28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    Slimjim

Seagate schijf mist ineens twee mappen? HELP

Hallo,

Mijn vriendin zat vandaag in een map op mijn seagate 2TB hardeschijf foto’s te kijken. Ineens kreeg zij het zandlopertje van Mac inbeeld en liep het allemaal vast, via taakbeheer heeft zij finder opnieuw opgestart. Hierna opende ze de map van de seagate schijf en tot verbazing waren er 2 mappen weg. Laten dit nou net de mappen zijn waar een hoop dierbare foto’s instaan. Ik zei tegen haar doe maar even niets en heb er zelf naar gekeken.

Ik krijg het nu niet voor elkaar om de mappen weer te zien. Wel zie ik met rechtermuisknop dat het deel geheugen wat deze mappen gebruiken nog steeds in gebruik is. Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen?

– 2TB seagate
    – ineens twee mappen niet meer zichtbaar, andere mappen wel gewoon met inhoudt.
    – data lijkt nog wel in gebruik te zijn op schijf.
    – Ik gebruik een mac.

Met vriendelijke groet,

Jim

Bijdrager
    iNicky

zandlopertje? taakbeheer? Weet je zeker dat je een Mac hebt?

Waarschijnlijk zijn de mappen in de andere mappen terecht gekomen….

Bijdrager
    KarelWillem

Taakbeheer = Activiteitenweergave

Anyway:
    Kun je met Spotlight zoeken naar een map, of naar een bestand in die map?
    Dan is het wellicht snel te zien of het nog ergens staat.

Sleutelbeheerder
    Night

Als het vastliep tijdens een lees/schrijf actie – en de optie van KW geeft geen resultaat – bestaat er een mogelijkheid dat de directoryinfo beschadigd is. En dat kun je eenvoudig fixen met DiskWarrior.

Nog even een opmerking: Meen je serieus dat je van een disk, waarop zo’n onvervangbare data staat, geen up-to-date backup hebt (TimeMachine of soortgelijke 3rd-party equivalent en/of online backup)???? Daar hameren we altijd op: Zorg voor een goede backup. Elke computer, elke harddisk kan het een keer laten afweten of er gebeurt iets anders, waardoor AL je onvervangbare data ineens weg is…

Bijdrager
    Slimjim

@iNicky ik bedoelde dat bekende apple load symbooltje (rond met kleurtjes) en finder herstart met CMD + ALT + ESC. Helaas zijn de mappen niet in een andere map terecht gekomen.

@KarelWillem
    ik bedoelde finder herstart met CMD + ALT + ESC. (idd geen taakbeheer) & helaas met spotlight kan ik niks vinden op de aardeschijf.:(

@Night
    bedankt voor je tip dus nu moet ik dat diskwarrior aanschaffen ? of zijn er nog andere opties.
    En ja heel stom maar had even niet de plek vrij om die 700GB aan foto’s dubbel te backuppen:(

Sleutelbeheerder
    Night

Stack biedt je geheel gratis 1TB cloud-opslagruimte. Meer dan genoeg voor die stapel foto’s van jou. ;-)
    Dubbel backuppen? Dus je hebt al wel een backup?
    En voor éénmalig gebruik zijn er inderdaad wel andere opties (zie PB).

Bijdrager
    Slimjim

Night bedankt voor je PB

Dit is het volgende probleem

Er staat ook bij windows/ pc maar gebruik hem toch echt op mac

Sleutelbeheerder
    Night

Duidelijk; dan is je disk dus geen HFS+ volume, maar een FAT32 of ExFAT volume (of zelfs NTFS, mits je daarvoor aparte tools hebt geïnstalleerd). Daar kan DiskWarrior inderdaad niet mee overweg.

Gelukkig kan de Mac zelf ook nog wat.

Stap 1) Controleer met wat voor een volumetype we te maken hebben. Klip op Applemenu > Over deze Mac > Systeemrapport > USB en kijk onder Volumes naar jouw disk

(PS: Grote nadeel van non-HFS+-journaled disks is dat er geen foutcorrectie op systeemniveau op van toepassing is, waardoor bij onvoorziene onderbrekingen, dataverlies kan optreden)

Bijdrager
    Slimjim

Capaciteit: 2 TB (2.000.397.884.928 bytes)
    Beschikbaar: 287,74 GB (287.742.959.616 bytes)
    Beschrijfbaar: Ja
    Bestandssysteem: UFSD_NTFS
    BSD-naam: disk3s1
    Activeringspunt: /Volumes/2TB Backup
    Inhoud: Windows_NTFS

Van seagate dashboard zelf een test gedaan die lat zien dat de schijf in orde is?

Sleutelbeheerder
    Night

NTFS. Goed.

Gebruik je extra tools om deze te benaderen, zoals Paragon NTFS for Mac, of Tuxera NTFS. Bij de laatste zou je dan gebruik kunnen maken van de Disk Manager voor het herstellen van NTFS disks (er vanuit gaande dat je geen Windows PC tot je beschikking hebt).

Indien je GEEN gebruik maakt van extra tools, is de NTFS disk READ-ONLY. Dat wil zeggen dat je Mac er op geen enkele mogelijkheid op kan schrijven. Het is niet mogelijk dat de Mac verantwoordelijk is voor het ‘verdwijnen’ van de 2 mappen. Er bestaat een goede kans dat die mappen helemaal niet weg zijn en op een Windows PC gewoon zichtbaar en benaderbaar zijn. Maar dat kan je alleen proefondervindelijk vaststellen. NTFS disks op de Mac is en blijft een beetje behelpen en wordt dan ook afgeraden. Maar daar heb je nu niets aan.

