9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    ckafe

select matting

Graag hulp bij het volgende:
    Ik kreeg van een Amerikaan een tip om in PS witte randen te verwijderen in een animatie en daarbij gebruikte hij de volgende zin:
    Go to the Layer menu, select Matting > Remove White Matte
    Aangezien ik de Nederlandse versie heb en mijn Engels nogal beroerd is, vraag ik me af wat hier bedoeld wordt. Vast geen groot probleem voor de vaste gebruikers van de PS-Engelse versie.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  ckafe.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  ckafe.

Bijdrager
    koen

Bijdrager
    Niels

Staat helemaal onderaan in Laag > Matting

Bijdrager
    ckafe

Nou Koen, dat is een flink stukje vertaalwerk. Bedankt.
    ‘Matting’ blijkt in ons taaltje gewoon ‘matting’ te zijn en precies dat geeft Google Vertaal ook aan. Voor ‘Remove white matte’ had ik al ‘Verwijder wit mat’ gevonden. Helaas staat deze optie bij mij nergens in welk menu dan ook.
    Mag ik daarom nog een oproep doen aan de ‘moeilijk stervende’ photoshopper die deze term kent?
    Voor wie inmiddels nieuwsgierig is geworden naar het doel waarvoor ik ‘remove white matte’ nodig heb, voeg ik de volgende link toe:
    http://www.janmac.nl/lessen-beeldend/Ruimte_6.html
    Wellicht heeft iemand een tip in het Nederlands om de witte puntjes rond de bewegende beelden weg te krijgen. Het gebruikte programma is ‘Hype’.
    Thanks in advance

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  ckafe.

Bijdrager
    ckafe

Niels, bedankt. Onze berichten hebben elkaar gekruist. Ik heb het gevonden!
    Nou nog effe uitvogelen hoe ‘matting’ werkt. Gaat lukken.

Bijdrager
    koen
    ckafe op 13 september 2016

Nou Koen, dat is een flink stukje vertaalwerk. Bedankt.

Niet van mij, hoor. Maar graag gedaan(y)

Bijdrager
    ckafe

En mooi dat het gelukt is. Bovenstaande animatie heeft geen witte randjes meer. Ben er blij mee. Weer wat geleerd.

Bijdrager
    koen

En, hoe heb je het opgelost?

Bijdrager
    ckafe

Koen, de animatie is gemaakt in Hype 3. De plaatjes die bewegen, importeer je als PNG 24. Het probleem was dat mijn PNG’s een wit randje hadden variërend van 1 tot 3 pixels. Die heb ik geprobeerd handmatig weg te halen, maar steeds ontstonden er weer nieuwe witte randjes. De optie om die te verwijderen via ‘matting’ kende ik niet.
    Dit is de uiteindelijk gevolgde werkwijze: Vrijstaande plaatje (met transparante achtergrond) openen in PS en converteren naar RGB. Transparante achtergrond selecteren en dan selecteer omgekeerde. En nou komt de truc: Command ingedrukt houden en pijltje naar links en daarna weer naar rechts. Nu zijn alle pixels van het object geselecteerd en staat het beeld weer op de oorspronkelijke plek.
    Vervolgens: Layer menu, selecteer Matting en de drie opties die daar staan uitproberen. Ik heb gewerkt met ‘witte matte verwijderen’ en ‘rand verwijderen’. Soms lukt het beter met de ene, soms met de andere optie. Gewoon uitproberen. Daarna ‘opslaan voor web’ als PNG-24.(cmd alt shift s)
    Het aardige is dat Hype reeds geplaatste PNG’s aanpast als je ze onder dezelfde naam safet.
    Hype is trouwens het betere alternatief voor het niet meer ondersteunde Flash. En, dat is aardig, momenteel alleen voor de Mac beschikbaar.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  ckafe.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.