30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:

Bijdrager
    apple-man

Servercapaciteit onemorething bij drukte.

Ik wil eventjes iets melden. Julie moeten mij niet verkeerd begrijpen onemorething is een geweldig forum mijn favoriete Nederlandstalige apple forum. Maar wat mij de laatste tijd opvalt is dat iedere keer als er iets nieuws word uitgebracht van apple dus bij grote drukte het forum de drukte gewoon niet aan kan. Kan er niets gedaan worden aan de Servercapaciteit. Ook nu nog vind ik het forum best traag en dat vind ik best jammer aangezien ik graag op Julie forum kom.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door  apple-man.

Bijdrager
    KarelWillem

De hele website is al jaren niet vooruit te trappen.

Dus nee… daar kan niets aan gedaan worden.

Of eigenlijk; het interesseert ze geen ruk en daar gaat niets aan gedaan worden.

Moderator
    Night

Zie ook: https://www.onemorething.nl/community/topic/url-error-1015/#post-3300610

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Is ook mijn ervaring. OMT is ondanks verschillende beheerders c.q. update’s nooit een snelle site geweest. Zeker niet als je dat vergelijkt met internationale sites die nog veel meer bezoekers.

En als je dan onderaan op “Contact” klikt (dat contact is er dus eigenlijk niet) zie je al snel dat de “organisatie” past op een bierviltje…

Moderator
    Night

OMT was altijd al een ‘hobby site’. De overname door WPK zou het op een hoger plan hebben kunnen tillen. Maar met slechts 1 FTE (die ook nog eens vertrekt) klinkt het me logisch dat de ‘prioriteit’ ook terug te vinden is in de server capaciteit.

Bijdrager
    apple-man

<p class=”cite”>Night op 11 september 2019 om 18:37</p>
    OMT was altijd al een ‘hobby site’. De overname door WPK zou het op een hoger plan hebben kunnen tillen. Maar met slechts 1 FTE (die ook nog eens vertrekt) klinkt het me logisch dat de ‘prioriteit’ ook terug te vinden is in de server capaciteit.

Als ik dit hier allemaal zo lees hier ziet de toekomst er niet echt veel belovend uit voor onemorething. Zeker als de bewering van Karelwillem klopt dat het de beheerders geen ruk interesseert dat de site niet vooruit te trappen is. vind het echt triest dat ze zo een goede site zo slecht onderhouden word op het gebied van server Technische ondersteuning. Vind dit echt wel jammer aangezien ik het een zeer fraai site vind zo niet de beste apple site van de Benelux.

Bijdrager
    Shmoo

Grappig dat er nog mensen bestaan die denken dat OMT servercapaciteit heeft. 😂

En nu Jimmy de Front-end prutser is vertrokken (mag hopen weggestuurd) gaat Night het overnemen?

Moderator
    Night

Ohnee hoor… Als ik het moet doen dan wordt het nóg erger, vrees ik. Nee, ik observeer en geef slechts m’n bevindingen door.

Bijdrager
    Shmoo

Beter…. Ik neem aan nu OMT onderdeel van TMG is, dat ze binnen TMG nog ergens iemand met verstand van zaken vandaan kunnen toveren die OMT een upgrade heeft.  Dat lijkt mij niet de meest spannende opdracht voor iemand die weet wat hij doet. Wel zullen ze dan waarschijnlijk het forum afsluiten want dat levert geen inkomsten op. De speelgoedverhaaltjes op de voorpagina, daar kun je nog iets meer qua inkomsten.

Bijdrager
    computer space

Momenteel (paar dagen na de drukte van de keynote) is de site nog steeds erg buggy. Moet vaak 2x herladen voordat een pagina werkt, daarvoor krijg ik dan servererrors.

Bijdrager
    Shmoo

Dat is toch echt een client probleem. Iets bij jou op de computer/device die dat veroorzaakt. Uitloggen/cookies verwijderen en opnieuw inloggen zal dat probleem doen oplossen.

Als de site/server een probleem zou hebben dan krijg je of helemaal geen errors of errors in de 500 regio.

Bijdrager
    apple-man

<p class=”cite”>Shmoo op 13 september 2019 om 14:26</p>
    Dat is toch echt een client probleem. Iets bij jou op de computer/device die dat veroorzaakt. Uitloggen/cookies verwijderen en opnieuw inloggen zal dat probleem doen oplossen.

