5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    goosse

server als desktop machine gebruiken

Huidige situatie is dat wij in huis een linux machine hebben waar een tijdelijke versie van kerio connect op heeft gedraaid voor onze agenda’s en mail. Reden dat wij daar vanaf zijn gestapt is o.a. de backups die ik helaas niet helemaal vertrouw en nog wat andere andere redenen.

Nu wil ik voor in de woonkamer een mac mini gaan kopen maar wat ik zie is dat een mac mini server voor mij ongeveer 100 euro duurder is.
    Voordelen zijn volgens mij dat ik daar een mailserver op kan draaien met een caldav server en een adresboek
    uiteraard timemachine als backup

Vraag van mijn kant is als wij als familie de mac mini server gebruiken icm 2 iphone’s en 1 macbook pro kunnen wij de mac mini server dan tegelijkertijd als desktop gebruiken dus voor alle mensen hier in huis een eigen account creeren zodat ze kunnen inloggen op de machine en terwijl de mac mini als server fungeert ook kunnen emailen, internetten en eventueel een document printen etc…
    Oftewel de server tegelijkertijd als “gewone” desktop gebruiken????

Hier worden geen spelletjes of andere hele zware applicaties gebruikt, meeste zware is misschien iphoto…

Bijdrager
    buurvrouw

Als je kunt wachten tot de zomer, wacht dan tot osx lion uitkomt. Daar krijg je de server versie gratis bij in.
    Als je niet kunt wachten en het gaat alleen om een mailserver kun je eens kijken naar Mailserve van cutedgesystems.com
    Deze software kun je op een normale osx install draaien en kost bijna niets.

Bijdrager
    goosse

Ok bedankt maar waar mij het met name nu omgaat is de vraag of je een mac mini als server kunt gebruiken voor caldav en email en je adresboekserver terwijl je dezelfde mac mini gebruikt als desktop voor relatief eenvoudig gebruik als email en internetten

Bijdrager
    Maurits

Je kan prima emailen en surfen vanaf een machine die Mac OS X Server draait ipv. Mac OS X.
    Je kan ook diverse locale gebruikers hebben, die in de Finder op de machine inloggen.

Het grootste verschil is dat de server versie (eigenlijk) een vast IP adres moet hebben (en de interne DNS moet goed geconfigureerd zijn…) om allerlei diensten als web-, mail-, ical-, adresboekserver etc te laten werken.

Je moet dit natuurlijk niet doen op een server die door vele gebruikers tegelijk als server wordt benaderd, maar voor kleine (thuis) omgeving die jij omschrijft gaat het prima.

Het maken van een plan van IP adressen, (NAT) router instellingen, port forwarding en DNS is niet eenvoudig, maar is op diverse plaatsen hier wel besproken.

Het simpelste oplossing heb ik zelf draaien:
    -ik heb een dns naam voor het (vaste) ip adres van mijn router.
    – in de router staat mijn mini-server als ‘exposed host’ (fritzbox naam)
    – draai intern een DNS server die de dns naam van de router verwijst naar de (interne) mini-server

dus als je intern en extern op het web heeft de server dezelfde dns naam.
    werkt prima met de icalserver en mailserver die ik draai.

En altijd aan laten staan…:-)

Bijdrager
    goosse

merci dat wilde ik weten:)
    bedanklt

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.