geval handwerk gaat worden.

Je kunt audio-bestanden best met elkaar vergelijken, en er zijn manieren om dan verschillen of overeenkomsten te scannen. Maar er is volgens mij niets wat uit een berg audio-files overeenkomstige muziek kan distilleren.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>sytrusze op 28 mei 2020 om 06:32</p>
    Bestaat er een soort van Shazam app die de audio bestanden op je mac doorzoekt? Ik heb bijvoorbeeld meerdere audiobestanden met verschillende titels, niet dezelfde bestandsgrootte etc maar wel dezelfde nummers. Zou fijn als ik kan zoeken naar dezelfde “duplicates” ondanks dat ze verschillende meta-waardes hebben.

Ik denk dat dit aardig in de buurt komt van wat je zoekt (zelf geen ervaring mee – is me te prijzig): http://www.jthink.net/songkong/

Er is wel ook een Lite versie, die je gratis kunt uitproberen: http://www.jthink.net/songkong/download.jsp

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    KarelWillem

Goed gevonden. Dat ziet er inderdaad interessant uit.

Bijdrager
    sedikit

Ik hoop dat het programma doet wat je zou willen. Alleen staat op die site wel “However we realize that 100% music identification is not quite a reality yet”.

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>Kwadraatje op 28 mei 2020 om 10:26</p>

Ik denk dat dit aardig in de buurt komt van wat je zoekt (zelf geen ervaring mee – is me te prijzig): http://www.jthink.net/songkong/

Er is wel ook een Lite versie, die je gratis kunt uitproberen: http://www.jthink.net/songkong/download.jsp

Ik heb even getest, helaas niet helemaal wat ik zoek. Je kunt niet per nummer zoeken, maar per folder en de zoekresultaten worden op een .html pagina weergeven met informatie over de gevonden resultaten maar niet zozeer de gevonden duplicates.

Bedankt voor jullie hulp allemaal, ik zoek nog even door en mocht ik iets tegenkomen dan meld ik het hier!

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>sytrusze op 28 mei 2020 om 18:00</p>

<p class=”cite”>Kwadraatje op 28 mei 2020 om 10:26</p>

Ik heb even getest, helaas niet helemaal wat ik zoek. Je kunt niet per nummer zoeken, maar per folder en de zoekresultaten worden op een .html pagina weergeven met informatie over de gevonden resultaten maar niet zozeer de gevonden duplicates.

Dat laatste is een beperking van de Lite versie, denk ik. En volgens mij kun je ook de complete muziekfolder in één keer laten checken (of zijn de bestanden her en der verspreid? – dan zou ik daar eerst wat aan doen ;)) En eh…. Wat bedoel je met ‘per nummer zoeken’?

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>Kwadraatje op 28 mei 2020 om 18:56</p>

<p class=”cite”>En eh…. Wat bedoel je met ‘per nummer zoeken’?</p>

Eigenlijk net zoals Shazam het doet, een nummer afspelen (of selecteren) en gebaseerd op dat nummer een folder (of de gehele mac) scannen voor overeenkomstige audio bestanden:)

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>sytrusze op 28 mei 2020 om 19:03</p>

<p class=”cite”>Kwadraatje op 28 mei 2020 om 18:56</p>

<p class=”cite”>En eh…. Wat bedoel je met ‘per nummer zoeken’?</p>

Eigenlijk net zoals Shazam het doet, een nummer afspelen (of selecteren) en gebaseerd op dat nummer een folder (of de gehele mac) scannen voor overeenkomstige audio bestanden:)

Aha, nu snap ik ‘m. Nee, dat gaat hem niet worden met SongKong. En het zou me ook hogelijk verbazen als daar een app voor is.

Bijdrager
    sytrusze

Ja ik vrees het ook inderdaad, maar goed mocht ik iets vinden dan horen jullie het als eerst 👍 bedankt

Bijdrager
    sedikit

Ik zei het eerder, net als @Kwadraatje, ik denk niet dat zo’n gedetailleerd programma bestaat. Net zomin als een taalprogramma dat foutloos (grammaticaal) zinnen kan maken.

