7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    KingAchille

server

ik zou graag een (web) server opzetten op mijn Max OS X (de generatie net voor intelchips), maar ik heb begrepen dat dit anders is dan bij pc. Nuja niet dat ik daar ervaring mee heb, maar toch. Zou iemand hoer wat meer uitleg rond kunnen geven?
    Mvg,

Bijdrager
    Bitcrumb

Ik raad MAMP aan, gewoon in je map met applicaties slepen, de services (apache, mysql) starten via de applicatie of via de widget en je bent vertrokken.

Lees uiteraard ook even de bijhorende installatie gids of documentatie.

Geef in het vervolg je berichten ook een beter titel. Daar heeft iedereen voordeel bij.
    En had je heel even moeite gedaan om doorheen dit forum te zoeken (beperkt tot bijvoorbeeld het subforum ‘webdesign’) dan had je zonder mijn tussenkomst zeker ook een oplossing gevonden.

Bijdrager
    stanwillemse

Dat is een curieus advies. Op de homepage van MAMP staat te lezen:
    “Philosophy
    MAMP was created primarily as a PHP development environment for Macintosh computer and should therefore not be used as Live Webserver for the Internet. In this case, we recommend that you use Mac OS X server with the provided Apache or a Linux server.”

Ik zou zeggen:
    – ga naar systeemvoorkeuren
    – klik op “delen”
    – vink “persoonlijke webserver” aan en klik op start en je eigen webserver draait.

Kijk verder in de help van OSX bij webserver.
    Is niet moelijk!

Succes.

Bijdrager
    Bitcrumb

Ik ging ervan uit (want zo kwam het over op mij) dat het hier om een lokale ontwikkelomgeving zou gaan. Vandaar ook mijn advies voor een pakket die zich makkelijk laat installeren en verwijderen zonder noemenswaardige sporen na te laten en die makkelijk configureerbaar is.

Als het inderdaad om een live server zou gaan, dan pak je het beter meteen goed aan en installeer en configureer je de paketten zelf.

Bijdrager
    computer space

PHP en Apache zijn ingebouwd in het systeem. Apache zet je aan onder voorkeuren->delen->webserver, PHP moet je aanzetten door een configfile aan te passen. Wil je ook mysql dan kun je dit los downloaden op http://dev.mysql.com/downloads/mysql/5.0.html#downloads

Bijdrager
    Bitcrumb

Enig mogelijk nadeel hierbij is wel dat het niet de meest recente versies zijn. Dat kan zijn weerslag hebben op de beschikbaarheid van libraries/api’s en het gaat standaard slechts om PHP4 (dus niet PHP5 die uitgebreidere OO ondersteuning biedt).

Bijdrager
    Richard5

Als je de laatste versies wil van Apache, PHP en MySQL en controle over hoe en wat je installeert kijk dan even op mijn site. Vraagt wel enige kennis en ervaring met Terminal en is niet echt aan te bevelen voor de n00b.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.