12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    zalma

SD HQ bestanden uit een Sony HDR XR500 in FCP monteren.

Ik heb per ongeluk op de SD stand van mijn camera gefilmd.
    Ik kan de bestanden(mpg) niet goed bewerken in FCP.
    Geen problemen met de .mts
    Het loopt traag en brokkelig!
    Ik heb alle conversies geprobeerd .mkv .mov .avi blijft lastig.
    Wat doe ik fout?
    Ik kan de opnamen niet overdoen…

Bijdrager
    janbertwedman

Heb je easy setup al geprobeert?

Bijdrager
    Qmagic

nooit mkv avi bestanden maken, dat werkt niet in FCP. Altijd mov! maar met de juiste video codec. H.264 of ProRes.

even voor de duidelijkheid. Kan je via camera import de bestanden inladen in Final Cut?
    En hebben we het over Final Cut Pro X of FCP 7?

Bijdrager
    zalma

Ik heb FCP 7,De bestanden laad ik via usb tussen camera en computer.
    .mov werkt ook niet!
    Ik kan ze importeren in FCP en op de time lime maar het loopt niet zoals het moet (traag en brokkelig).

Bijdrager
    Qmagic

Misschien eerst eens overzetten naar ProRes.
    Dit kan met programma (gratis) Mpegstreamclip.
    Open de originele files en “export naar Quicktime” en kies dan de video compression: “Apple ProRes 422” en “uncompressed audio”.
    Voordeel als je veel losse bestanden hebt is dat Mpegstreamclip het in een Batch kan doen.
    Dat moet zeker goed werken in FCP.

Bijdrager
    zalma

Mpegstream is bezig! Moet ik mijn sequence de instelling van de nieuwe .mov instellen? aanpassen?

Bijdrager
    Qmagic

als je deze files op de tijdlijn zet en je ziet een rode lijn (dat er gerenderd moet worden) kan je het beste je sequence codec even aanpassen, anders zla het niet nodig zijn.
    Voor de exporteren van het eindresultaat kan je gewoon de oude setting gebruiken wat je altijd al deed, ProRes is een ideale montage codec maar niet bedoeld voor eindresultaat. Iemand die geen FCP heeft kan het filmpje dan niet afspelen.

Bijdrager
    zalma

Het gaat een stuk beter de eerste clip loopt goed! Nog steeds last van “interlaces” ik weet niet of de goede naam is voor strepen aan de rand van objecten als je de camera beweegt?
    Misschien komt het van de SD bestanden?
    Meestal schiet ik in HD.
    Hoe verander je de “sequence codec”? in setting? compressie?

Bijdrager
    Qmagic

SD video is altijd interlaced video. Dat is normaal.

Als je eindresultaat bijvoorbeeld op een pc wilt afspelen kan de bij de export voor de-interlaced kiezen, of je kunt een deinterlaced video effect kiezen, zal wel extra render tijd kosten.
    Maar ga je het afspelen op een TV, zal je niks zien van die interlaced strepen. En hoef je niks te doen.

Bijdrager
    zalma

mooi! Ik wacht af dat de batch klaar is maar ik denk dat het opgelost is.
    Wat is,of bestaat het niet, de best export keuze voor het afspelen via een beamer dus via een laptop PC en Mac?

Bijdrager
    Qmagic

Makkelijkste is om een H.264 (codec) te gebruiken. Dat speelt op iedere Mac en Pc af en is niet te groot in MB’s.
    Makkelijkste kan je kiezen voor export (Apple Device) zoals AppleTv of iPad. Dan staan de instellingen meteen goed voor een goed resultaat.

Bijdrager
    zalma

ok! Bedankt! ik heb veel geleerd met je reacties! Ik ben nu aan het monteren…gisteren wou ik bijna een PC kopen:-)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.