13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Gast
    Anoniem

server gehackt

Eén van onze servers is woensdag 05-07-06 aan het eind van de dag doelwit geworden van een hack. De betreffende hacker heeft zich toegang verschaft tot deze server en doelbewust alle bestanden en instellingen verwijderd. Kort gezegd betekent dit dat uw website nu offline is en deze niet meer door ons terug te zetten is. Dit komt omdat ook onze back-up is verwijderd. U krijgt van ons een nieuw account op een andere server.

Wij betreuren het ten zeerste dat dit heeft kunnen gebeuren. Het een en ander wordt door ons uitgezocht, echter beseffen wij dat u hieraan geen boodschap heeft.

Op dit moment zijn wij bezig om nieuwe accounts aan te maken op een nieuwe server, met daarop Plesk 8.0.1. Uw domeinnaam wordt aan dit account gekoppeld en u krijgt weer toegang tot Plesk. Om veiligheidsredenen zullen hier nieuwe wachtwoorden voor gegenereerd worden.

dsus.nl

———————————

Moet je na gaan op een linux server:( gelukkig had ik veel backups! Maar goed; wie haalt het in zijn hoofd om daar een kick uit te halen!? Hoe zit het als je een apple server heb is de opbouw veel anders? En ook als er straks intel servers zijn? Afijn daardoor zijn er wel 5 websites van me offline!

Dus als tip! Maak ALTIJD overal een backup van!

Bijdrager
    wilko

Een beetje hoster maakt ook externe backups. Ik neem tenminste aan dat het hier om een webhoster gaat.
    Lekker naar een andere gaan, zoiets hoort niet te gebeuren.

Bijdrager
    wout3r

Over backuppen gesproken (beetje offtopic) mijn pa heeft vandaag op zijn Windows computer een raar fenomeen meegemaakt -wat is er nou niet raar op een Windows ;)-.. Anyways, hij heeft een montage schijf van 600 GB die plotseling gecrasht is. Windows zegt dat ie ‘offline’ is, dat betekent dus dat ie naar de klote is en er 1 volle week werk naar de haaien is. Hij liep ook nu te schreeuwen dat ie nu ECHT overgaat op Mac.. Holadiee!
    Alleen nu vraag ik me wel af.. Had dit net zo hard kunnen gebeuren op mac?

Gast
    Anoniem

Ag ik heb zelf een backup. En het waren externe backups:( dus ze zijn druk in de weer geweest. De servers zijn van leaseweb en die is niet zo slecht na mijn weten.

@WOOPZ

ik heb ook meegemaakt dat door een lacie schijf een server van een bedrijf chrased! En datr was een mac. Ik ben nog steeds huivige voor externe schijven, maar ze zijn wel vedraait handig.

Bijdrager
    masuran

Of het nu een Linux, Mac, Unix, Windows, Solaris of wadibadadatakea server is… hacken kan toch.

Een Hacker houd zich dagen, weken, maandenlang bezig met het zoeken naar achterdeurtjes in software. Een Cracker maakt gebruik van gepubliceerde hacks om binnen te dringen in een server.

Ofwel
    Was de software op de server niet up to date. Foei voor je hosting!
    Of was de Cracker eveneens een Hacker, wat niet veel gebeurt. Hackers hebben meestel een hoog ethics gehalte en hun kick is het vinden van fouten in software.
    Of iemand bij je hosting heeft het gewoon serieus verknoeid:D

In ieder geval, het kan NIET dat je hosting alle backups kwijt is. Is dit wel het geval kijk dan maar uit naar een andere hosting. Zo’n knoeiers noem je bij naam en toenaam dat iedereen op het forum er zijn hosting vandaan haalt! Welke idioot heeft nu geen offsite backups? Of in ieder geval offline backups.

Bijdrager
    masuran
    ”iJunk”

Ag ik heb zelf een backup. En het waren externe backups:( dus ze zijn druk in de weer geweest. De servers zijn van leaseweb en die is niet zo slecht na mijn weten.

Wat bedoel je met externe backups? Externe schijven?

Zolang een backup vanaf de server te benaderen is blijven het gewoon knoeiers.

Voor je hosting:
    Mount enkel je backup schijven als je een backup maakt. Als je geen backups maakt unmount je de schijven en best verwijder je de schijven fysiek.
    Noem het geen backups als een cracker ze kan verwijderen!

Bijdrager
    XBL

Backups dienen altijd extern te gebeuren, liefst naar een ander datacenter. Ander land of zelfs continent, als je het helemaal goed wilt doen. De kracht van de natuur moet je immers ook niet onderschatten… hoewel dat in Nederland wel weer mee valt (maar in de VS zijn behoorlijk wat bedrijven in de shit geraakt na de ramp in New Orleans). Als je toch graag backups op de server houd (kan makkelijk zijn) neem dan bijvoorbeeld raid1 (preventie van harde schijf crashes) of unmount de harde schijf direct om geautomatiseerde hacks en script kiddies het wat moeilijker te maken.