Niettemin, in het kader van “je kunt nooit weten” een programma waar je toch misschien veel mee kunt doen. Music Tag Editor :

Music Tag Editor

Bijdrager
    sytrusze

@sedikit ik denk het ook niet inderdaad. Music Tag Editor is niet echt van toepassing op dit topic, maar ik zocht toevallig wel zo een soort gelijke app voor een andere klus dus dat is mooi meegenomen 😜 thanks!

Bijdrager
    whispering

Misschien doet het programma Similarity wat je zoekt. Je kunt niet per nummer zoeken. Je kunt wel meerdere mappen aanwijzen in het programma. De muziekbestanden die je aan de eerste map toevoegt komen dan bovenaan te staan in het vergelijkingsscherm.  De gratis versie is te downloaden van https://www.similarityapp.com Er is ook een betaalde versie. Of die beter werkt weet ik niet.

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>whispering op 30 mei 2020 om 15:50</p>
    Misschien doet het programma Similarity wat je zoekt. Je kunt niet per nummer zoeken. Je kunt wel meerdere mappen aanwijzen in het programma. De muziekbestanden die je aan de eerste map toevoegt komen dan bovenaan te staan in het vergelijkingsscherm.  De gratis versie is te downloaden van https://www.similarityapp.com Er is ook een betaalde versie. Of die beter werkt weet ik niet.

Heb het net even uitgebreid getest, werkt helaas niet voor wat ik nodig heb. Hoe ik heb getest?

Ik heb een .mp3 nummer 2x achter elkaar geplakt zodat de inhoud hetzelfde is alleen 2x zo lang. Vervolgens geëxporteerd als .wav bestand en het programma vond de similarities tussen de 2 bestanden niet. Denk dat het opzich wel een goed programma is voor exacte duplicates, maar toch bedankt!

Bijdrager
    HaWollie

Hallo sytrusze,

Als ik jouw vraag goed lees ben je feitelijk op zoek naar een programma dat jouw muziekbestanden voorziet van de correcte metadata (artiest, album, nummer, etc.), zodat jij vervolgens zelf op basis van die metadata kan zoeken naar dubbele muziekbestanden.

Het programma MusicBrainz Picard zou in mijn beleving aan jouw wensen kunnen voldoen.

Bijdrager
    sytrusze

Hoi @HaWollie

Bedankt! Ik zoek geen software die mijn nummers voorziet van correcte metadata, maar toevallig beschikt het programma wat jij aanraad wel over “AcoustID”. Dat is wel wat ik zoek!

“Picard uses AcoustID audio fingerprints, allowing files to be identified by the actual music, even if they have no metadata.”

Dat is precies wat ik zoek. Ik heb even getest alleen begrijp ik de werking nog niet helemaal.

Bijdrager
    HaWollie

Hallo sytrusze,

Vanzelfsprekend is het geen toeval… het is juist vanwege die AcoustID audio fingerprints dat ik aan jou dit programma voorstel.

Zoals correct opgemerkt maakt Picard het mogelijk muziekbestanden te identificeren ook al bevatten deze geen metadata. Maar om die identificatie voor jou zichtbaar te maken voorziet Picard de muziekbestanden juist van de correcte metadata. En dat leidt vervolgens naar hetgeen jij uiteindelijk wilt; het vinden van dubbele muziekbestanden op basis van die metadata.

Succes met de werking van Picard!

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door HaWollie.
    Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>sytrusze op 1 juni 2020 om 15:19</p>
    Hoi @HaWollie

Bedankt! Ik zoek geen software die mijn nummers voorziet van correcte metadata, maar toevallig beschikt het programma wat jij aanraad wel over “AcoustID”. Dat is wel wat ik zoek!

“Picard uses AcoustID audio fingerprints, allowing files to be identified by the actual music, even if they have no metadata.”

Dat is precies wat ik zoek. Ik heb even getest alleen begrijp ik de werking nog niet helemaal.

Uhm… SongKong doet/kan precies hetzelfde. 😏

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>Kwadraatje op 1 juni 2020 om 18:37</p>

<p class=”cite”>sytrusze op 1 juni 2020 om 15:19</p>
    Hoi @HaWollie

Uhm… SongKong doet/kan precies hetzelfde. 😏

Overheen gekeken, maar ik blame het op de onduidelijke interface van SongKong 😛.

Ik ga ermee aan de slag, bedankt heren!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.