15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    de mossel

Serienummer opvragen objectief

Een kennis van mij wil een lens kopen via internet (marktplaats).
    Leuke lens voor mooie prijs.
    So far, so good.

Ik heb hem geadviseerd of de verkoper het serienummer wil toesturen
    zodat hij het een en ander kan controleren.
    Hij kreeg een mailtje terug met de mededeling dat hij dat
    liever niet wil geven i.v.m. misbruik.

Ik vraag me af wat voor soort misbruik er dan mee gedaan kan worden?
    Is dit “zuivere koffie”?

Gr. René

Bijdrager
    Moriarty

Eventuele garantieclaims?

Bijdrager
    de mossel
    Moriarty op 01 augustus 2011

Hoe bedoel je?

Gr. René

Bijdrager
    Mich

Zulke dingen zijn bij simpel, als ze daar moeilijk over doen ga ik niet verder. Genoeg problemen al mee gehad.

Bijdrager
    Moriarty
    de op 01 augustus 2011
    Moriarty op 01 augustus 2011

Hoe bedoel je?

Gr. René

Dat mensen zijn serienummer gaan gebruiken voor garantieclaims van hun eigen lens…

Spookfacturen ofzo…

Bijdrager
    de mossel

Maar ja, aan de andere kant wil hij alleen de optie “afhalen”.
    Dus 2 tegenstrijdigheden volgens mij.

“aan de ene kant wil hij geen misbruik van het serienummer”

“aan de andere kant wil hij geen trammelant met verzending en wat daaruit kan voortvloeien”

Ik vind het een beetje dubieus!

Gr. René

Bijdrager
    musicmaker

Het lijkt mij zinvol om de verkoper te vragen of hij de originele aankoopbon kan tonen. Bij claims zal hier ook altijd om gevraagd worden, dus deze zal hij dan ook in z’n bezit hebben neem ik aan.

Bijdrager
    mhrenes

Als het een Canon ‘L’ lens is kun je met dat serienummer proberen om een CanonProfessional lidmaatschap te krijgen ook al heb je het objectief niet zelf.

Aan de andere kant, wat wil je met dat serienummer gaan controleren?? Je kunt beter de productiecode vragen (voor Canon althans), dan weet je in ieder geval hoe oud een objectief is.

Als je een objectief koopt moet je altijd zelf gaan kijken en testen. Kun je dan ook het serienummer controleren.

Bijdrager
    Oppie

Hoezo dubieus?

Ik verkoop op marktplaats ook alleen onder de voorwaarde dat er afgehaald wordt; de koper kan het artikel en bijbehorende zaken bekijken, vragen stellen, eventueel uitproberen en dan kan ie beslissen of ie het wilt hebben voor de gevraagde prijs.
    Daarna ‘gelijk oversteken’ (koopwaar<->geld) en klaar. Iedereen tevreden, niemand teleurgesteld of (gevoel van) opgelicht.

Als verkoper heb ik dan ook geen gezeik dat de koper het toch niet goed vindt, of meldt dat het artikel onvolledig, beschadigd of kapot is.

Bijdrager
    iep

Met het serienummer kun je ook naar de politie en het item opgeven als zijnde gestolen. Daarbij kun je dingen zo verdraaien dat de rechtmatige eigenaar als dief wordt opgegeven. Dan kun je het e.e.a. aan eigendomspapieren vervalsen waaruit blijkt dat dat serienummer bij jou hoort. Dan heeft de ander een zware kluif aan het bewijzen dat het echt zijn lens is want serienummers vindt je in 99% van de gevallen niet terug op facturen e.d. Geef dus nooit je serienummer weg.

Bijdrager
    Oppie

Ben het met je eens dat je geen serienummers moet weggeven, maar verder oneens.
    Bv Apple zet altijd het s/n op de factuur, en andere elektronica verkopers doen volgens mij hetzelfde.

Bijdrager
    iep

Daar valt niet mee eens of oneens te zijn, dat is gewoon hoe het in de realiteit is. Er zit niet overal een serienummer op en er zijn bar weinig zaken die het serienummer vooraf op de factuur vermelden. Dat is ook niet zo raar omdat de meeste voorraad en kassasystemen niet zo gigantisch ver gaan. Bij sommigen weer wel en dan heb je dus ook idd zo’n factuur met serienummer. Apple zet overigens absoluut niet altijd het serienummer op het factuur. Mijn Mac Pro, MacBook Pro’s, etc. waren toch echt zonder serienummer op het factuur. Het enige wat er op de factuur stond was een bestelnummer en de partnumbers van de onderdelen zelf. Ook voor diverse andere zaken zet Apple het serienummer niet op de factuur/pakbon.

Bijdrager
    Oppie

De realiteit is dat ik van elke bij Apple zelf (Apple Store) of reseller gekocht artikel (Mac, phone, pod, pad) een serienummer op de bon heb. En dat zijn nogal wat bonnen.
    Dus Iep, jouw ‘realiteit’ is niet de mijne! Verbaast je zeker?!

Bijdrager
    iep

Nee want zoals ik al zei zijn er winkels waarbij het wel gebeurd. De kans dat het gebeurd is alleen nog altijd heel erg klein. Ik was overigens ook niet degene die zijn mening als absolute werkelijkheid aan het verkondigen was, dat was jijzelf die claimde dat Apple het altijd doet. Gezien de vele Apple bonnen die ik heb is dat toch echt niet waar. Een APR is daarbij geen Apple, ze zijn gewoon een zelfstandige winkel. Nogmaals, sommige winkels doen het, meesten niet (de meeste eCommerce en kassa software ondersteund het gewoonweg niet en verder is het gewoon lastig omdat je een klant niet een willekeurig item uit je voorraad mee kunt geven).

Bijdrager
    jobz

@Topicstarter. Klinkt een beetje dubieus. Wat ik het beste vind werken bij Marktplaats is even bellen. Dat helpt vaak goed om het “niet-pluisgevoel” te versterken of weg te nemen. En ale een aanbieding op Marktolaats “too good to be true is”, dan is het meestal ook echt niet goed.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.