7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    MacKevin11

Share probleem

Dag heren,

Regelmatig heb ik het probleem dat mijn Mac unresponsive wordt in de volgende situatie:
    Thuis verbind ik via WiFi met de NAS (bijv de share ‘home’). Dit doe ik door op de server te klikken in de Finder, en vervolgens de share te kiezen die ik wil mounten (in dit geval ‘home’). De share wordt dan gemount en staat in de lijst van volumes in de Finder en ook op het bureaublad.
    Als ik mijn laptop dan dichtklap en op school openklap, verbind hij dus met het netwerk op school (wifi). Ik zie dan de schijf nog als gemount staan, als ik die wil unmounten dan freezed de Finder. Opnieuw starten kan (geforceerd) maar dan start de Finder dus niet meer op. Het enige wat werkt: force logoff (door bijv WindowServer te force stoppen).

Het probleem is dus dat de Mac (Finder) de share niet kan vinden om te ‘unmounten’. Logisch, ik zit in een ander netwerk. Zodra ik de share toch wil unmounten, of de finder open (of iets wil opslaan vanuit een programma) dan freezed de Finder en elk programma dat de Finder gebruikt. Ik kan op internet niet vinden hoe ik dit kan oplossen.

Ik heb hier nu zo’n 2 jaar al last van (gewoon zolang ik een MacBook heb). Dit probleem doet zich met de Time Capsule en de Synology NAS voor, dus het ligt niet aan de share. De MacBook kwam met Mountain Lion volgensmij, nu in Yosemite zit de bug er nog steeds in. Ik heb ondertussen de MacBook al een keer geherinstalleerd omdat ik de schijfpartities moest veranderen en dat ging niet ivm FileVault. Ook nu is het probleem er nog dus het heeft niks met een corrupte installatie te maken.

Wie o wie weet hier een oplossing voor?
    Als er vragen zijn hoor ik het wel.

Bijdrager
    tarun

Waarom wil je de schijf unmounten? Gewoon laten staan.

Bijdrager
    MacKevin11

Ja zoals ik zeg. Als je dan iets wil opslaan, dan opent hij een venster waarin je een lokatie kan selecteren om op te slaan. In de background gaat hij dan dus ook die shares na. Dus dan loop je tegen het probleem aan zodra je iets opslaat, opent of verwijderd.

Bijdrager
    Wauters

Probeer eens in een temrinal

sudo killall smbd

na ontwaken van je macbook.

Bijdrager
    MacKevin11

Als dat werkt, dan vind ik het alsnog vervelend dat apple niks aan dit probleem doet. Ik zal t eens proberen.

Bijdrager
    MacKevin11

Even met een vriend over gehad. Die ervaart hetzelfde probleem. Hij doet daarom altijd ejectall in Alfred, waardoor alle schijven geunmount worden. Hij vergeet dit niet, want hij heeft ook een usb hdd aangesloten. Ik niet, dus ik vergeet dat zo nu en dan wel.

Bijdrager
    MacKevin11

Dus, niemand heeft een oplossing?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.