14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    tijns

SD kaart niet herkend door Finder op iMac

iMac eind 2013 OSX 10 14 6

Sinds lang gebruik ik een SDHC in de gleuf aan de achterzijde van de mac als tussenopslag om deze later op mijn windows laptop over te zetten; tot gisteren ging dat steeds goed. Hij wordt niet meer herkend in Finder en ook niet in schijfhulpprogramma. Wel herkenning op de windows laptop incl lezen en schrijven. Kaart is ExFat geformatteerd. De vinkjes in de Findervoorkeuren zijn niet gewijzigd.

Ik heb de mac al paar keer herstart, een SMC en PRAM reset gedaan maar helpt niet. Ook schoonblazen en het kaartje een aantal maal snel in en weer uit de mac doen geeft geen soelaas.

Als ik het kaartje in een cardreader doe en die aansluit op een USB poort wordt hij wel herkend incl lezen en schrijven. Het kaartje lijkt mij daarom niet defect.

Is dit een defect van de SDHC lezer van de Mac of is het wat anders? En hoe op te lossen?

Alvast dank.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Heb je nog meer kaartjes die je in de sleuf achterin de computer kunt proberen? Als die het ook niet doen, zal het aan de ingebouwde kaartlezer liggen; doen die het allemaal wel, dan is er waarschijnlijk iets geks aan de hand met het ene kaartje.

Bijdrager
    Tuvix

Ik had laatst hetzelfde met een usb pendrive. Kon gelezen worden in windows maar niet in Mac. Herformateren in windows naar exfat was toen de oplossing.
    <div id=”ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=”1.0.4″></div>
    <div id=”ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=”1.0.4″></div>

Bijdrager
    tijns

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 26 december 2020 om 19:22</p>
    Heb je nog meer kaartjes die je in de sleuf achterin de computer kunt proberen? Als die het ook niet doen, zal het aan de ingebouwde kaartlezer liggen; doen die het allemaal wel, dan is er waarschijnlijk iets geks aan de hand met het ene kaartje.

dankjewel; maar omdat ik zo veel mogelijk eerst probeer het zelf op te lossen, had ik dit ook bedacht; heb alleen geen ander SD kaartje. Maar omdat het met de cardreader op de Mac wel werkt en op de windows laptop ook, denk/vrees ik dat het aan de in de Mac ingebouwde cardreader ligt; en zo ja, wat is er dan aan te doen?

Bijdrager
    tijns

<p class=”cite”>Tuvix op 26 december 2020 om 20:35</p>
    Ik had laatst hetzelfde met een usb pendrive. Kon gelezen worden in windows maar niet in Mac. Herformateren in windows naar exfat was toen de oplossing.

Opnieuw formatteren had ik in mijn vraag inderdaad niet genoemd, maar had dat al wel gedaan; zonder resultaat. Maar niettemin dank voor je reactie

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Kijk hier eens naar:

– Choose Apple menu > About This Mac.
    – Click System Report.
    – In the Hardware section of System Information, select USB.
    – In the list of USB devices, select Internal Memory Card Reader to access information about the interface hardware and the media inserted into the SD card slot.

Wordt de lezer vermeld op die plek? Ik zie nu trouwens op een oudere iMac (Mojave) dat de lezer bij mij niet onder ‘USB’ staat maar een aparte vermelding ‘Kaartlezer’ heeft.

Bijdrager
    tijns

Onder Hardware staat inderdaad de kaartlezer genoemd met de vlg specificaties.

Ingebouwde SD-kaartlezer:

Fabrikantcode: 0x14e4
    Apparaatcode: 0x16bc
    Fabrikantcode subsysteem: 0x14e4
    Subsysteemcode: 0x96bc
    Revisie: 0x0001
    Breedte koppeling: x1
    Verbindingssnelheid: 2.5 GT/s

Betekent dit dat de kaartlezer dus nog zou moeten functioneren? En zo ja hoe krijg ik hem dan weer zo ver dat het SD kaartje weer werkt?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Hij wordt in ieder geval herkend door het systeem, dat is al iets. Zie je info over het kaartje verschijnen als je die erin steekt, onder de hardware info? Je moet de systeeminfo dan even afsluiten en weer openen, het ververst niet vanzelf.

Bijdrager
    tijns

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 27 december 2020 om 13:24</p>
    Hij wordt in ieder geval herkend door het systeem, dat is al iets. Zie je info over het kaartje verschijnen als je die erin steekt, onder de hardware info? Je moet de systeeminfo dan even afsluiten en weer openen, het ververst niet vanzelf.

Bij “kaartlezer” wordt er niet meer zichtbaar dan ik eerder zag: geen SD kaart dus zichtbaar; en bij “opslag” verschijnt het kaartje ook niet.

Als het kaartje in een externe kaartlezer stop en deze verbindt met een usb3 poort wordt het kaartje wel zichtbaar, maar allen bij “opslag” en uiteraard niet bij “kaartlezer”.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ok, op mijn Mac zie ik info over het kaartje bij ‘systeeminfo’ onder de hardwareinfo. Dan is mijn voorzichtige conclusie dat het kaartje echt niet wordt gezien, maar de hardware wel in orde is -> een fysiek probleem met de contacten wellicht. Toch maar eens een ander kaartje proberen of met een zaklamp in het sleufje kijken of je iets kunt zien.

Voor de volledigheid kun je als test een nieuwe (schoon) gebruikersaccount aanmaken en kijken of het dan wel werkt. Daarmee sluit je een software-oorzaak eventueel uit.

Bijdrager
    tijns

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 27 december 2020 om 13:47</p>
    Ok, op mijn Mac zie ik info over het kaartje bij ‘systeeminfo’ onder de hardwareinfo. Dan is mijn voorzichtige conclusie dat het kaartje echt niet wordt gezien, maar de hardware wel in orde is -> een fysiek probleem met de contacten wellicht. Toch maar eens een ander kaartje proberen of met een zaklamp in het sleufje kijken of je iets kunt zien.

Voor de volledigheid kun je als test een nieuwe (schoon) gebruikersaccount aanmaken en kijken of het dan wel werkt. Daarmee sluit je een software-oorzaak eventueel uit.

Heb al voorzichtig met een klein borsteltje in de kaartlezer geprobeerd schoon te maken, maar geen resultaat; ook schoonblazen met persluchtspuitbus geen resultaat.

Met een nieuw gebruikersaccount wordt het kaartje niet zichtbaar, noch in Finder, noch in systeeminfo Hardware onder kaartlezer en ook niet onder opslag.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Mm, dan blijft als enige de test met een ander kaartje over. Als dat ook niet werkt zijn mijn ideeën op (en is waarschijnlijk stuk)..

Bijdrager
    tijns

Al deducerend met jouw inbreng is ook mijn conclusie niet goed werkende contactvlakken / -punten van kaartje en / kaartlezer.

Zal morgen zien of ik met een ander kaartje kan testen.

Dank voor je duidelijke en vlotte hulp.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

👍🏻

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.