10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    flyquinten

Self assigned IP address (169.xx.xx.xx)

Hallo,

Ik heb al bijna twee jaar dezelfde iBook G4 en deze heeft sindsdien probleemloos gewerkt tot afgelopen week. Om met een schone lei te beginnen heb ik het rigoreus aangepakt en geformatteerd en opnieuw geinstalleerd. Nu is het probleem dat ik geen verbinding meer kan maken met het internet.

Ik heb thuis een Sitecom wireless router, waarop meerdere windows pc’s zijn aangesloten (die ook nog steeds werken) plus dan mijn iBook, na de herinstallatie met Mac OS 10.3.5. De router heeft altijd, ook aan mijn iBook, via DHCP een ip adres toegewezen, maar nu werkt dit niet meer. Mac geeft wel aan dat er verbinding is met het netwerk, maar dat ivm een self-assigned ip-adres geen internetverbinding mogelijk is. Zodra ik het handmatig instel met een IP adres wat bij de router als fixed IP is ingesteld voor mijn mac, en met het juiste subnet mask en router adres, geeft mac aan dat alles ok is, ook de internetverbinding, maar Safari blijft aangeven dat hij de pagina niet kan vinden.

Ik word hier zo langzamerhand gek van. Waarom kan Mac niet een dynamisch IP adres van de router ontvangen en verzint hij zelf dat 169.xx.xx.xx adres?

Het viel me op dat hier meer over gevraagd is op dit forum, maar ik kon nergens een werkend antwoord vinden. Mocht dat wel zo zijn, sorry!

Alvast bedankt,

Quinten

Bijdrager
    hansenonline

welkom op het forum.
    heb je het modem al gereset? dit wil vaak de oplossing zijn.

Bijdrager
    Emiel

En als je nu in de terminal een trace route uitvoert? Bijvoorbeeld [code:1:ef6136e9a4]traceroute macosx.nl[/code:1:ef6136e9a4]
    Zie je dan waar hij blijft steken? Overigens zal ie waarschijnlijk nooit helemaal macosx.nl bereiken omdat die server het ICMP protocol waarschijnlijk tegenhoudt maar je kunt in ieder geval zien of de trace door jouw netwerk heen komt.

Bijdrager
    Emiel

Of is misschien je DHCP lease pool vol. Ik heb het in het verleden wel een gehad dat ik de pool te strak afgesteld had waardoor hij geen adressen meer kon uitgeven. Oude adressen bleven nog wel eens “gelocked” vanwege de lange lease tijd.
    Zijn er misschien sowieso nog foutmeldingen te vinden in de log van je DHCP server (ik neem aan de sitecom) ?

Bijdrager
    flyquinten
    ”hansenonline”

welkom op het forum.
    heb je het modem al gereset? dit wil vaak de oplossing zijn.

Dank!

de router heb ik al gereset, de modem (kabelmodem van upc) is via een kabel aan de router gekoppeld. Moet ik die dan ook resetten, aangezien de windows pc’s het wel doen?

”Emiel”

En als je nu in de terminal een trace route uitvoert? Bijvoorbeeld [code:1:a8e50db3ab]traceroute macosx.nl[/code:1:a8e50db3ab]
    Zie je dan waar hij blijft steken? Overigens zal ie waarschijnlijk nooit helemaal macosx.nl bereiken omdat die server het ICMP protocol waarschijnlijk tegenhoudt maar je kunt in ieder geval zien of de trace door jouw netwerk heen komt.

de enige reactie die hij dan geeft is unknown host. Betekent dat dan dat ie het netwerk niet uitkomt?

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Quinten

Bijdrager
    hansenonline

als ie een eigen ip adres geeft, krijgt ie niets via de dhcp server. kan je ook met een ethernet kabel verbinding maken met je mac en de router?

Bijdrager
    flyquinten
    ”hansenonline”

als ie een eigen ip adres geeft, krijgt ie niets via de dhcp server. kan je ook met een ethernet kabel verbinding maken met je mac en de router?

met een ethernet kabel is het een kwestie van inpluggen en klaar, geen enkel probleem..

Bijdrager
    flyquinten
    ”Emiel”

Of is misschien je DHCP lease pool vol. Ik heb het in het verleden wel een gehad dat ik de pool te strak afgesteld had waardoor hij geen adressen meer kon uitgeven. Oude adressen bleven nog wel eens “gelocked” vanwege de lange lease tijd.
    Zijn er misschien sowieso nog foutmeldingen te vinden in de log van je DHCP server (ik neem aan de sitecom) ?

Er waren drie logs op mijn router, een internet access log, waarop alleen de computer vermeld staat waarop ik nu zit
    een denial of service log, die leeg is
    een access control log, die leeg is..

Ik heb de range van de ip adressen verhoogd van 2 – 51 naar 2-251.

Nog steeds geen succes :(

Bijdrager
    Emiel

Die traceroute moet je wel uitvoeren als je een fixed IP hebt ingesteld op je Mac. Ervan uitgaande dat je dat gedaan hebt en je unknown host krijgt kan het zijn dat je geen DNS hebt ingesteld.
    Voor anders deze eens uit [code:1:a151468655]traceroute 217.22.65.99[/code:1:a151468655]
    Als deze wel lukt is in ieder geval je DNS niet goed.

Weet je ook zeker dat je de WEP of WPA encryptie goed hebt ingesteld op de Mac?

Bijdrager
    WouterReyntjens

De beste manier om te controleren of je draadloos kan(zo doe ik het meestal) is:

je sluit je macje aan via een ethernet kabel op je router en je gaat dan naar de beveiligingspagina (voor wep of wpa enz), je kopieƫrt het paswoord en je probeert het tot het lukt!
    Als je wep gebruikt, moet je de verschillende soorten proberen die je met je macje kan kiezen. Dan moet het wel gaan

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.