5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    chrisis

Server raad gevraagd

Ik ben op zoek naar een eenvoudige goedkope oplossing om 3 computers (macs natuurlijk) op een netwerk te zetten. Het liefst wil ik een server hebben waar ons materiaal op staat en waar iedereen bij kan, maar de noodoplossing zou een verbinding zijn (ethernet of firewire?) tussen die computers met aan een van de computers een externe harde schijf.

Bijdrager
    aerosoul

gewoon ’n ouwe mac/windows bak ergens in een hoek knallen, paar grote schijven erin hangen, deze delen, op het netwerk aanslutien

en via :apple: K en dan de naam van de computer / IP adres connecten en daar zijn alle bestanden.

misschien kan je het zelfs wel automatisch op laten starten.

Bijdrager
    lemoentje

ik heb een Windows (2003) bak staan, en inderdaad wat file shares aangemaakt. Werk ook met externe (USB) disks op de server. Gewoon via de finder beschikbaar (eerst mounten, kan ook automatisch inderdaad).

Had eerst een Pentium 800, dat voldoet voor filesharing prima! Ding heeft alleen de geest gegeven. Misschien is een wireless storage device ook wat voor je: Externe hard disk met WiFi, te configureren via een webinterface op ’t ding zelf. Ze zijn alleen nog wat aan de prijzige kant, maar lijkt mij een ideaal ding voor alleen wat opslag capaciteit op een centrale plaats. Er zitten trouwens ook USB aansluitingen op zo’n ding, met printserver, kun je ook je printer eraan koppelen (mits ondersteund door OSX uiteraard).

bijvoorbeeld:

http://www.iomega-europe.com/section?SID=1b4ab6a9da0a5bcb3c93f74a444bf618e4b:4720&secid=39286

Wel wat aan de prijzige kant, maar ze zijn er vast voor minder (én Mac ondersteuning). Ik denk niet dat je voor dat geld een server kan kopen (inclusief software en al het geneuzel wat erbij komt kijken).

Bijdrager
    computer space

Op een mac kun je gewoon bestandsdeling aanzetten inclusief de optie automatisch verbinden. Niet echt moeilijk. Via regelpaneel delen in te stellen.

Inactief
    Anoniem

Ik denk dat de goedkoopste Mac mini met een (of meerdere in RAID) grote FireWire schijven eraan voor jou ook een prima oplossing is.
    Gewoon via OS X de schijven delen, je hebt niet eens OS X Server nodig!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.