10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Gitte65

"Serveridentiteit niet gecontroleerd" – probleem op iPad

Sinds een paar dagen krijg ik van 1 mail-account tot vervelens toe keer de melding:

“Serveridentiteit niet gecontroleerd
    De identiteit van “mail.naam.nl” kan niet worden gecontroleerd door Mail.”

En dan heb ik als opties: “Details” of “Annuleer”

Maakt niet uit welke ik kies, de meldingen blijven doorgaan, zelf als ik mail helemaal sluit…

Ik kreeg op mijn iMac en iPhone ook vergelijkbare meldingen, maar daar had ik nog de keuze “negeer” oid…

Als ik bij details kijk dan lijkt het er op dat het probleem is dat het certificaat is verlopen?

*.webreus.nl
    Vertrekt door COMODO RSA Domain Validation Secure Ser….. (rest valt buiten het beeld)
    Niet vertrouwd (in rood)
    Verloopt 28-10-18 01:59:59

Iemand enig idee wat ik hier zelf nog wat aan kan doen? Of is dit een probleem van Webreus?

• Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door  Gitte65.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door  Gitte65.

Bijdrager
    piebas

Uit de info die jij geeft maak ik op dat jij de mail hebt ingesteld via een versleutelde verbinding.
    Het certificaat wat hiervoor gebruikt wordt is een z.g. wildcard certificaat van webreus.
    Daarom krijg je een foutmelding op de servernaam mail.naam.nl deze staat niet op het certificaat.
    Om dit op te lossen zul je als servernaam de naam van de server van webreus moeten gebruiken, waarschijnlijk imap.webreus.nl of pop.webreus.nl.
    Deze info kun je vinden bij webreus.

Bijdrager
    DennisX

Die kreeg ik ook ineens eergisteren of zo.
    Heb op mijn iPhone bij Instellingen > Accounts en Wachtwoorden > “je mail account” > Geavanceerd > Gebruik ssl uitgezet.

En geen pop up meer

Bijdrager
    Gitte65

@piebas Wildcard certificaat??? Daar had ik nog nooit van gehoord! Maar weer wat geleerd ;-).
    Ik ben wat huiverig om nu dingen in mijn instellingen te gaan veranderen aangezien alles tot ongeveer eergisteren probleemloos werkte en ik geen updates oid heb uitgevoerd, dus in principe zou het dan niet aan mijn instellingen kunnen liggen, lijkt mij.

Ik heb wel even mijn iPhone instellingen vergeleken met die van de iPad en daar valt me op dat bij de iPad bij ‘Inkomend-instellingen – Gebruik SSL’ is ingeschakeld, op mijn iPhone is dat uitgeschakeld.
    Het lukt me alleen niet om dat SSL op de iPad uit te schakelen, dan blijft dat ‘radertje’ maar draaien… na 10 min wachten heb ik het opgegeven.

Ik heb Webreus ondertussen maar een mail gestuurd, kijken of zij het recht kunnen breien?

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door  Gitte65.

Bijdrager
    Gitte65

@dennisx Jij kreeg dus ook die melding op je iPhone! Is Webreus ook jouw webhoster dan?
    Zoals ik hierboven al heb uitgelegd, lukt het met niet om op de iPad SSL uit te schakelen. Op de iPhone is dat wel goed gegaan.

Bijdrager
    DennisX

Ja ik heb ook webreus

Bijdrager
    piebas

@gitte65 Webreus kan dat niet voor je oplossen, ze kunnen maar 1 certificaat gebruiken op een server. Dus ze kunnen niet ook een certificaat voor jouw domein op de server gebruiken.
    Je zult dus de instellingen moeten aanpassen of ssl uitzetten.

Bijdrager
    Shmoo

Volgens mij worden hier twee dingen door elkaar gehaald.

Als persoon A een domeinnaam voor zijn bedrijf bij WebReus heeft + https certificaat op die verbing dan wordt dat certificaat volgens mij alleen gebruikt voor het verkeer naar de site. Niet voor het email verkeer.

