30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    wlobeek

SDxc kaart met ExFAT-structuur niet herkend.

Voor mijn fotocamara heb ik een SDxc kaart gekocht met 64 Gb opslag.
    Als ik de camera aansluit op mijn MacBook Pro dan heeft de kaart als naam: Untitled.
    De naam wijzigen lukt niet, ook in schijfhulpprogramma zijn alle velden grijs als ik b.v. wil formatteren.
    De schijfstructuur is ExFAT en als bevoegdheid geeft hij alleen lezen aan….
    Ligt dit aan de ExFAT structuur of kan de naam op een andere manier gewijzigd worden?

Bijdrager
    wlobeek

Dit zie ik dus….

Bijdrager
    Buzz

Heb je Snow Leopard, Lion of Mountain Lion? Want bij oudere OS X versies wordt ExFAT niet ondersteund. En is het geheugenkaartje anders misschien beveiligd tegen schrijven met zo’n schuifje?

Bijdrager
    wlobeek

MacBook Pro met Lion, en het schuifje is geopend…

Bijdrager
    Beech

Alle wijzigingen moet je met je camera aanbrengen, ook het formatteren. Wat je overigens niet te vaak moet doen.

Bijdrager
    johnkeates

Elk geheugenkaartje moet je gewoon met je Mac kunnen formatteren, behalve als het schuifje op alleen-lezen staat, of als de kaart of je Mac kapot is.

Bijdrager
    Beech

Alles kan, maar niet alles is …..

Bijdrager
    Yggdrasil

@ Johnkeates

Zoals Beech al zegt. Een SD of SDXC kaartje dien je te formatteren ín je cameratoestel als je het wil gebruiken ín dat toestel. Test het zelf maar eens met je camera, dan kom je ongetwijfeld tot dezelfde conclusie. Ik kan alleen maar bevestigen wat Beech zegt. Als ik mijn SD kaart in mijn Nikon stop en de kaart werd geformatteerd door de Mac, dan moet ik de kaart opnieuw formatteren, aldus mijn camera.

Bijdrager
    johnkeates

@Beech en Yggdrasil

Zoals de topicstarter zegt: hij wil op z’n Mac de kaart kunnen aanpassen. Alle andere voorwaarden en eigenschappen en dingen met camera’s komen met die vraag toch gewoon te vervallen?

Als er nou stond: “ik wil een nieuw SD(X/H)(C) kaartje met mijn camera gebruiken”, dan is het logisch dat we allemaal komen zeggen: formatteer hem met je camera!

Maar, dat is dus niet wat er staat.

Bijdrager
    Yggdrasil

Je hebt gelijk hoor, maar hij wil hem met zijn camera gebruiken hé, indirect. Hij heeft het kaartje voor zijn camera gekocht staat er. Maar als je het én werkend wil krijgen in de camera én wil veranderen van naam, dan loop je – zoals Beech zei – tegen enkele probleempjes aan. Een ervan is het niet kunnen wijzigen van de naam.

In wezen hebben we dus allemaal een beetje gelijk.:)

Bijdrager
    wlobeek

@johnkeates heeft helemaal gelijk: het gaat mij om het feit dat ik de kaart blijkbaar niet kan hernoemen en/of formatteren op mijn Mac. Dat vind ik vreemd en ik vraag mij af wat daarvan de reden is.
    Ik gebruik ‘m alleen maar in mijn camera en daar werkt ie prima. Ik zal eens kijken of ik ‘m daar een andere naam kan geven. Formatteren gaat via het cameramenu. Maar stel dat ik de structuur zou willen veranderen dan is het toch vreemd dat schijfhulpprogramma de kaart helemaal niet ondersteund? Ik vroeg me af of dat iets te maken heeft met de ExFAT structuur van de kaart?

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik denk het niet. Volgens de Apple website ondersteunt dat SD-poortje ook gewoon ExFat SDXC kaartjes…

Yes. Any Mac computer with an SD card slot and running Mac OS X v10.6.5 or later can use the exFAT file system. Note: If you are running Windows 7 using Boot Camp, the exFAT file system can be used only with the MacBook Pro (Early 2011).

Een externe harde schijf in ExFat geeft namelijk geen problemen op een Mac. (Althans niet op de mijne)…
    Heb je al eens geprobeerd om het kaartje te selecteren in plaats van de partitie?

Bijdrager
    iep
    Yggdrasil op 01 januari 2013

Een SD of SDXC kaartje dien je te formatteren ín je cameratoestel als je het wil gebruiken ín dat toestel.

