7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    justjao

Set-up gear freelance ontwerper/art director

Na 15 jaar als ontwerper/art-director bij verschillende bureau’s te hebben gewerkt, ben ik me aan het oriënteren op een carrière als freelancer. Daarbij ben ik me ook aan het oriënteren op de benodigde hardware. Ik heb veel gewerkt met iMac’s, altijd in combinatie met een wacom tablet. Niets over te klagen. Goeie basic set-up. Echter met het oog op mobiliteit denk ik aan een MacBook Pro met externe monitor. Aan de andere kant: dat loopt wel weer stevig in de papieren.

Zijn er mede freelancers met ervaring in dit vraagstuk? Uiteraard zijn van niet-freelancers ook alle tips welkom!

Bijdrager
    olbo

Je hebt al aardig je eigen vraag beantwoord. Verder..

• kleurenwaaiers/kleurboeken zijn altijd handig.
    • Externe schijf / USB stick voor backup.
    • Een printer is wel handig om ontwerpjes(printjes) mee te nemen naar een klant. Geprint is toch anders dan op scherm.
    • Een eigen website (portfolio ect)

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  olbo.

Bijdrager
    pruus

Ik kan nog een paar dingen toevoegen:
    -kalibreer al jouw monitor(en) en printer(s); spider.
    -printer voor A2 formaat ivm modellen maken
    -Vraag bij de verschillende drukkers ook monsterboeken op met papiersoorten. Daar bespaar je heel veel trammelant mee.
    -Een eigen Wetransfer Plus account
    -Online storage
    -timemachine voor de belangrijke Back-up
    Veel inspiratie

Bijdrager
    Humain

– Skip de spyder, ga voor een colormunki, consistenter en ook niet duur.
    – BACKUP!!!!! on site en off site!!!!!!
    – Eventueel een Wacom Cintiq?
    – Goede ergonomische stoel
    – Zakelijke verzekeringen betreft WA Als je naar klanten toe gaat
    – Ongevallen voor als je je werk niet meer kan doen door een gebroken arm/rug/nek
    – Boekhouder

Bijdrager
    justjao

Dank allen! Mijn budget is ongeveer €2500. Als het lukt, wil ik daar een macbookpro, beeldscherm, toetsenbord, muis en wacom van aanschaffen. Dat wordt dus slim inkopen… Eerste besparingsidee: een refurbished macbook. Ik hoef niet per sé het nieuwste van het nieuwste. Daarnaast geeft Leapp 12 maanden garantie. Iemand ervaringen met refurbished macs?

Bijdrager
    Shmoo

Dat is een aardig krap budget als ik zo vrij mag zijn..

Leap is veel te duur. Als je niet perse een nieuwe MacBook Pro wilt hebben kun je beter zelf online gaan zoeken en ‘geen’ garantie voor lief nemen of een model kopen dat een jaartje oud is waar nog garantie op zit.

Wacom advies,
    Koop op Marktplaats een Wacom Intuos Pro (medium) deze worden op dit moment voldoende aangeboden voor ongeveer 165 tot 200,- normaal kosten deze modellen minstens 289 tot 350,-.
    Canon heeft namelijk een actie waar je zo’n ding cadeau krijgt bij de aankoop van een professionele camera alleen verkopen al die fotografen hun Wacom omdat ze er niet mee gaan werken. Ik heb de mijne gisteren verkocht.

Bijdrager
    justjao

Ik kom er inderdaad meer en meer achter dat een macbookpro wat te hoog gegrepen is. Ik heb nog een Macbookpro late 2009 die ik recent heb voorzien van extra ram en een SSD harde schijf. Die gaat dus nog wel even mee. Mocht ik een keer buitenshuis moeten werken, is dat dus niet zo’n probleem. Mobiliteit is dus niet superbelangrijk. En inderdaad, wat is dat leapp idioot duur! Computers van 5 jaar oud €400 goedkoper dan de nieuwprijs. Belachelijk!

Ik ben nu aan het kijken naar een iMac of een Mac Mini. Waarbij de zwaarste Mac Mini met een losse 27″ monitor bijna €500 goedkoper is dan een 27″ iMac. Echter is me verteld dat de iMac een veel betere grafische kaart heeft én uitgebreid kan worden naar 32GB RAM. Dat is nu misschien nog een beetje overdreven, maar is over een aantal jaar wel wenselijk denk ik. Iemand daar advies over?

Wat betreft de marktplaatsaankoop: ik kan niet bij een particulier kopen. Ik kan de BTW namelijk aftrekken straks.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.