18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    TRM

Semi professionele camera: HDV of AVCHD?

Ik overweeg een betere videocamera aan te schaffen en denk aan een Canon XH-A1. Alleen… Panasonic heeft inmiddels een enigszins vergelijkbare camera op de markt gebaseerd op AVCHD, namelijk de AG-HMC151 (of 150). Dus nu twijfel tussen een bewezen HDV-camera en nog een relatief onbekende AVCHD-camera.

Mijn vragen:
    > Heeft iemand ervaring met beide camera’s. Hoe verhoudt de kwaliteit van de Canon HDV camera zich tot die van de Panasonic AVCHD camera?
    > Het bewerken van AVCHD (zeker bij 1080p) schijnt nogal wat van je computer te vragen. Gaat dat op een anderhalf jaar oude Macbook Pro? En is er iemand die al opnames van de Panasonic AG-HMC150/151 heeft bewerkt in Final Cut Studio?

Dank alvast.

P.S. Al mijn huidige ervaringen zijn gebaseerd op een Panasonic NV-GS120.

Bijdrager
    MacbookTo

Wij hebben de Canon waar je het over hebt. Die werkt met tape. Zelf heb ik een AVCHD camera en die werkt met memorysticks. Wij vinden tape een betrouwbaarder medium. Wij spoelen de gerenderde video’s terug naar tape. De kwaliteit van de Canon is prima. Scherp beeld. Van de AVCHD camera de sony HDR CX6 is het beeld ook prima. Wij monteren de beelden door elkaar heen. Op mijn Macbook met 2 GB geheugen heb ik al een HDV video gemonteerd en dat ging goed. De problemen waar ik tegenaan liep, ontstonden later ook op de Mac Pro (geen Macbook Pro) Die problemen worden meer veroorzaakt door bugs in iMovie HD 06.
    Dus denk ook aan de opslag. Bandjes van jaren geleden doen het nog goed. Hoe gaat dat met Memorysticks e.d Ik heb wel eens SD kaartjes gehad die er de brui aangaven.

Bijdrager
    Fester

Er is nog altijd geen medium drager, die qua kwaliteit tegen een 3 ccd camera met DV tape opkan.
    Houd ook goed in de gaten dat alle huidige hard en software maar moelijk met het medium HD om kunnen gaan.
    ( gemiddelde “home”gebruiker, de Pro”s onder ons zullen wel betere apparatuur ( veel duurder ) in huis hebben. )
    Macbook To, plaatst een belangrijke opmerking betreft het archiveren van de gerede video als mastertape. 8)

Geblokkeerd
    Anoniem

De opmerking van Fester waag ik te betwijfelen. Het ligt er maar net aan hoeveel geld je wilt besteden aan een tapeless camera. Sony heeft de EX-1 en EX-3. Beide leveren een plaatje op dat stukken beter is dan de XH-A1 of een AVCHD systeem. Dat laatste verdient ook niet de term semi-professioneel, want is niet ontworpen om in een pro nonlineair editing systeem te gebruiken.

Bijdrager
    Fester

Sony en Apple is een wel heel slechte mix.
    Ik ga zelfs zover door nooit meer iets van Sony te willen kopen.
    Maar, als je als normale consument heel veel geld in je apparatuur wilt stoppen, ik ga je niet tegen houden.
    Ik zweer nog altijd bij Tape camera, mijn iMac’s en iMovie HD 06.
    Misschien achterhaald ( ik vindt van, nog niet ), maar iMovie 08 is brandhout, en FCE is voor mij nog te complex.
    Ooit komt de tijd dat ik wel overzal gaan naar “betere” apparatuur, maar, dit is voor mij voorlopig nog meer als voldoende.

Geblokkeerd
    Anoniem

Fester,

het gaat er niet om wat jij wel of niet wilt, de topic starter vraagt naar semi professionele camera’s, vandaar mijn reactie.

Wij hebben van Sony zowel de Z-1 (hdv tape), A1 (hdv tape) PD170 (dv tape) en EX-3 (tapeless) en over de compatibiliteit met Apple computers nog nooit klachten gehad. Dus jouw stelling dat het een wel heel slechte mix is, slaat in mijn visie helemaal nergens op.

Bijdrager
    Fester

Wat ik wil is geeneens relevant.
    Het gaat of je als amateur leuke dingen wilt doen, of als semi-prof. produkties gaat leveren.
    Ik heb hele goede ervaringen met Panasonic en hele slechte met Sony.
    Mijn advies was dus, een Tape camera met een 3 ccd chip, zonder een merk te noemen.
    Lees er de fora of vraag ernaar in de vakhandel, tapeless is het nog niet.

Bijdrager
    TRM

Dank Fester en ~;-). Ik proef een beetje uit jullie reacties dat semi-pro AVCHD het nog niet helemaal is.

Vraag aan ~;-): je geeft aan dat de Panasonic AVCHD camera niet de titel semi-professioneel verdient, want hij is “niet ontworpen om in een pro nonlineair editing systeem te gebruiken”. Wat is precies een pro nonlineair editing systeem?

Bijdrager
    MouseMighty

Weet je ook welke hardware je gaat gebruiken om je beelden te verwerken? Ik noem iets als ontbreken van FireWire op de nw MacBook.. :innocent: Dus afgezien van type moet je misschien ook even kijken naar (on)mogelijke combi’s met hard- en/of software.

Bijdrager
    Pieterr
    ”TRM”

Wat is precies een pro nonlineair editing systeem?

Non-linear editing system

A non-linear editing system (NLE) is a video editing (NLVE) or audio editing (NLAE) system which can perform random access on the source material.