Dat is vandaag de dag niet zo meer aan de orde. Je ziet het eigenlijk nog bij slechte kwaliteit camera’s (met name de hele goedkope camera’s) omdat die niet uit zichzelf een folder structuur aan kunnen maken waar ze de foto’s op kunnen slaan. Menig camera kan dat vandaag de dag wel dus alleen een format volstaat. In de camera volgt er een format en daarna de aanmaak van de folderstructuur wat de reden is waarom je dat vroeger zo moest doen. Vroeger was die folderstructuur zelfs per merk weer anders maar dat is nu gelukkig al weer enkele jaren gestandaardiseerd. Het enige waar het vandaag de dag nog op mis gaat is dat men het kaartje met het verkeerde bestandssysteem formatteert (ExFAT als alleen FAT32 ondersteund wordt door de camera bijv.). Ervaring hier is dat het niet uitmaakt of ik de kaartjes in de camera’s of op Windows, OS X, Linux formatteer zolang ik maar de juiste filesystem pak. Zoals gezegd gaat het bij een aantal camera’s de mist in omdat ze een specifieke folderstructuur verwachten die ze niet automatisch aan kunnen maken. Dat zijn vaak de wat oudere of goedkope camera’s.

Hetzelfde liedje gaat op voor PDA’s, smartphones, mediaspelers en tegenwoordig ook tv’s. Ook daar volstaat een format op wat voor apparaat dan ook. Je kunt tegenwoordig dus prima sd kaartjes tussen camera, computer, pda, smartphone, etc. uitwisselen. Data wordt keurig netjes in de juiste mappen gezet.

Overigens kun je ook eens tussen de regels lezen want dan had je 2 opties gezien die johnkeates heeft gedaan: de kaart is stuk of er is iets met de Mac. Daar zou de TS nog eens naar kunnen kijken. Defecte cardreaders zijn nogal vaak de oorzaak van dit soort verschillen. De interne sd reader van Apple vormt daarop geen uitzondering.

Bijdrager
    Beech

Even wat onderzoek gedaan met een eenvoudige camera (Olympus) met 8 GB SDHC (FAT32) en een geavanceerde Sony Handycam HD-camera met hd en 16 GB SDHC Sandisk Extreme (FAT32). Beide worden via de camera aangesloten via USB omdat mijn interne kaartlezer van mijn iMac (einde 2009) het niet meer doet. Op de iMac kan ik in Finder foto’s van de Olympus verwijderen en van de Sony niet. Vroeger, voor Mountain Lion kon ik dat op de Sony wel, dus ik denk dat het met ML te maken heeft. Ik heb Gatekeeper uitgezet (omdat er een update voor mijn Sony was, er staan allerlei programma’s op de Sony), maar dat maakte niets uit. Ik kan de SD van de Sony ook niet formatteren op de iMac. De SD van de Olympus wel, maar ik doe dat nooit, zie boven.

Bijdrager
    johnkeates

Om ook even wat geheugenkaartjes-ervaring toe te voegen:

– Op een oude Kodak (CF kaartjes) van 1MP [ ja, echt oud ] kon ik prima met een kaartje werken dat ik zelf geformatteerd had

– Op een oude FujiFilm FinePix (ik dacht een 30i ofzo) met 1.2MP of 2MP (ook echt oud!) die met Smart Media kaartjes werkte, kon ik de kaartjes niet buiten de camera om formatteren. Foto’s maken werkte dan nog wel, maar filmpjes, audio opnames, en muziek afspelen of overzetten werkte dan niet meer. Brakke firmware dus.

– Op een nieuwere Kodak met 8MP die SD kaartjes gebruikt kan ik probleemloos extern geformatteerde kaartjes gebruiken, FAT16 of FAT32, het maakt niet uit, en werkt

– Op een nieuwere Olympus E300 (maar ook weer relatief oud! We zitten nu in 2006…) die CF kaartjes gebruikt is extern formatteren geen probleem. Wat wel een punt is, is dat sommige externe manieren en bestandsystemen bij het formatteren er voor zorgen dat een burst minder snel gaat. Dat is logisch, als de CPU/firmware meer moeite moet doen om dingen op te slaan. Maar het werkt wel!

– Op diverse Canons en Nikons werkt het ook goed, maar niet gekeken naar ontbrekende of mindere functionaliteit na een format.

Een ding kan je altijd wel stellen:

– Als de firmware slecht geprogrammeerd is, kan je altijd het beste de camera zelf laten formatteren.

