9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    thekazman

Seagate schijf op alleen lezen

Wie of wie kan mij helpen?
    Heb een seagate externe harde schijf gekocht, waar gelukkig alle foto’s op staan van mijn oude windows pc, die het niet meer doet. Ik wil nu foto’s toevoegen van mijn macbook, maar hij staat op alleen lezen, en het lukt me maar niet toegang te verkrijgen tot de externe harde schijf. Hoe los ik dit op? Mijn dank is groot!

Bijdrager
    Nikita

Zeker NTFS geformatteerd? Dat is, bij mijn weten, nog altijd alleen te lezen op OS X / MacOS.
    Er zijn third-party stukjes software beschikbaar waarmee je volledige toegang kan krijgen voor NTFS volumes, zoals deze.

Bijdrager
    digilb

In ieder geval opletten met opnieuw formatteren (naar HFS+ bijvoorbeeld) want dan wordt de harde schijf ook gewist!
    Dus alleen doen als je een goede backup van de harde schijf hebt.

Bijdrager
    Nikita

Mocht je ‘m willen gebruiken op zowel Windows 8.1 / 10 als OS X, dan kan je hem het beste in exFAT formatteren. Daarmee kan je dus op beide systemen lezen en schrijven. Maar uiteraard in dat geval wel eerst een goede backup maken zoals digilb hierboven aangeeft!

Bijdrager
    thekazman

Thanks voor het snelle antwoord! En met een third-party moet ik de schijf ook formatteren?

Bijdrager
    Nikita

Nee, dan niet, want dat programma zorgt ervoor dat je ook naar NTFS kan schrijven.

Bijdrager
    GoeieDag

Beter is het om even na te gaan hoe je die Seagate gaat gebruiken.
    Want als ik je verhaal lees, gebruik je vanaf nu alleen maar een Mac, en geen PC meer. En dan zou het niet zo slim zijn moeilijk te doen met zo’n NTFS extensie, die ook nog niet probleem-vrij zijn.
    Gewoon naar HFS+ zetten, dus. Alleen even de (pc) foto’s eraf halen.
    Wil je ‘m ook wel gebruiken icm een PC, is FAT of exFAT nog steeds een betere optie dan zo’n NTSF extensie.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zoals Goeiedag zegt: als je hem alleen aan je Mac wilt hangen, kopieer dan alles (of in elk geval de dingen die je wilt houden) eraf naar bijvoorbeeld de interne harde schijf van je computer, wis hem dan in het Schijfhulpprogramma en kies daarbij als schijfstructuur „Mac OS Uitgebreid (journaled).” Zet dan de gegevens erop terug.

Bijdrager
    thekazman

Thanks voor het antwoord! Gaat helemaal goed komen! Dank!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.