7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    FastMac

Setup vraag: online backup enVPN

Beste Mac-users! Ik heb een vraag omtrent het virtualiseren van een studio.

Ik zit in een pand met 4 ZZP’ers, ik zit er freelance en vaak ben ik de enige want de rest is weg en zelf ben ik ook vaak flexwerken.
    Dus iedereen behalve ik gaat via een cloud oplossing werken.

Ik ben de one man studio (concept, vormgeving, realisatie).
    Omdat ik alleen werk kan ik alles gewoon lokaal hebben staan. Is ook sneller ivm grote bestanden.

Ik werkte tot nu toe vanaf een server (MacMini 10.6 server) die werdt gebackupped via TimeMachine op een externe HD en deze server werd dagelijks op een 400GB tape weggeschreven en dagelijks meegenomen om een veilige externe backup te hebben. Ik had via VPN toegang tot die server zodat ik extern ook toegang heb in geval van nood.

De tape server gaat naar een datacenter in Groningen en ik heb geen dagelijkse externe backup meer. Maar ik heb dus wel een MacMini, een 1TB externe disk en een MacPro.

– Ik wil de MacPro koppelen aan de TimeMachine backup (1TB externe disk) om de lokale data veilig te hebben. De Mac Pro moet ook extern te benaderen zijn.

– Ik dacht er aan om de MacMini in te zetten als dagelijkse externe backup, dus op een andere locatie. Benaderbaar via ? FTP? VPN? voor als de bestanden terug moeten. Maar hoe? Kan ik er voor zorgen dat mijn MacPro automatisch elke dag in de avond een backup maakt naar de MacMini? En kan ik dan ook de MacMini benaderen (ik heb RemoteDesktop) om die te beheren?

Wie kan mij zeggen of dit kan en hoe je dit kan doen? Wie heeft er desnoods een andere (lees betere) oplossing?

Bijdrager
    Domtoren

Heb je gekeken naar online back-up oplossingen zoals Backblaze? Ik ben daar erg tevreden over, heb ongeveer 100GB aan data staan.

Met dit soort oplossingen duurt je initiële backup vrij lang maar die kun je bijvoorbeeld vrijdagmiddag starten, dan is dat maandagochtend echt wel af.

Daarna worden nieuwe bestanden continue gekopieerd.

Bijdrager
    polansky

Heb je al gekeken naar een Synology DS712+.
    Dat lijkt me zo lezende de eenvoudigste en snelste oplossing.
    Desnoods koop je er twee. Een voor kantoor en een die je thuis neerzet.

De twee NASsen kun je automatisch laten syncen.
    Indien je ook nog eens beschikt over een glasvezel aansluiting is dat een perfecte oplossing.

Bijdrager
    FastMac

@Polansky: Synology zat ik ook al aan te denken.

Maar goed, die MacMini Server heb ik al en kost me dus niets.
    Synlogy lijkt me dus pas een oplossing als ik met de Mini niets kan doen.
    Die investering doe ik liever niet natuurlijk. 2 X Syno’s + 2x 1TB kosten me al 1200 euro.

Glasvezel is niet aanwezig…

@Domtoren: 100Gb is echt te weinig. De server staat nu op 260GB inhoud. En dat zal nog wel lastig worden om dagelijks weg te stouwen. De snelste, goedkoopste maar meest vervelende methode is een externe HD meezeulen elke dag.

Thanks voor de reacties igg, appreci8 it!

Bijdrager
    FastMac

@Domtoren: ok, zie nu dat Backblaze unlimited storage heeft… best interessant! Ga ik uitpluizen! Snelheid is wel van belang maar “value for money” is dit zeker!

Bijdrager
    iep

Besef je wel dat het een Amerikaanse firma is die dan ook aan de Amerikaanse wetgeving dient te voldoen ongeacht waar ze de data neerzetten. Amerika heeft wetgeving die het toestaan dat zonder reden je data opgevraagd kan worden. Inmiddels loopt er in Nederland ook een uiterst zorgwekkend debat over het mogen tappen van internetverbindingen door de MIVD waarbij vrijwel niemand van de Tweede Kamer ook maar enigszins kritisch is.

Als je de Mac mini elders neerzet zou ik er in ieder geval een vpn of een ssh tunnel naar opzetten en dan over die beveiligde verbinding de backup laten lopen met backup software naar eigen keuze. Zoiets kun je trouwens ook opzetten met een NAS van bijv. Synology, Qnap, Thecus of zelfs Lacie. Zelfbouw kan natuurlijk ook maar dat wordt denk ik te gortig.

De lokale data is overigens zeer handig als je snel even wat terug wilt zetten omdat je per ongeluk iets hebt verwijderd/overschreven/verkeerd wijziging/etc. hebt gedaan. Die offsite backup zou ik eerder beschouwen als een echte backup. Bij diefstal of brand betekent dat je data wel veilig is itt die externe schijf die direct aan de computer hangt (in vaktermen DAS: Direct Attached Storage).

Bijdrager
    polansky

Begrijpelijk dat je de Mac Mini graag wil gebruiken.
    Anders staat hij maar te staan en je moet anders idd toch redelijk wat investeren.

Zelf heb ik een 1511+ hier op kantoor en een 1511+ thuis staan met een ziggo aansluiting van 120/10Mbs. Dat werkt al redelijk goed. Voordeel van glasvezel is dat het 100 up/down is en daarmee flink wat snelheidswinst boekt, vandaar de glasvezel oplossing.

Ik vind het handig omdat je geen ‘clouddienst’ nodig hebt en zelf alles onder controle houdt en toch redelijk zeker bent dat alles veilig is. De kans dat en je huis en je kantoor tegelijkertijd afbrand ofdat er tegelijkertijdd een inbraak plaats heeft is denk ik redelijk klein.

Indien dat wel zou gebeuren heb je waarschijnlijk flink ruzie met ene en gene.

Met de Synology is het 1 keer instellen en klaar. Ook kun je gewoon een VPN verbinding opzetten naar de server die je wil aanspreken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.