Al het mailverkeer komt volgens mij namelijk bij dit soort providers op één centrale plek binnen of gaat naar buiten. Die verbinding heeft een compleet eigen certificaat /verbinding. Dat zou anders van de gekke zijn. Dat je webhosting neemt via http (standaard) en dat je op zo’n moment niet je mailtjes zou kunnen versturen over een beveiligde verbinding.

A heeft dus niets met B te maken. Als jij in mail steeds die foutmelding krijgt dan is dit omdat de mailserver van WebReus niet stabiel is, daar kun jij helemaal niets aan doen. Ja een betere dienst nemen natuurlijk maar verder heb je geen opties, als je bij WebReus zit dan zit je daar niet omdat je voor kwaliteit kiest.

Bijdrager
    piebas

Dus moet je bij als mailserver de naam gebruiken waarvoor een certificaat voor is uitgegeven.
    Webreus in dit geval.
    Dan zal je geen errors meer krijgen.

Bijdrager
    Gitte65

Bedankt voor jullie reacties en Shmoo voor de sneer, dat had je echt niet hoeven doen ;-).

Ik heb van Webreus de volgende reactie gehad:

Het certificaat is verlengd, sommige mailprogramma’s geven daar een melding over. Het certificaat moet opnieuw worden geaccepteerd.

De SSL-beveiligingsmelding komt door het gebruik van de servernaam smtp/imap/pop3 op uw domeinnaam.
    Het certificaat van WebReus is ingericht op onze domeinnaam (webreus.nl).
    Omdat dit niet overeenkomt, geeft uw mail-programma daar een melding over.

Om de ssl-certificaat foutmelding te voorkomen zijn er 2 mogelijkheden:

1. U kunt het certificaat simpelweg accepteren, afhankelijk van uw mailprogramma gaat dit via de optie Meer Details of Meer info over het certificaat.
    2. U wijzigt de servernaam voor inkomende en/of uitgaande mailserver naar: ……….*webreus.nl (ipv bijvoorbeeld smtp.uwdomeinnaam.nl)

Met de 2e optie koppelt u het account aan de Plesk-servernaam van WebReus. Deze matcht normaal dan wel met het certificaat en slaagt de verbinding zonder SSL-waarschuwing.

=======================

Voor de 1e optie;

==MAC MAIL==
    Oplossing:
    Klik op Toon certificaat.
    Selecteer of zet een vinkje bij ‘*.webreus.nl’ altijd vertrouwen bij verbinding met ” (zie evt. de rode pijl) en klik op Ga door. Wanneer je het e-mailprogramma afsluit en weer start zal de melding niet meer zichtbaar zijn.

==Iphone==
    Oplossing:
    Klik op de knop Details, je krijgt nu een nieuw venster te zien.
    Klik rechtsbovenin het scherm op Vertrouw. Je krijgt vervolgens geen SSL melding meer wanneer je het mailprogramma start.

==Outlook==
    Oplossing:
    Als je klikt op Certificaat weergeven dan krijg je het certificaat te zien en zie je dat het certificaat is gekoppeld aan *.webreus.nl.
    Je kunt op Ok, gevolgd door Ja klikken waarna je de melding niet meer te zien krijgt.

=====================

Voor de 2e optie kunt u naar de Account instellingen van uw mailprogramma gaat.

* ik wist niet of het verstandig was om die info openbaar te maken, dus heb dat even weggehaald.

Op mijn iPhone en iMac kon ik inderdaad kiezen voor vertrouwen van het certificaat, maar op de iPad heb ik die keuze er niet… dus moet ik daar nog wat veranderen aan mijn instellingen. Zolang SSL maar even uitgeschakeld om die melding niet elke keer te krijgen.
    Dat vind ik wel raar want zowel op iPad als iPhone werk ik met hetzelfde IOS, versie 10.3.3.
    Maar goed, probleem is op te lossen, dat is dus goed om te weten!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.