Daarnaast gebeurd het regelmatig dat webhosters een lul verhaaltje ophangen omdat ze het zelf gewoon verpest hebben. Geen kennis van server onderhoud, geen backups en geen idee wat er allemaal met hun server kan gebeuren. Ik weet nu niet de naam van het bedrijf, dus kan niet direct zeggen of het een pruts bedrijf is of gewoon bad-luck; maar er zitten een hoop rotte appels in de hosting wereld!

@woopz: Een falende harde schijf komt regelmatig voor. Zeker bij, bijvoorbeeld video editting is een backup (opnieuw: raid1 is hier perfect voor) heel erg aan te raden. Niet alleen omdat er veel meer/moeilijker werk naar de vaantjes gaat dan bij een huis-tuin-en-keuken systeem, maar ook omdat de schijf veel intensiever wordt gebruikt (meer schrijf- en leesbewerkingen). De kans op een hardware probleem is dan groter. En ja, dat had net zo hard kunnen gebeuren op een Mac. De hardware verschilt immers niet zo heel erg.

Jochem

Bijdrager
    Pink Grapefruit
    ”woopz”

Over backuppen gesproken (beetje offtopic) mijn pa heeft vandaag op zijn Windows computer een raar fenomeen meegemaakt -wat is er nou niet raar op een Windows ;)-.. Anyways, hij heeft een montage schijf van 600 GB die plotseling gecrasht is. Windows zegt dat ie ‘offline’ is, dat betekent dus dat ie naar de klote is en er 1 volle week werk naar de haaien is. Hij liep ook nu te schreeuwen dat ie nu ECHT overgaat op Mac.. Holadiee!
    Alleen nu vraag ik me wel af.. Had dit net zo hard kunnen gebeuren op mac?

He, 600GB schijven bestaan niet… Mijn gevoel is, ook omdat je het hebt over ‘offline’ zijn dat het een RAID-volume is met 2x een 300GB schijf. Wellicht is de RAID dus beschadigd. Niet dat ik weet hoe je dat in Windows zou kunnen oplossen, maar misschien heb je wat aan de info. Het is ook erg onverstandig om een RAID-0 (want dat is het dan) te gebruiken aangezien de kans op verlies van data 2 keer zo groot is (want je hebt 2 schijven die worden behandeld als 1 grote schijf, 1 vd schijven stuk is data op beide schijven kwijt). Neem daarom altijd een 3e schijf erbij voor redundantie (RAID-5)… Dus 3x 300GB dan heb je 600GB ruimte en kan bij verlies bij 1 vd schijven de data worden hersteld van de informatie van de 3e 300GB schijf. Afijn, lekker offtopic… :mrgreen:

Gast
    Anoniem

Hostnaam staat erbij;) Ik heb nog nooit problemen gehad en ben altijd 99,9 % online geweest

Bijdrager
    wout3r

Het is inderdaad geen schijf vaan vol 600 GB maar 2x 300.

Nu we toch zo lekker offtopic bezig zijn (sorry mijn schuld).. Weet iemand een goed backup systeem hiervoor? Want films bestaan al gauw uit bestanden van 20 a 30 GB per stuk, dat is wel ff wat om zo maar even te backuppen lijkt me..

Bijdrager
    TRML

Het probleem met die LaCie schijven is dat er geen harddisk zijn van groter dan 400 GB en LaCie heeft dat opgelost door met meerdere schijven te werken. Dus een Bic-Disk van Lacie van b.v. 1,2 TB zijn gewoon 4 harddisks van 300 GB in RAID 0. Je hebt daarom ook 4 keer zoveel kans dat die schijf defect raakt (4 harddisks in een kastje) en dan is dus al je data weg omdat je data verdeeld staat over die 4 harddisks. Daarom is het nooit verstandig om zo’n LaCie als hoofd schijf te gebruiken. Wat je beter kan doen is een Echte RAID Hardwarematig gebruiken zoals b.v. XSERVE-RAID (is wel iets duurder) in RAID 5 geformateerd en zo’n LaCie Bic-Disk als backup schijf te gebruiken.:lol:

Bijdrager
    tijn22

Over backups gesproken, een van de sites die ik regelmatig bezoek geeft nu deze melding:

Domain Default page
    Door een probleem op de server is uw account gereset, u kunt uw bestanden opnieuw uploaden. Mocht u geen backup hebben dan kunt u met onze helpdesk contact opnemen.

Excuses voor het ongemak.

Ook lullig… http://www.tvtoekomst.nl/

Gast
    Anoniem

Er is een nieuwe server online!

Ja me hosting heeft altijd up-to-adte software ben net over op plesk 8.0! beetje vista/mac achtig.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.