12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    KR1275

Secam VHS + Canopus ADVC-110 import

Hallo,

Ik heb nog videobanden die ik wil importeren. Het zijn Franse banden, dus opgenomen in SECAM. Mijn videorecorder kan dat weergeven, de Canopus kan dat ook, maar met welk programma kan ik het importeren in de Mac?? FCP-X en iMovie ondersteunen geen Secam.
    Ik heb de recorder + banden getest op mijn Sony TV en dat gaat prima (in kleur).
    Is er goedkope software beschikbaar die wel compatible is met Secam? Het wordt een eenmalige ‘actie’, dus ik wil er niet teveel geld aan uitgeven.

Bedankt voor de tip!

Bijdrager
    TheBigZ

Kun je importeren via Firewire met de Canopus? Met een truc kun je iMovie HD zelfs nog gebruiken op Yosemite.

http://forum.videohelp.com/threads/255447-Secam-VHS-to-DV-tape-conversion-questions

Bijdrager
    KR1275

Hij is aangesloten via FW. Ik kan de beelden ook wel zien, maar in z/w.
    Ik heb software nodig die Secam beelden kan importeren.
    iMovie HD is ook z/w.

Bijdrager
    Verwijder

In de handleiding staat: Input Analog SECAM signal will be captured in DV PAL signal.
    Kan de TV SECAM weergeven of maakt de videorecorder er PAL van?
    Heb je de dip switches goed staan zodat de Canopus weet dat het SECAM is en heb je PAL al geprobeerd?

Bijdrager
    TheBigZ

Goede tips van Willemien. Dip switch 5. Pagina 16 van de handleiding. http://www.bhphotovideo.com/lit_files/71386.pdf

Bijdrager
    csteelooper

Voorzover ik weet ondersteunt de Canopus alle standaarden, dus PAL, SECAM, NTSC (US) en NTSC-M (Japan). Hoe is je videorecorder aangesloten op de Canopus? Heb je composiet (RCA) gebruikt, of wellicht S-video? Het probleem is dat je TV hoogstwaarschijnlijk multisysteem is. Dat wil zeggen dat je die elk soort signaal kunt voeren en het is goed. Dat werkt iets anders op capture-apparaten. Deze moet je meestal softwarematig en soms ook nog hardwarematig vertellen dat je ze een PAL/SECAM-signaal gaat voeren (voorzover ik weet heeft de Canopus geen DIP-switches; softwarematig instellen is dus voldoende). Maar hoe dan ook moet je signaalinvoer niet op een van de NTSC-varianten staan. SECAM en PAL zijn bijna hetzelfde, dus in de regel is dat geen probleem als je niet een aparte keuze hebt voor SECAM.

Bij de verschillende versies van iMovie is het belangrijk om bij het aanleggen van een nieuw project ook aan te geven dat je het gaat opnemen in de PAL-standaard. En dan nog dit: uit eigen ervaring weet ik dat als je een videorecorder hebt die niet met S-VHS (Super VHS) overweg kan, je het beste ver weg kunt blijven van S-video als je aansluitingsmethode, want dat gaat vaak niet goed bij capturing.
    Als je videorecorder wel is voorzien van S-Video, is-ie waarschijnlijk ook compatible met S-VHS, maar let in dat geval toch even op een logootje dat je daarover informeert. Is je videorecorder compatible met S-VHS? Dan gebruik je het beste een losse kabel voor je S-VIDEO-signaal. Hoewel SCART in theorie compatible is, is het niet altijd zo dat de aansluiting op je recorder volledig is ‘gepind’, en dat valt al helemaal niet te verwachten van de diverse verloop-blokjes van SCART naar S-VIDEO/RCA (en die zul je nodig hebben als je via de SCART-aansluiting van je recorder de verbinding met de Canopus maakt).

Bijdrager
    KR1275

Het is een simpele VHS-recorder uit de nadagen van VHS. Een LG, maar eentje die van binnen dezelfde is als alle andere merken destijds (ik heb ook een JVC zonder Secam, maar van binnen dezelfde als LG).
    De LG heeft alleen een Scart-uitgang. In het menu kon ik zien dat de LG het juiste systeem kiest, Secam dus.
    De Canupus staat goed (5 en 6 staan op ON). Als die de input zou omzetten in PAL, dan zou ik kleur moeten hebben, maar ik heb onstabiel z/w beeld (geen Macrovision, al getest). Ik heb een beetje het gevoel dat de Canopus Secam doorgeeft aan de Mac en de meeste Mac software begrijpt Secam niet.
    Zijn er andere trucjes? Heeft een Sony TV (KDL-40X4500) een output die op de Mac kan worden aangesloten?

Bijdrager
    Verwijder

Als de videorecorder PAL doorgeeft en de Canopus staat op SECAM dan werkt het niet. Misschien helpt het om na het omzetten van dip switches de Canopus opnieuw te starten (Mac uit, kabel los en weer terug). Let op dat je hem niet op NTSC zet

Zoek eens bij de instellingen van de videorecorder of er een instelling is voor PAL/SECAM uit. Mijn videorecorder, of een zustermodel wat ook in de handleiding staat, heeft aparte instellingen voor in en uit.

Ik heb even de handleiding van de TV doorgezocht en je kan instellen welk kleurensysteem de TV gebruikt. Probeer eens wat er gebeurt als je dat op PAL of SECAM zet. Het zit bij Videoinstellingen, Kleurensysteem. Je weet dan zeker wat er uit de videorecorder komt.

De handleiding van de Canopus zegt dat een SECAM-signaal wordt omgezet in DV PAL dus zou er geen probleem moeten zijn. Ik heb de indruk dat PAL en SECAM in DV hetzelfde zijn of dat alleen PAL wordt gebruikt.

Bijdrager
    KR1275

De videorecorder geeft SECAM af.
    De Canopus staat op Secam (5 en 6 staan op ON)
    (overigens andere instellingen voor de zekerheid ook geprobeerd).
    Video rechtstreeks op TV: perfect beeld (nou ja, voor VHS dan…)
    Video op Mac: z/w

Het liefst zou ik software proberen die Secam kan ‘lezen’.

Ik zal eens kijken wat alles afkoppelen en opnieuw aansluiten oplevert.

Bijdrager
    TheBigZ
    Willemien op 29 juni 2015

Ik heb de indruk dat PAL en SECAM in DV hetzelfde zijn of dat alleen PAL wordt gebruikt.

Dat klopt. DV heeft een eigen (kleuren)standaard. https://en.wikipedia.org/wiki/DV

Richard op 29 juni 2015

Het liefst zou ik software proberen die Secam kan ‘lezen’.

SECAM bestaat alleen in het analoge domein. Zodra je het op de een of andere manier gedigitaliseerd hebt (en je Mac er iets mee kan) is het geen SECAM meer.

Bijdrager
    TheBigZ

Switch 5 en 6 moeten op ON staan.

Heb je Switch 1 ook al eens op ON geprobeerd?

Digital-in Reference Sync Mode – toggles between Stream Sync and Fixed modes. To make the Video Sync synchronized with the DV Stream Sync, set this Switch in the OFF position. If you set this switch in the OFF position and the color of the output video becomes black and white, set this switch in the ON position, making the Video Sync happen in the fixed timing.

Bijdrager
    KR1275

De meest banale, simpelste oplossing heeft gewerkt…. FW stekker eruit en er weer in. FCP-X neemt op in kleur en VHS-strak beeld…

Bedankt allen! Ik ben weer blij.

Heerlijk om banden op schijf te zetten en daarna in de prullenbak te gooien.. Ruimt lekker op.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.