9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    hifi

Server aankopen

Hello,

Momenteel hebben wij op een kantoor een Mac Mini staan die dienst doet als server voor Filemaker en OS X Server. Filemaker bracht onlangs een update uit met als gevolg dat er een aantal zaken in conflict zijn geraakt. Filemaker biedt hiervoor geen oplossing. Beiden willen ze poort 80 en 443 gebruiken en deze zijn niet aan te passen, ik kan wel met virtual hosts aan de slag maar zou beter de machine splitsen en er een tweede bijzetten.
    Zo krijgt elk apparaat zijn specifieke functie zonder dat er teveel moet gekloot worden.

Nu kies ik beter voor een Mac Pro (tweedehands weliswaar)? Of toch terug voor een Mac Mini? We zijn een klein bureau met een 15tal werknemers die allemaal netwerkaccounts hebben.

De huidige mac mini heeft 2 ssd schijven en 16gig ram (was oorspronkelijk enkel filemaker server met een intranet voor een kleine 800 personen). Deze zou ik dus ook houden voor filemaker

Groeten

Bijdrager
    TBITW

Met netwerk accounts bedoel je dat alle gebruikers data centraal op de Mac mini wordt opgeslagen toch?

Volgens mij biedt een Mac Pro ten opzichte van de Mac Mini in dit geval geen voordeel. De Mac Mini is namelijk veel moderner dan de Mac Pro. natuurlijk is de Mac Pro krachtiger, toch denk ik niet dat je dit nodig zal hebben.

Was de mac mini (ruim) snel genoeg vóór de update van filemaker? In dat geval zou ik kiezen voor een 2e Mac mini. Deze is namelijk zuiniger en neemt minder ruimte in (wellicht ook goedkoper).

Met het oog op de toekomst zou ik voor het Quad-core i7 model gaan.

De Mac pro is niet bedoeld als server. Natuurlijk is hij hiervoor inzetbaar, maar je zult ook betalen voor de grafische mogelijkheden van de Mac Pro. Welke je niet zult gebruiken.

Bijdrager
    hifi

Inderdaad, alle thuismappen staan op de server. De Mac Mini is zeker snel genoeg voor filemaker server. Zoek nog enkel eentje voor OS X server + gebruikersaccounts

Bijdrager
    TBITW

In dat geval zou ik voor een 2e mac mini gaan! Wel inderdaad een Mac mini met een ssd (of twee) nemen. Ook is 16 gb ram geen overbodige luxe als hij als account server gaat draaien!

Bijdrager
    mtooster

Ik zou gaan voor een mac mini met externe (Raid)opslag om de homefolders op te slaan.
    Gebruiken jullie trouwens Portable Homedirectories? En hoe bevalt dat? Nog veel synchronisatie-errors?

Bijdrager
    MrBelloNLD

dan mogen de gebruikers blijkbaar niet al te veel opslaan, ook groot nadeel van de huidige macminiservers vindt ik dat de standaard 1tb conventionele HD’s van Apple (toshiba / hitachi) binnen een jaar slecht worden (Smart FAILING)

dan zou mijn keuze toch een gebruikte MacPro worden, daar voldoende RAM en 2 x 4 Tb gespiegelde disks in, veel stabieler en sneller.

en FileMaker 12 ondersteund een nadere poort niet meer ?
    http://help.filemaker.com/app/answers/detail/a_id/215/~/specifying-a-port-number-for-instant-web-publishing
    (geen ervaring met de laatste versie, maar voorgaande versies was niet zo moeilijk als ik me goed herinner)

Bijdrager
    macpro

Als je een Mac mini pakt met een Drobo 5D of Pegasus R4 heb je een snelle configuratie met meer dan voldoende ruimte.
    Daar kun je 15 gebruikers wel op kwijt. Is ook nog eens beter voor je stroomrekening.

Bijdrager
    hifi

MrBelloNLD: In versie 13 is alles webbased, en daar staat de optie om de poort aan te passen niet meer bij

Ik heb ook al zitten kijken naar een Mac Pro (vorige generatie). Hier ben ik alleen bang voor de ondersteuning in de toekomst qua OS. Welk model draait nog mavericks?

Groeten

Bijdrager
    Muziekfan

Als de Mac Mini qua performance nog voldoet, kun je deze uitrusten met extra virtuele IP adressen.
    En vervolgens FileMaker en Apache elk toewijzen aan verschillende IP adressen.
    Opgelost.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.