Een ander bijkomstig dingetje:

– Door firmware geformatteerde kaartjes zijn meestal slecht geformatteerd, zonder partitie systeem, zonder extended attributes en dergelijke, meestal gewoon verschrikkelijk kaal.

Ik heb ook op een paar Panasonic en Sony HD camera’s met SD kaartjes gewerkt, maar daar heb je weer het gare probleem dat je de bestanen alleen goed via MTP kan lezen in sommige gevallen, en dan sla je het bestandssysteem over. Direct van de SD lezen werkt wel, maar gaat langzamer, zonder dat daar technisch een reden voor hoeft te zijn.

Bijdrager
    iep

Zonder partitiesysteem kan niet. Als je formatteert dan houdt dat in dat er een partitionering op komt en een specifiek filesystem. Voor zover ik weet kennen de gebruikte filesystems voor geheugenkaartjes (FAT, FAT32 en ExFAT) ook geen extended attributes. Het zijn hele simpele filesystems en ja dat is heel kaal maar het werkt en het hoeft ook helemaal niet met allerlei toeters en bellen.

Een sd kaartje (en ieder ander geheugenkaartje) is niks meer en niks minder dan wat een harde schijf, ssd, usb stick, cd en dvd ook allemaal zijn: gewoon een medium met een filesystem erop.

@Beech: klassieke fout: alles op de laatste update gooien en dat is hier onterecht. Je zegt zelf al dat je het kaartje niet in je iMac kunt formatteren wat al een goede hint zou moeten zijn dat het kaartje defect is of het schrijfbeveiligingsschuifje op “schrijf beveiligen” staat. Heel soms gaat dat schuifje ook wel eens kaduuk waardoor het kaartje toch op “schrijf beveiligen” staat terwijl het schuifje dat niet doet. Aangezien je bestanden op het kaartje niet kunt verwijderen maar het verder wel kunt lezen zou ik hier eens naar kijken. Hij kan ‘m ook gewoon als read-only hebben gemount (wat bijv. gebeurd met schijven die ntfs als filesystem gebruiken) wat op hetzelfde neerkomt.

Bijdrager
    johnkeates

Het kan weldegelijk zonder partitiesysteem. Geen MBR, GPT of APM, gewoon van het 1e adres tot aan het laatste adres filesystem. Komt vooral met FAT voor.

Daarnaast bedoel ik niet extended attributes perse, maar gewoon alle uitbreidingen, van journals tot hotfile b-trees, van backup tables tot simpele ACL’s.

En het SD-kaartje, dat is weldegelijk meer dan de rest. Hell, de rest is zelfs meer dan het lijkt;)

SD-kaartje: microcontroller en flashgeheugen, met daarop een intern formaat die alles in blokken verdeelt en soms wear-levelling algoritmes bij wijzigingen toepast om de slijtage van de geheugencellen tegen te gaan. Daarnaast kan er bijna geen enkel desktop-os echt omgaan met direct flash geheugen, er zit altijd wel een serie lagen tussen met protocollen en adresmappings.

SSD: SD-kaartje met SATA en sneller flash geheugen en betere controller.

HDD: microcontroller met firmware die standaardwaardes in een ROM heeft en in de SA de ‘live’ waardes voor de schijf zelf heeft. De bits en bytes worden op verschillende manieren georganiseerd (bijv. CHS om maar een bekende methode te noemen), plus er wordt ruimte gereserveerd, o.a. voor wear levelling die vooral neerkomt op het ‘vervangen’ en remappen van defecte sectoren.

CD: verhaal apart, maar uiteindelijk naast ISO9660 met El Torito uitbreidingen of Joliet uitbreidingen niks anders dan een ROM;) Net als DVD.

Maar dat doet er allemaal eigelijk niet toe! Want de TS heeft een kaartje wat niet te formatteren lijkt, en gezien het in de camera wel kan (toch, TS?) ligt het dus aan het kaartje of aan de Mac. Waarom kan het nog aan het kaartje liggen? Zoals iep zei: schuifje kan kapot zijn. Camera kan dat negeren. (hoewel RW vs RO dacht ik op controller niveau in het kaartje bepaald wordt en niet via DMA of SDIO achtige systemen te overriden is) Is ook mogelijk dat de schakelaar niet helemaal stuk is, maar dat de kaartlezer net iets meer of minder druk zet op de behuizing van het kaartje.