Mijn advies: mocht je zelf geen Windows PC hebben, ga dan met de disk naar iemand die wel zo’n kast heeft staan en bekijk daar de disk (en maak gelijk een goede backup). In een later stadium is het verstandig de disk opnieuw te formatteren als HFS+ (journaled), zodat je er op de Mac meer controle over hebt. Uiteraard nádat je je data veilig hebt gesteld.

PS: Seagate Dashboard vind misschien dat de disk OK is, maar dat hoeft niet voor de data te gelden. De Mac kan deze i.i.g. niet (goed) lezen op dit moment.

Bijdrager
    Slimjim

I installed the trail version from paragon, it looks like the right software. The only thing is I can’t find the place where I can download all the files from my Harddisk? If this don’t work I will put the disk into a windows pc tomorrow.

BTW thank you much for the time you spend on helping me out.

Sleutelbeheerder
    Night

We houden het gewoon in het Nederlands, goed?

Als je op Verify klikt, zou de disk gecontroleerd moeten worden:

How to verify, repair or format NTFS partitions under Mac OS X 10.11 El Capitan. Quick troubleshooting guide

Verder zou de disk gewoon op de desktop moeten verschijnen en van daaruit kun je bij je bestanden.

Bijdrager
    Slimjim

Hahah door al dat engels lezen bij de paragon manual typte ik ineens hier ook engels. Ik zit al veel te lang achter dat scherm …:-o
    Had jij dat programma wel is eerder ergens voor gebruikt, ik kan namelijk nergens de optie vinden om de bestanden te downloaded of per map te bekijken. Alleen gewoon in mijn finder scherm maar dat kon ik voorheen ook al en dan staan die twee mappen die ik kwijt ben er niet bij.

Sleutelbeheerder
    Night

Paragon is ook niet bedoeld om bestanden te downloaden, maar om MacOS de mogelijkheid te geven op NTFS disks te schrijven. Dat is alles wat het kan. Niet meer en niet minder. Maar je hebt nu wel de mogelijkheid (tot op zekere hoogte) de disk te controleren op fouten. Voor intensievere zoektochten (directory-controle, verloren bestanden terughalen) moet je denk ik toch bij Windows zijn. Omdat NTFS van huis uit niet door macOS ondersteund wordt zijn er ook geen tools om dit op de Mac te doen.

Bijdrager
    Slimjim

Verder zou de disk gewoon op de desktop moeten verschijnen en van daaruit kun je bij je bestanden.

Dat kon ik altijd al alleen die twee mappen staan er niet, kijk wel of ik morgen langs een kennis kan met een windows computer.
    Hoop dat er nog iets van te maken valt. Het gekke eraan is dat als ik via mijn dekstop de grote bekijk van de mappen die erin staan dan is dat een stuk minder gb dan het totaal van de ruimte die in gebruik is op de disk. Dus de files moeten ergens staan zou je zeggen.

Bijdrager
    Slimjim

Oké night in ieder geval ontzettend bedankt voor al je tijd. Ik zal morgen wel met windows proberen iets terug te vinden.
    Nu krijg ik deze melding:

Sleutelbeheerder
    Night

Eerst in Finder de disk in de Prullenmand slepen…

Bijdrager
    Slimjim

En nu zie ik hem dus ineens ook niet meer op mijn bureaublad staan hoop frustraties hier.

Sleutelbeheerder
    Night

Persoonlijk zou ik er ook niet voor kiezen of Paragon te installeren op de eerste plaats. Windows is er beter op toegerust om met NTFS disks overweg te kunnen. Vooral als er iets fout gaat, zoals bij jou. Paragon is leuk als alles wél werkt. Maar op macOS is het beter/verstandiger om gewoon HFS+ journaled disks te gebruiken.

Het is logisch dat de disk niet meer op de desktop staat, aangezien Paragon deze wil unmounten om de disk te kunnen herstellen. Maar dat lukt niet geheel (misschien omdat de disk gebruikt wordt door een of ander programma). Herstart eens en probeer de verificatie nogmaals.

Bijdrager
    Slimjim

Hmm dan gooi ik het er maar weer af. Gelukkig pakt hij mijn schijf wel nog op mijn mac book pro. Er staat ineens een Exec bestand met de naam $UMG op. Heeft paragon dat erop gezet denkje? kan ik dat verwijderen? er staat bij dat het vandaag toegevoegd is.

Sleutelbeheerder
    Night

Zou zomaar kunnen;-)

Heb je al herstart om de verificatie/herstel opnieuw uit te voeren?

Bijdrager
    Slimjim

Ik denk dat ik morgen maar langs een computerzaak rij bij ons in het dorpje. Die jongens werken vast met windows en kunnen het hopelijk wel terug halen.

Sleutelbeheerder
    Night

Grote kans dat hun dat wel lukt. En als het gelukt is: backup, backup, BACKUP !!!!

Bijdrager
    Slimjim

Ja ik hoop dat er nog wat te redden valt, zo stom echt waar. Van alle andere files op de HD had ik wel een backup.
    Ga gelijk kijken naar een cloud en mijzelf verdiepen in Time Machine.

Sleutelbeheerder
    Night

(y) Veel succes morgen. En een backup disk van een paar TB kost maar een paar tientjes. ;-)

Bijdrager
    GoeieDag

Maar hoe komt die schijf nu eigenlijk in één keer in de NTFS structuur?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Seagate:lol:
    Als je betrouwbare dataopslag wilt ontwijk je die als de dood.:wink:

Sleutelbeheerder
    Night

@Goeiedag: Daar verbaasde ik me ook over; deze is read-only op de Mac, dus je kan er alleen maar foto’s op kijken, niet op schrijven. Wellicht een overblijfsel uit PC-tijdperk en gewoon ‘overgenomen’ op de Mac?

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.