Bijdrager
    TRM

Ik werk meestal met een Macbook Pro (1,5 jaar oud), soms op een iMac (iets meer dan 3 jaar oud). Beetje off topic, maar camera en externe disk waar mijn videomateriaal op staat, sluit ik altijd via firewire aan. De nieuwe gewone Macbook zal ik dus nooit kopen. Op de nieuwe Macbook Pro zit volgens mij maar één firewire aansluiting. Weet nog niet hoe ik dat zou moeten oplossen als ik mijn videomateriaal van mijn camera (via firewire) capture naar een externe disk (ook via firewire). Een van de twee zal dan via USB moeten.

Bijdrager
    TRM

“A non-linear editing system (NLE) is a video editing (NLVE) or audio editing (NLAE) system which can perform random access on the source material.”

Aha. Ik weet dus niet beter dan dat je non-lineair kunt editen, maar blijkbaar is dat ooit wel anders geweest. En verlies ik die mogelijkheid bij AVCHD. Dat lijkt me geen reclame voor dat systeem.

Bijdrager
    Fester

Misschien het overwegen waard, voor mij de bijbel – Michael Rubin, het kleine video boek, er is al een bijgewerkte versie.

Editen zonder dat je je bronmateriaal weggooit, ( niet linear ).

Zolang je de prullenbak niet leegt, kan je al de verwijderde stukken weer terug zetten of weer inlezen vanaf tape.
    Maar met de oude harde schijven van 10 en 80 Gb waar ik mee gewerkt hebt, wil je wel wat data kwijt

Geblokkeerd
    Anoniem

Het probleem met AVCHD materiaal is dat je het eerst moet omzetten naar een andere “verpakking” om het in een programma als Final Cut of Avid wilt kunnen monteren. Over die verschillende types video kun je op bijvoorbeeld wikipedia heel veel informatie terugvinden. Een moeilijkheid is, dat je in AVCHD niet zondermeer frame nauwkeurig kunt knippen. Iets dat je in een NLE wel wilt.

Op dit forum lopen ook diverse topics over het (on) gemak van AVCHD. Eerst converteren, dan pas monteren.

met pro systemen, dan praat ik over FCP, Avid, Media 100 etc. Dat zijn de in een professionele omgeving vaak gebruikte programma’s (ook bijvoorbeeld Vegas van Sony op pc’s). En die kunnen geen van allen direct met AVCHD overweg.

Bij XDCAM EX van Sony moet je ook een transfer tool gebruiken om je materiaal in FCP te krijgen, maar dat hoeft niet eerst helemaal omgezet te worden naar een ander type video. Nou ja, ik zou zeggen lees het een en ander hierover terug op de diverse websites van de makers en op bijvoorbeeld wikipedia.

Let er op dat wanneer je zowel een camera als een externe schijf via firewire aansluit op je macbook, je problemen kunt krijgen met de doorvoer van HD(V) materiaal. Omdat alles over dezelfde interne kaart loopt (ook al heb je verschillende poorten) kan het zijn dat er een “file” van bits en bytes ontstaat. Over een firewire poort (Firewire400) kan 400mbps, waarvan de camera al minimaal 100mbps opslokt. Het lijkt allemaal peanuts, en het kan ook gewoon goed gaan, maar er is een risico dat het niet goed werkt. Dan kun je bijvoorbeeld capturen naar de interne schijf. Een tweede firewirekaart er bij laten zetten, ik weet niet of dat kan.

Bijdrager
    Pieterr
    ”~;-

Over een firewire poort kan 400KB, waarvan de camera al minimaal 100KB opslokt.

FireWire 400 (IEEE 1394-1995)

Bijdrager
    TRM

Ik had al wel gelezen op internet dag AVCHD materiaal moet worden geconverteerd, maar had niet meteen begrepen dat dit mogelijk restricties voor NLE betekent. Al die info bij wikipedia en op andere sites is best lastig te doorgronden vind ik. Dank dus voor de toelichting.

Bijdrager
    MacbookTo

Wij monteren dus HDV en AVCHD materiaal. Met beide systemen werken we prima. AVCHD kan ik ook bewerken op mijn Macbook. Niets mis mee. Ik haal het binnen en converteer het met Voltaic. Dit komt omdat ik op de Macbook nog met Tiger werk en iMovie HD 06 kan AVCHD materiaal niet converteren. Als het geconverteerd is – en dat duurt met Voltaic – inderdaad wat lang. Ik dacht 12 keer zoveel, dan kun je het prima bewerken.
    Nu hebben we ook een Mac Pro en daar staat Leopard op: dus ook iMovie 08. Dit programma haalt het snel binnen en converteert het eigenlijk direct. Dan sla ik de onbewerkte video op en haal het in iMovie 06 binnen. Ik kan geen verschil merken tussen AVCHD monteren en tape monteren. Het gaat alletwee prima. Als er iets zou gebeuren met de AVCHD camera, zou ik direct weer voor een AVCHD camera gaan. Het heeft echt wel voordelen. In mijn geval klein en daarbij een zeer licht statief. Het geeft messcherpe beelden.

Bijdrager
    ventus2ct
    ”TRM”

Ik overweeg een betere videocamera aan te schaffen en denk aan een Canon XH-A1. Alleen… Panasonic heeft inmiddels een enigszins vergelijkbare camera op de markt gebaseerd op AVCHD, namelijk de AG-HMC151 (of 150). Dus nu twijfel tussen een bewezen HDV-camera en nog een relatief onbekende AVCHD-camera.

En welke is het geworden?
    Ik overweeg ook om de Panasonic AG-HMC151 aan te schaffen.
    Een goede review vind je hier
    Op vimeo kan je met zoekterm AG-HMC151 diverse clips zien die met deze camera zijn gemaakt.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.