23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Goodmovie

Seagate momentus XT

Vandaag krijg ik mijn nieuwe Seagate momentus XT binnen en ik wil deze in mijn macbookpro plaatsen.

Kan ik dan gewoon de harde schijf die er nu inzit uithalen, aansluiten via een dock (seagate in de macboockpro bouwen) en dan via migratie assistent alles van de “oude” hardeschijf over zetten?

Of moet dit perse met time machine gebeuren?

Bijdrager
    SMTR

Via Time Machine is makkelijker. Opstarten vanaf installatie DVD en dan bij hulpprogramma’s kiezen voor terugzetten time machiene back up.

Post ook even je ervaring met deze schijf, overweeg hem ook te kopen.

Bijdrager
    Goodmovie

Hij is net binnen, ik hang hem er gelijk even aan en dan ervaren hoe het gaat.

(vriend van mij heeft hem al langer, hij vind het echt geweldig! vandaar dat ik deze dus ook nu heb aangeschaft.)

Keep you updated!

Bijdrager
    Xserve

Het handigst vind ik een programma als SuperDuper! of Carbon Copy Cloner. Daarmee kan je de precieze inhoud van je interne harde schijf kopi├źren naar de externe harde schijf, die met FireWire of USB aangesloten is op je Mac. Vervolgens steek je die externe schijf in je Mac, en krijg je exact hetzelfde systeem terug, letterlijk niets veranderd, maar met meer harde schijfruimte.

Bijdrager
    johnkeates

Pas op met data corruptie op de momentus XT.

Bijdrager
    macpro

Ik gebruik altijd Schijfhulpprogramma. Opstarten vanaf de installatie DVD en de bron schrijf terugzetten naar de nieuwe schijf.

De Momentus XT is inderdaad een schijf met problemen. Seagate heeft alweer een nieuwe firmware uitgebracht die weer beter zou zijn dan de vorige versie, maar nog niet alle problemen zijn opgelost.

Hier draait een MacBook Pro 17″ redelijk probleemloos, maar de snelheid valt wat tegen.
    Ik heb nog een tweede exemplaar klaar liggen om in een Mac mini in te bouwen, maar wacht nog even af tot alle problemen opgelost zijn.

Bijdrager
    johnkeates

Data corruptie is helaas niet altijd op te lossen met Schijfhulpprogramma. Soms moet je gewoon alles wissen en opnieuw beginnen.

Bijdrager
    macpro

@johnkeates: mijn tip over Schijfhulpprogramma gaat over het clonen van de oude schijf naar de nieuwe schijf. Het was geen reactie op jouw opmerking over mogelijke data corruptie.

Bijdrager
    Sanderman1992
    Goodmovie op 26 april 2011

Hij is net binnen, ik hang hem er gelijk even aan en dan ervaren hoe het gaat.

(vriend van mij heeft hem al langer, hij vind het echt geweldig! vandaar dat ik deze dus ook nu heb aangeschaft.)

Keep you updated!

En hoe bevalt deze schijf?

Bijdrager
    SunKeeper

Volgens mij niet goed, want aangezien er geen reactie meer komt, start zijn hele machine niet meer op denk ik.:razz:

Bijdrager
    Afroman

Gisteren heeft die het topic geopend… :/

Bijdrager
    Goodmovie

Sorry voor mijn afwezigheid,

Toen hij aan kwam en ik dacht dat ik het ook wel even kon fixen zonder torx t6 schroevendraaier kwam ik bedrogen uit.

Wel had ik al met super duper en een externe hd dock een kopie gemaakt van de harde schijf.

Woensdag dus zelf ene even gehaald en de schijf geïnstalleerd.

Eerste momenten merk je niks van een snelheidstoename, behalve de verwachte snelheidsverhoging van 5400rpm naar 7200rpm.

Echter na FCP enkele malen te hebben geopend en gesloten, met diverse projecten merkte ik dat dit veel sneller ging dan vroeger, waar ik vroeger nog wel een minuutje of zo mocht wachten is het nu een kwestie van 10-15 seconden voor ik aan de slag kan.