Als de site/server een probleem zou hebben dan krijg je of helemaal geen errors of errors in de 500 regio.

jij bent wel zeker van je zaak dat het probleem van computer space aan zijn computer ligt. Dat jij dat beweerd wil nog niet zeggen dat dit ook zo is. Aangezien de ene computer de andere niet is. Dat gezegd hebbende is het inderdaad wel verstandig om zo nu en dan eens cookies te verwijderen dat doe ik ook vaker. Of om zo nu en dan je internet Geschiedenis te wissen. Of zijn probleem dan is opgelost dat zal straks moeten blijken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door  apple-man.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Toch is de kans dat de oorzaak aan de kant van computer space zit vrij groot. Anderen (ook jij zo te zien) hebben er geen last van want anders waren er wel vergelijkbare reacties gekomen. Zo had ik laatst een erg vreemd probleem dat zich alleen bij OMT voordeed. De zwarte menubalk boven aan de page waar dus o.a. geklikt kan worden op “forum” etc. begon plotseling mee te lopen met de schuifregelaar. Dus als ik aan het scrollen was stond deze dus steeds ergens de tekst af te dekken. Nu denk je bij zo iets natuurlijk eerst aan je browser maar omdat herstarten van de browser (Firefox) of cookies verwijderen niet hielp zat de oorzaak kennelijk dieper. Nadat ik echter de Mac opgestart had vanwege een andere reden was dit gelijk opgelost.

M.a.w: Een probleem met dus één site kan systeem gerelateerd zijn en niet perse als oorzaak de browser hebben. Dat is wel iets waar je niet zo gauw aan zal denken.

Bijdrager
    Shmoo

Client (Browser: Safari, Firefox, Chrome) niet zijn computer.

Dit soort dingen zijn heel simpel te testen. Als zoiets nogmaals voorkomt dan kun je gewoon kijken naar de statuscode.

Als het aan de server zou liggen dan krijg je een code in de range van 500. Ligt het aan de client, dan zit je in de 400 range. De 200 range is helemaal disco. 👍

Het verschil is wel dat als je een 500 of 400 range foutmelding krijgt dan komt deze altijd zichtbaar in beeld te staan. Denk aan 404 pagina niet gevonden. Of 503 geen server gevonden. Dat zijn foutmeldingen die zo algemeen zijn dat ze ingebakken zitten en je ze al handmatig moet gaan deactiveren om ze niet te tonen.

https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/HTTP/Status

Ik begrijp best dat OMT een broedplaats is voor domheid op een stokje maar zo nu en dan zijn er echt wel mensen die een beetje verstand van bepaalde zaken hebben.

Bijdrager
    apple-man

<p class=”cite”>Shmoo op 14 september 2019 om 12:59</p>
    Client (Browser: Safari, Firefox, Chrome) niet zijn computer.

Dit soort dingen zijn heel simpel te testen. Als zoiets nogmaals voorkomt dan kun je gewoon kijken naar de statuscode.

Als het aan de server zou liggen dan krijg je een code in de range van 500. Ligt het aan de client, dan zit je in de 400 range. De 200 range is helemaal disco. 👍

Het verschil is wel dat als je een 500 of 400 range foutmelding krijgt dan komt deze altijd zichtbaar in beeld te staan. Denk aan 404 pagina niet gevonden. Of 503 geen server gevonden. Dat zijn foutmeldingen die zo algemeen zijn dat ze ingebakken zitten en je ze al handmatig moet gaan deactiveren om ze niet te tonen.

https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/HTTP/Status

Ik begrijp best dat OMT een broedplaats is voor domheid op een stokje maar zo nu en dan zijn er echt wel mensen die een beetje verstand van bepaalde zaken hebben.

Als OMT volgens jou menig een broedplaats is voor domheid. Komt het in mijn ogen een beetje over of de gemiddelde OMT gebruikers dom zijn. Op ieder forum heb je er wel mensen tussen zitten die domme opmerkingen maken en niet slim overkomen. Maar omdan meteen te beweren dat Omt een broedplaats is voor domheid op een stokje vind ik overdreven. Ik weet veel van computers maar ik weet ook niet alles al doende leert men is mijn gezegde. Maar ik heb wel de indruk dat mensen met OMT meer problemen ervaren als met andere sites. Dus ik vraag mij af of OMT als site wel goed gebouwd is. Ik heb daar persoonlijk zo mijn twijfels over. Een slordig gebouwde site kan namelijk tot Client  problemen lijden met Safari, Firefox, Chrome enz. Ik heb ooit het probleem gehad dat ik op een bepaalde site geen foto’s kon openen. Als ik op een foto deed klikken kreeg ik een blank venster in zowel safari als Firefox en Chrome. Toen ik een kennis die goed is in programmeren die site liet nakijken. Zag hij meteen dat deze vol programmeerfouten zat

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door  apple-man.

Bijdrager
    koen

Klopt helemaal, deze website hangt aan elkaar met pleisters en duct tape.

