9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Funky Animal

Semi-Pro video editing

Hallo allemaal,

Momenteel gebruik ik een G4 – 400Mhz. Waarschijnlijk zoals je dan kan begrijpen is die niet snel genoeg voor video editing.

Ik heb tot nu toe al mijn video editing op een PC:o gedaan, maar wil het natuurlijk veel liever op een vertrouwde werkomgeving doen…en mac.

Zo iemand mij een beetje soort van advies kunnen geven wat ik allemaal nodig zou moeten/hebben voor een beetje semi-pro video editing op de mac?

Ik zat zelf aan een Mac G4 – DP1.25 te denken, deze zijn betaalbaar en volgens mij ook snel genoeg, beeldscherm is niet nodig want ik heb nog een perfecte LaCie van half jaar oud staan.

Nou zoek ik dus alleen nog naar advies voor eventueel externe harde schijf als opslag (als dit nodig is) een goede DVD edit programma waar genoeg professionele opties in zitten, en ook de hardware die ik nodig heb om mijn digitale camera(s) op aan te sluiten.

Zou iemand hier mij advies over kunnen geven?

Dank u wel.

Ik ben het namelijk zat met die k*t PC…long life :apple:

Bijdrager
    Final Cut

Hey,

Ik heb tot 1 maand geleden gedurende 3 jaar gemonteerd op een Mac G4 4OOMhz. Enkel met de nieuwe Final cut pro 4 ben ik moeten overstappen.
    Ik monteerde spotjes en ook langere documentaires…
    Wat wel was bij vele effecten: de rendertijd, maar voor de rest ging het perfect.
    Als je een Harde schijf van 7200 rpm hebt en genoeg geheugen zou je Fincal cut express perfect moeten kunnen draaien op je G4.
    Ik had ook een Lacie : een electron blue 19 inch…. werkte perfect..

Aansluitingen heb je niet nodig : als je een digitale cameratje hebt : Fire wire.. anders canopus is een oplossing..

Externe schijf : een ding : 7200 rpm moet deze hebben…

DVD studio pro moet je gebruiken (ik denk dat IDVD iets te beperkt is)
    Al moet je dan wel je Mac veranderen (400Mhz is te traag)

Bekijk eens op de eerste pagina de snelheidsscores van de G4 tegen de G5’s… misschien beter naar een G5 gaan…

Bijdrager
    Funky Animal

Ik heb de verschillen gezien in de tabellen.
    Aangezien het toch nog semi-pro blijft is een 1.25 duo proc. G4 genoeg voor mij, ik ga dit video editing een beetje naast de Ontwerp & Web dingen doen.

Als je Final Cut Pro 4 aanschaft, heeft die dezelfde opties als een Pro Studio DVD?. Of zijn dit 2 compleet andere/ niet te vergelijken pakketten?

Sorry, ik begin me net pas een beetje te verdiepen in video editing voor de Mac.

Bijdrager
    Fokker3

Final Cut (Pro/Express) en DVD Studio Pro zijn twee totaal verschillende, maar wel bij elkaar passende applicaties. Met Final Cut monteer je je films (en maakt effecten, enz), met DVD Studio Pro maak je een DVD, waar de film een onderdeel van is/kan zijn. Andere onderdelen zijn bijv een intro, menu, hoofdstukken met menuingang, slideshow, ….
    Het beste is de site van Apple zelf even af te struinen, en bij de Pro applicaties de QuickTour door te lopen, van zowel FCP als DVDSP. Kost een half uurtje of zo, en is zeer leerzaam!

Bijdrager
    Funky Animal

Dankjewel…ik ga dit zo dan eventjes doen..

Bijdrager
    i3enhur

Wat ook een fijne investering is: twee Seagate Barracuda schijven in een RAID array zetten. Dit kan je software- of hardwarematig doen. Hardwarematig is iets sneller (tussen de 5 – 10%), RAID-kaartje kost ook geld..;) maar als je veel met DV materiaal werkt is softwarematig snel genoeg. Deze array maak je met gemak in Diskutility:

Je koopt voor ± 200 euri 2x 7200 toeren Seagate Barracuda’s, (Ik heb ze vorig jaar voor 212 incl. BTW op de helse HCC dagen gekocht) je zet ze in whatever Mac je gaat kopen. (Uitgaande van een towermodel dan…). Start op en sleept de twee losse schijven in Diskutility in de RAID. Nu heb je van twee schijven ‘een’ schijf gemaakt met een relatief snellere datatoegang dan een externe FW-HD.

Mocht je ook een FW HD aanschaffen, zorg ervoor dat je iig een La Cie neemt en bij voorkeur een FW 800. Heb zelf ontzettend veel problemen ondervonden met dropped frames tijdens capturen in FCP naar een FW-HD, dus ik gebruik em nu alleen voor transport van grote projecten en of materiaal. Om op te werken…hmmneh

Bijdrager
    zakalwe

Als je twijfelt tussen een dual G4 1.25 of de kleinste G5 (op dit moment de 1.6GHz), kies dan voor de G4, er kunnen meer schijven in en qua snelheid schelt het niet veel*, en schijfruimte is altijd handig bij video editing…

*als straks de dual 1.8 GHz het onderste model is het natuurlijk weer een ander verhaal…;)

Bijdrager
    Funky Animal
    ”[3enhur”

Wat ook een fijne investering is: twee Seagate Barracuda schijven in een RAID array zetten. Dit kan je software- of hardwarematig doen. Hardwarematig is iets sneller (tussen de 5 – 10%), RAID-kaartje kost ook geld..;) maar als je veel met DV materiaal werkt is softwarematig snel genoeg. Deze array maak je met gemak in Diskutility:

Je koopt voor ± 200 euri 2x 7200 toeren Seagate Barracuda’s, (Ik heb ze vorig jaar voor 212 incl. BTW op de helse HCC dagen gekocht) je zet ze in whatever Mac je gaat kopen. (Uitgaande van een towermodel dan…). Start op en sleept de twee losse schijven in Diskutility in de RAID. Nu heb je van twee schijven ‘een’ schijf gemaakt met een relatief snellere datatoegang dan een externe FW-HD.

Mocht je ook een FW HD aanschaffen, zorg ervoor dat je iig een La Cie neemt en bij voorkeur een FW 800. Heb zelf ontzettend veel problemen ondervonden met dropped frames tijdens capturen in FCP naar een FW-HD, dus ik gebruik em nu alleen voor transport van grote projecten en of materiaal. Om op te werken…hmmneh

Dank jullie allemaal voor jullie “solutions”..als je er nog meer hebt..ga maar door..ik kan alles gebruiken 8)

Zelf koop ik NOOIT meer een firewire HD…ik heb er 2 gehad…en beide zijn het op een bepaald moment gewoon…zonder enige reden gecrashed…alles eraf…:evil: ….Dus ik denk dat ik voor opslag misschien goed voor jouw eerste oplossing zou kunnen gaan…

Welke zou ik moeten nemen?:oops:
    Seagate 200GB (Barracuda 7200.7 7200rpm 8MB)
    Seagate 200GB (Barracuda V, 7200rpm, 8MB, SATA)

Bijdrager
    zakalwe

Seagate 200GB (Barracuda V, 7200rpm, 8MB, SATA)

Deze past alleen in G5 óf in de G4 met behulp van een PCI S-ATA kaartje (ongeveer 70 euro).

Voor snelheidstesten met S-ATA (en andere) harde schijven en kaartjes zie Barefeats.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.