Nog niks gemerkt van corruptie van gegevens, hopelijk blijft dat ook zo.

Voor mij was het een zeer wijze investering, alleen ga ik denk ik wel nog een clean install doen met snowleopard. aangezien in 2 jaar tijd zich toch de nodige troep heeft verzameld op de hdd.

Bijdrager
    Timp

Al meer ervaring qua problemen met deze disk?

Bijdrager
    ranarubra

wil ook de hdd van mijn Macbook pro early 2008 vervangen door Seagate Momentus XT ST95005620AS. Ben nog op zoek naar recente gebruikerservaringen! krijg niet een heel volledig uit het forum. Wie heeft ervaring?

Bijdrager
    Yggdrasil

*bump*

Ik heb vanmiddag mijn MacBook Pro 13″ (early 2011) voorzien van een Seagate Momentus XT 750GB. Het is de meest comfortabele manier om enerzijds te genieten van de snelheid van een SSD en de opslagcapaciteit van een gewone HDD.

Ik merk na een paar uur dat het opstarten drastisch verkort wordt. Ik start vrij vaak op omdat ik mijn laptop vervoer van en naar school, de trein etc. Terwijl mijn MacBook er voorheen met de standaard hdd 1,5 minuten over deed om op te starten doet hij het nu in ongeveer 20 sec. Veel mensen vinden opstarttijd van geen belang maar voor mij is het handig als ik snel weer wil verderwerken.

Het opstarten van veelgebruikte apps zoals Aperture 3 gebeurt ook sneller. Again, mensen zullen zeggen dat eens een app in het geheugen is geladen, de app ook op een gewone HDD snel zal starten. Toch merk ik een verschil tegenover de standaard hdd.

Verder merk ik ook dat schrijven naar een externe HDD of het wegschrijven van bestanden op de schijf zelf ook sneller gaat. Een bestandje van 1GB doet er ongeveer 15 sec. over.

Al bij al best tevreden. De aankoop van deze schijf zorgt er nu ook voor dat ik nog even wacht voor ik een SSD in een bracket plaats. Voorlopig snelheid genoeg! Ook Boot Camp draait gewoon perfect. Ik heb daarnet Windows 7 (x64) geïnstalleerd en het werkt zoals op de iMac.

Bijdrager
    michiel112
    Yggdrasil op 20 januari 2013

Ik start vrij vaak op omdat ik mijn laptop vervoer van en naar school, de trein etc.

Is toch geen reden om laptop opnieuw op te starten.

Bijdrager
    Yggdrasil

Voor mij is dat wel een belangrijke reden. Ik ben zuinig op mijn spullen.

Zo sluit ik al een aantal zaken uit zoals kortsluiting door waterschade, kans dat mijn harde schijf het begeeft als hij van een tafel dondert, etc.

Bijdrager
    michiel112

Zuinig op spullen, maar wel je MacBook overgieten met water en van een tafel gooien??

Harde schijf is helemaal uit in sleep mode hoor, dus dat maakt niks uit en die kortsluiting ontstaat eerder bij het opstarten, omdat dan het vermogen dat laptop vraagt, vrij hoog is. Verder zijn er nog wel meer voordelen van sleep modus ten opzichte van een shut down. Grootste onzin dus om te zeggen dat iemand die zijn laptop nooit afsluit, niet zuinig is.

Bijdrager
    Stirf

michiel, rustig aan. Gelukkig heeft iedereen zijn eigen keus.

Bijdrager
    michiel112

Haha, sorry. Ja, dat is ook zo. Ieder zo zijn eigen keus, maar het een is echt niet beter dan het andere.

Bijdrager
    Stirf

Klopt en dat weet hij ook.

Bijdrager
    michiel112

Daar twijfelde ik dus even aan;)

Bijdrager
    Yggdrasil

Je legt woorden in mijn mond die ik niet heb gezegd, Michiel.

Zoals Stirf al zegt, elk zijn keuze. Ik voel me er beter bij en ik verlies zo nauwelijks tijd. What’s the big deal?:)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.