6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Semi-OT: Diskettes kopen

Heeft iemand een adres in Europa waar je diskettes kunt bestellen? Ik ben op zoek naar zowel 3½ en 5¼ inch, maar kan ze alleen nieuw vinden in Amerika, terwijl ik liever wat dichterbij huis zou kopen in verband met verzendkosten e.d. Tweedehands zijn ze nog wel te vinden op veilingsites, maar ik zou graag nieuwe hebben.

Bijdrager
    KarelWillem

In ieder geval 3.5″ diskettes zijn echt nog wel normaal in Nederland te koop hoor.

https://goo.gl/WcQMBc

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Eens in de zoveel maanden vind ik een doosje 3,5″ diskettes bij de lokale kringloop. 5 1/4″ schijven zijn zeldzamer, maar zo nu en dan liggen ze er toch. Eventueel eBay afstruinen en een paar doosjes uit het VK halen. Duitsland of andere landen kan ook, maar gek genoeg zijn de verzendkosten dan vaak hoger…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    KarelWillem op 27 juli 2016

In ieder geval 3.5″ diskettes zijn echt nog wel normaal in Nederland te koop hoor.

Ik zat meer de denken aan DD-schijfjes in plaats van HD, dat was ik vergeten erbij te zeggen. Ik ben er niet zeker van dat HD-schijven goed gaan werken in een Mac Plus of een Amiga 500, maar kan dat natuurlijk net zo goed eerst eens proberen, want daarvan heb ik er nog wel.

Waffle op 27 juli 2016

5 1/4″ schijven zijn zeldzamer, maar zo nu en dan liggen ze er toch.

Ik acht de kans heel erg klein dat ik die zou kunnen vinden bij een kringloop hier in de buurt. Een aantal jaar geleden was ik tegen m’n wil betrokken bij één van de grotere, en dat heeft me een goed inzicht gegeven in hoe daar omgegaan wordt met dingen die binnenkomen (kort samengevat: als het oud is gaat het waarschijnlijk zo weg „omdat dat toch niet verkoopt”, en daarna ligt het aan de persoonlijke interesses van degene die het bekijkt).

Waffle op 27 juli 2016

Eventueel eBay afstruinen en een paar doosjes uit het VK halen. Duitsland of andere landen kan ook, maar gek genoeg zijn de verzendkosten dan vaak hoger…

Ik houd niet van veilingsites, daarom m’n vraag of iemand een (web)winkel weet waar ik ze zo zou kunnen kopen:) Maar dan wordt het denk ik toch inderdaad eBay en Marktplaats in de gaten houden …

Bijdrager
    KarelWillem

Je kent de aloude truck van het gaatje afplakken?
    Dan kun je HD-diskettes gewoon formatteren als 800 kB.

Vroeger deden we het andersom.
    Dan boorden we er een gaatje in, zodat je kon formatteren als 1440 kB.

5 1/4 is nog wel te krijgen, maar in de reguliere handel vind je die echt niet meer.

https://www.amazon.com/3M-00234-3m-Ds-dd-Diskettes/dp/B001USTK6G

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Gaatje afplakken zou niet nodig hoeven te zijn, want een DD-drive kan volgens mij niet controleren of er in die hoek een gaatje zit — het is bedoeld om HD-drives te laten herkennen of ze met een DD- of HD-diskette te maken hebben:) M’n voornaamste punt van zorg is of HD-diskettes wel goed te formatteren zijn in een DD-drive, of dat de sporen op de diskette misschien moeilijk gaan doen — van vroeger weet ik nog dat een DD-schijf beschrijven in een HD-drive vaak problemen opleverde als je hem daarna in een DD-drive terug wilde lezen, maar met een HD-schijf in een DD-drive heb ik voor zover ik me kan herinneren geen ervaring. Maar dat is snel genoeg te controleren als ik een geschikte computer even opstel en aanzet.

5¼ inch diskettes zijn nog wel te koop, maar zoals ik al zei, volgens mij alleen in Amerika.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.