Bijdrager
    Shmoo

Toen ik een kennis die goed is in programmeren die site liet nakijken. Zag hij meteen dat deze vol programmeerfouten zat

Elke developer die andermans code controleert zal dingen zien die hij zelf veel beter had gedaan. Dat is de wet van de slager die geen dieren sloopt maar wel messen slijpt. 🙂

Als OMT volgens jou menig een broedplaats is voor domheid. Komt het in mijn ogen een beetje over of de gemiddelde OMT gebruikers dom zijn.

Laten we het zo stellen. Ik denk dat we met een bepaalde zekerheid wel kunnen vaststellen dat niemand op OMT binnenkort een atoomkern gaat lopen splitten.

Los daarvan wil ik er aan toevoegen (voordat mensen straks in paniek raken), dat er niets mis is met een vraag stellen omtrent iets dat je niet begrijpt. Dat heeft niets te maken met domheid.

Moderator
    Night

Los daarvan wil ik er aan toevoegen (voordat mensen straks in paniek raken), dat er niets mis is met een vraag stellen omtrent iets dat je niet begrijpt. Dat heeft niets te maken met domheid.

JUIST!

Bijdrager
    apple-man

<p class=”cite”>Shmoo op 14 september 2019 om 17:52</p>

Toen ik een kennis die goed is in programmeren die site liet nakijken. Zag hij meteen dat deze vol programmeerfouten zat

Elke developer die andermans code controleert zal dingen zien die hij zelf veel beter had gedaan. Dat is de wet van de slager die geen dieren sloopt maar wel messen slijpt. 🙂

Als OMT volgens jou menig een broedplaats is voor domheid. Komt het in mijn ogen een beetje over of de gemiddelde OMT gebruikers dom zijn.

Laten we het zo stellen. Ik denk dat we met een bepaalde zekerheid wel kunnen vaststellen dat niemand op OMT binnenkort een atoomkern gaat lopen splitten.

laten we dan maar hopen dat er snel een slim iemand zal opstaan met goede kennis van zaken. Die hier op OMT eens goed orde op zaken gaat stellen.  De mensen die OMT gemaakt hebben tot wat het nu is hadden nooit hun handen er vanaf morgen trekken. Er had namelijk zo veel meer in OMT kunnen zitten echt een gemiste kans.

Bijdrager
    koen

Hoop maar van niet. Hoe hard we hier ook roepen, er wordt gewoon helemaal niets aan gedaan. Zelfs mensen met kennis van zaken die goede tips geven worden compleet genegeerd.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door  koen.

Moderator
    Night

laten we dan maar hopen dat er snel een slim iemand zal opstaan met goede kennis van zaken. Die hier op OMT eens goed orde op zaken gaat stellen.  De mensen die OMT gemaakt hebben tot wat het nu is hadden nooit hun handen er vanaf morgen trekken. Er had namelijk zo veel meer in OMT kunnen zitten echt een gemiste kans.

Zover ik begrepen heb zijn engineers altijd welkom. Dus wil je in Amsterdam aan het werk, grijp je kans, zou ik zeggen 😉

Bijdrager
    apple-man

<p class=”cite”>Night op 15 september 2019 om 11:14</p>

Zover ik begrepen heb zijn engineers altijd welkom. Dus wil je in Amsterdam aan het werk, grijp je kans, zou ik zeggen 😉

Het Probleem is dat de eigenaren van omt niet bepaald de ambitie hebben om er een goede site van te maken. Dus het is maar de vraag of er überhaupt engineers/Ict’ers gevonden die voor zo een club willen werken. Laat staan of ze er wel voor betaald krijgen waar ik zo mijn twijfels over heb. Als de eigenaren van omt er zelf nog niet eens achterstaan word dat heel erg moelijk. Tegenwoordig is het heel moeilijk om betaalbare Ict’ers te vinden.

• Deze reactie is gewijzigd 6 dagen, 21 uur geleden door  apple-man.

Bijdrager
    apple-man

Het is nu all een week geleden dat apple de iPhone 11 heeft aangekondigd. En ik begrijp heel goed dat het hierdoor een stuk drukker was op OMT dan normaal. Maar we zijn nu onderhand een week verder en nog steeds werkt OMT niet naar behoren. Het duurt bij bij meer dan 10 seconden voor dat de site is geladen ook het versturen van reacties gaat zeer traag het is gewoon stroeve traag boel. Daarbij begin mij onderhand af te hoe lang onemorething het nog vol weet te houden niet lang meer ben in bang als het zo door gaat. Het is niets anders meer dan een slappe verzamelplek van apple nieuws wat elders ook te vinden is met een forum wat ook niet meer is wat het geweest is.