Bijdrager
    Beech
    iep op 01 januari 2013

@Beech: klassieke fout: alles op de laatste update gooien en dat is hier onterecht. Je zegt zelf al dat je het kaartje niet in je iMac kunt formatteren wat al een goede hint zou moeten zijn dat het kaartje defect is of het schrijfbeveiligingsschuifje op “schrijf beveiligen” staat.

Klassieke fout ? Ik zeg alleen maar dat sinds ML op mijn iMac (na SL) ik constateer dat mijn Sony read-only mount en dat ik dat niet kan wijzigen. Het schuifje staat op unlock. En dat mijn Olympus-camera normaal werkt. En dat mijn kaartlezer van de iMac niet meer goed werkt: geen enkel SD-kaartje wordt herkend. Wel als de iMac met kaartje er in opnieuw wordt opgestart. Maar dat is een bekend probleem, dus daar ga ik het hier verder niet over hebben.

Waar het hier over gaat is of ExFat geformatteerde SD-kaartjes niet door het schijfhulpprogramma bewerkt kunnen worden en of dat aan ExFat ligt. Ik geef aan dat dat ook voor FAT-32 kaartjes geldt en blijkbaar nog camera-afhankelijk is en ik vermoed dat dat sinds Lion zo is, want bij SL had ik er geen last van.

Bijdrager
    johnkeates

Als je wil weten waar het aan ligt, moet je gewoon even in je logboek kijken, want daar staat het antwoord.

Bijdrager
    wlobeek

Bedankt voor alle reacties en meningen.
    De meeste zijn echter niet ter zake doende.
    De vraag is simpel:
    De kaart laat zich niet formatteren via schijfhulpprogramma en wel via de camera. De kaart is niet stuk en het schuifje staat goed en is ook niet stuk. Mijn imac en mbo zijn ook niet stuk……
    Info over de kaart (cmd-i) geeft aan “alleen lezen” ik denk dat dat “lezen en schrijven” zou moeten zijn?

m. vr. gr.

Bijdrager
    johnkeates

Ik denk dat het toch echt een defect is. Je kan onmogelijk stellen dat het schuifje wel goed werkt als je daar niet de juiste meetapparatuur voor hebt.

We kunnen wel stellen dat het kaartje het in de camera goed doet, maar in de kaartlezer van de Mac niet.

Als er “alleen lezen” staat, betekent het dat het OS met geen mogelijkheid iets met die kaart kan doen. Dus in Mac OS X hoef je het niet te zoeken. Dan blijft de kaartlezer en de kaart zelf over. Heb je andere kaartjes om te testen?

Bijdrager
    wlobeek

Sorry voor de onduidelijkheid van mijn kant maar ik sluit de camera (met de kaart erin) aan op de mac via een usb kabel. Vervolgens zie ik de kaart als “untitled” op mijn bureaublad. De kaart komt nieuw uit de verpakking dus is het niet echt aannemelijk dat de schuif kapot is maar het zou natuurlijk wel kunnen.

Bijdrager
    johnkeates

Ik dat geval is het natuurlijk een andere zaak.

Werkt het kaartje wel goed als je het direct doet?

En de Camera kan natuurlijk ook anders aangeroepen worden. Ik dacht dat de Fotolader sinds 10.7 of hoger beter met MTP om kan gaan, en de meeste camera’s hebben naast Mass Storage dus ook MTP. Als MTP om een of andere reden faalt, zou je dus best wel eens gelijk kunnen hebben met je 1e aanname dat het aan een software gedeelte ligt, om dat je de kaartlezer-hardware uitsluit.

Bijdrager
    Beech
    wlobeek op 02 januari 2013

Sorry voor de onduidelijkheid van mijn kant maar ik sluit de camera (met de kaart erin) aan op de mac via een usb kabel. Vervolgens zie ik de kaart als “untitled” op mijn bureaublad. De kaart komt nieuw uit de verpakking dus is het niet echt aannemelijk dat de schuif kapot is maar het zou natuurlijk wel kunnen.

ik heb toch hetzelfde probleem hiervoor met een Sony handycam beschreven, alleen FAT32 ipv ExFAT.

Bijdrager
    johnkeates

Lijkt er op dat het dus niks met het kaartje te maken heeft, want daar zit te controller en firmware van de camera nog tussen.

Het hele probleem heeft trouwens geen ruk te maken met het bestandssysteem, want FAT32 of ExFAT of wat je dan ook maar gebruikt, doet niks met de read/write status van het onderliggende fysieke opslagmedium.

Bijdrager
    Beech
    wlobeek op 31 december 2012

Voor mijn fotocamara heb ik een SDxc kaart gekocht met 64 Gb opslag.

