7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    joriss

Servers met dezelfde naam

Best OMT-ers,

Een latertje op de avond, maar ik moest het even kwijt. Ik heb onze computers in huis in het netwerk gekoppeld aan mijn Mac. Dat heb ik gedaan door smb://[ip-adres]. Heel gemakkelijk en het werkt erg goed. Alleen heet de zogenaamde server binnen twee verschillende ip-adressen (2 PC’s) allebei ”Users”. (Users staat voor de map die ik voor delen heb geselecteerd.) Nu kan ik met Command+K handmatig verbinden, maar ik wil dat ze met het opstarten al verbinden. Dus ben ik naar Systeemvoorkeuren>Accounts>Inloggen gegaan en de servers er in gesleept. Maar krijg ik altijd één van de twee er niet in gesleept (ze zijn allebei verbonden). Dus ik denk dat dat niet kan omdat ze alle twee ”Users” heten. Dus hoe kan ik de naam van één van de servers veranderen zodat ik ze allebei kan selecteren maar wel dezelfde onderdelen blijven gedeeld?

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest.
    Alvast bedankt,

Joris

Bijdrager
    johnkeates

Je kan shares met dezelfde naam wel 2x in de lijst hebben dacht ik, maar dan moeten ze wel op een ander adres bestaan.

Bijdrager
    Little Idiot

Dit heeft volgens mij niks met servers te maken. Je maakt alleen verbinding met de PC’s. Jij kan niks veranderen; de PC’s of de gedeelde mappen moeten een verschillende naam hebben. die zie je dan vanzelf verschijnen in de balk links onder gedeeld. Zo’n mooie PC met een bluesceen :slant: Om toegang te krijgen moet je verbinden, bijvoorbeeld met smb. Je moet in de PC’s gaan rommelen.
    Hoe ziet je netwerk er uit? Via een airport extreme/router/switch/draadloos?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De makkelijkste oplossing, en eentje die voor minder verwarring gaat zorgen, lijkt mij inderdaad om de naam van de gedeelde mappen te veranderen op de computers waarop die staan. Je hoeft als ik het goed heb niet eens de echte naam van de map te veranderen — je kunt in het venster waarin je instelt dat de map gedeeld is, een naam opgeven waaronder hij zichtbaar is voor andere gebruikers.

Bijdrager
    joriss
    Jakko op 02 april 2011

De makkelijkste oplossing, en eentje die voor minder verwarring gaat zorgen, lijkt mij inderdaad om de naam van de gedeelde mappen te veranderen op de computers waarop die staan. Je hoeft als ik het goed heb niet eens de echte naam van de map te veranderen — je kunt in het venster waarin je instelt dat de map gedeeld is, een naam opgeven waaronder hij zichtbaar is voor andere gebruikers.

Oh, simpel! Het is gelukt, inderdaad, bij delen de naam van de share wijzigen. Ik heb de PC’s nu niet eens via ip-adres benadert, maar via smb://[computernaam]! Dat ziet er nog mooier uit! Thanks iedereen

Bijdrager
    joriss

Ik vroeg me af, moet een computer per se aangesloten op dit netwerk om de gedeelde map te kunnen zien? Er staan namelijk geen wachtwoorden op die mappen (lezen/schrijven voor iedereen), kan iedereen (die mijn ip adres weet) deze gedeelde map zien? Ik maak me hier toch wel zorgen over.

Bijdrager
    johnkeates

Gezien je niveau van kennis hoef je je nergens druk over te maken. Ik denk niet dat je je NAT-tabel hebt aangepast om AFPoverTCP mogelijk te maken via je WAN link. Plus je hebt natuurlijk ook altijd nog dat AFP gecodeerd is.

Als je SMB gebruikt kan je het niet eens verkeerd doen, gezien je een particuliere verbinding hebt zijn de poorten geblokkeerd dus is er geen NAT redirection van/naar je WAN link mogelijk.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.