Bijdrager
    koen

Het is inderdaad enorm traag op het moment.

Bijdrager
    KarelWillem

<p class=”cite”>apple-man op 19 september 2019 om 21:16</p>
    …Daarbij begin mij onderhand af te hoe lang onemorething het nog vol weet te houden niet lang meer ben in bang als het zo door gaat. …

Lees je zinnen nog eens na?

Maar die traagheid is toch al een paar jaar aan de gang? Ik merk niet veel verschil eigenlijk.

Bijdrager
    Shmoo

Niet snel en traag zijn twee verschillende dingen. Gisteren waren er momentjes op de dag dat het echt dramatisch was met laden, vooral toen koen hierboven reageerde.

Als je precies op zo’n moment OMT bezoekt dan denk je misschien fuck, wat is dit. Als je verder nooit op OMT komt of eenmalig per dag en alleen op dat moment dan denk je heel snel dat het constant zo waardeloos is. Dat is niet het geval. OMT is nooit snel geweest maar gewoon een degelijke middenmoot is het wel qua snelheid.

Ik denk ook niet dat de traagheid iets te maken heeft met veel bezoekers of wat dan ook, want traagheid van een server die zijn capaciteit niet aankan voelt heel anders dan traagheid van een server die gewoon een storing heeft of iets anders aan het doen is. Als traagheid, vier minuten hier, drie minuten daar is dan heeft dat niets te maken met veel bezoekers. Dan is het veel aannemelijker dat het een storing is geweest of server die met andere dingen bezig was dan de OMT site hosten. Een server die zijn volume niet aankan voelt heel anders, dat wordt linear stroperig tot het einde… en steeds langer, en trager.

Bijdrager
    KarelWillem

OMT is nooit snel geweest maar gewoon een degelijke middenmoot is het wel qua snelheid.

Dat meen je serieus??! Lol. .:)

Bijdrager
    apple-man

<p class=”cite”>Shmoo op 20 september 2019 om 11:16</p>
    Niet snel en traag zijn twee verschillende dingen. Gisteren waren er momentjes op de dag dat het echt dramatisch was met laden, vooral toen koen hierboven reageerde.

Als je precies op zo’n moment OMT bezoekt dan denk je misschien fuck, wat is dit. Als je verder nooit op OMT komt of eenmalig per dag en alleen op dat moment dan denk je heel snel dat het constant zo waardeloos is. Dat is niet het geval. OMT is nooit snel geweest maar gewoon een degelijke middenmoot is het wel qua snelheid.

Ik denk ook niet dat de traagheid iets te maken heeft met veel bezoekers of wat dan ook, want traagheid van een server die zijn capaciteit niet aankan voelt heel anders dan traagheid van een server die gewoon een storing heeft of iets anders aan het doen is. Als traagheid, vier minuten hier, drie minuten daar is dan heeft dat niets te maken met veel bezoekers. Dan is het veel aannemelijker dat het een storing is geweest of server die met andere dingen bezig was dan de OMT site hosten. Een server die zijn volume niet aankan voelt heel anders, dat wordt linear stroperig tot het einde… en steeds langer, en trager.

Dus jij noemend OMT een degelijke middenmoot qua snelheid. sorry hoor maar mag ik hier eens hard om lachen.  De gemiddelde internet sites in Nederland zijn echt wel beter dan dit hoor. Als dit echt een degelijke middenmoot is qua snelheid dan zou het halve internet traag zijn wat zeker niet het geval is.

Moderator
    Night

We gebruiken WordPress op een manier waar het eigenlijk niet voor bedoeld is. En dat gaat inderdaad ten koste van de snelheid, ondanks dat de servers snel genoeg zijn. Maar daar komt in de toekomst verandering in. Alleen het tijdplan is door alle personeelsverschuivingen en overnames behoorlijk naar de toekomst verschoven.

Bijdrager
    apple-man

Laten we hopen dat de werking en snelheid van OMT in de toekomst inderdaad verbeterd. Maar weet wel belofte maakt Schuld. En als ik mij niet vergis is Dit ons all eenheldentijd geleden al meer dan eens belooft. Dus je kunt dan ook wel begrijpen dat mensen er op een gegeven moment geen vertrouwen meer in hebben als er constant van alles wordt belooft wat niet waar word gemaakt. Maar ik begrijp van de andere kant ook wel dat het door personeelsverschuivingen er niet makkelijker op word om aanpassingen te doen aan de servers zodat alles beter gaat draaien. Dus het is afwachten op de beloofde verbeteringen er is dus nog hoop voor OMT laten we het daar maar ophouden. Maar onthoud wel wat je hier hebt belooft.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.