Wat voor camera heb je ?

Bijdrager
    iep
    johnkeates op 01 januari 2013

Het kan weldegelijk zonder partitiesysteem. Geen MBR, GPT of APM, gewoon van het 1e adres tot aan het laatste adres filesystem. Komt vooral met FAT voor.

En zoiets heet dus een partitie;) Zelfs wat FreeBSD een slice noemt is gewoon nog een partitie. Een partitie is niks meer dan een opdeling van de schijf en dat kun je in 1 deel doen of in meerdere delen.

En het SD-kaartje, dat is weldegelijk meer dan de rest. Hell, de rest is zelfs meer dan het lijkt;)

Nee hoor en je voorbeelden laten dat ook mooi zien: het is allemaal storage waarop je een partitie (of meerdere) hebt en een filesystem gebruikt. De hardware is echter totaal verschillend maar dat is eigenlijk ook het enige verschil. Voor dit verhaal is dat allemaal ook niet zo boeiend, het is gewoon offtopic. Voor een gebruiker is het gewoonweg niet anders dan wat een ssd, hdd en noem maar op ook bieden: je kunt er bestanden op opslaan, verwijderen, wijzigen.

Beech op 02 januari 2013

Ik zeg alleen maar dat sinds ML op mijn iMac (na SL) ik constateer dat mijn Sony read-only mount en dat ik dat niet kan wijzigen.

Nee je wijst het aan als oorzaak en dat is een klassieke fout: meteen de eerste de beste update de schuld geven en dan niet verder kijken of verifiëren dat het daadwerkelijk die update is. Het is verstandiger om gewoon even verder te kijken en jezelf er van te verzekeren dat het ook daadwerkelijk die update is of niet. Als je dat niet doet kun je weer tegen het probleem aanlopen (en dat doen de meesten dan ook).

Waar het hier over gaat is of ExFat geformatteerde SD-kaartjes niet door het schijfhulpprogramma bewerkt kunnen worden en of dat aan ExFat ligt. Ik geef aan dat dat ook voor FAT-32 kaartjes geldt en blijkbaar nog camera-afhankelijk is en ik vermoed dat dat sinds Lion zo is, want bij SL had ik er geen last van.

Dit is ook weer zoiets. Je moet niet alle mogelijkheden gaan staan opsommen en vooral ook niet al je vermoedens. Test zoiets lever eerst uit en als je het bevestigd krijgt geef het dan aan als iets om naar te kijken. Je kunt beter dit soort zaken gestructureerd aanpakken omdat je anders het risico loopt dat bij het opsommen van alle mogelijkheden en vermoedens iemand in de informatie verzuipt en alsnog niet geholpen is.

@wlobeek: probeer het kaartje eens in andere cardreader, het kan namelijk zijn dat de camera alleen een cardreader heeft die kan lezen en die dus niet kan schrijven. De gemiddelde cardreader kan zowel lezen als schrijven dus dit is een beetje een long shot zoals dat heet: de kans dat het echt zo is acht ik niet hoog. Mocht dat hetzelfde resultaat opleveren: wat doet ie in een andere computer (bijv. eentje met Windows 7 of 8)?

Bijdrager
    wlobeek

Wat voor camera heb je ?

Het is een Panasonic GH3.

@wlobeek
    : probeer het kaartje eens in andere cardreader, het kan namelijk zijn dat de camera alleen een cardreader heeft die kan lezen en die dus niet kan schrijven. De gemiddelde cardreader kan zowel lezen als schrijven dus dit is een beetje een long shot zoals dat heet: de kans dat het echt zo is acht ik niet hoog. Mocht dat hetzelfde resultaat opleveren: wat doet ie in een andere computer (bijv. eentje met Windows 7 of 8)?

Ik ga vanmiddag een cardreader kopen om te zien of het probleem daarmee te maken heeft.
    Bedankt voor het meedenken en ik laat het weten als er een oplossing is

Gr. Wilko

Bijdrager
    wlobeek

Oké gisteren een cardreader gekocht compatible met SDxc.
    Geheugenkaart in de reader en nu kan ik de kaart wel een andere naam geven en ook in Schijfhulpprogramma zijn de velden niet meer grijs.
    Probleem opgelost behalve wanneer je de kaart weer in de camera formatteert, dan is de nieuwe naam weer weg en heet ie gewoon weer untitled…..

Bijdrager
    johnkeates

Daarom heet het ook formatteren;) Alles weg, nieuw bestandssysteem.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.